Anne tutumlarının öğrencilerin başarıları ve yetenekleri üzerindeki etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın genel amacı, lise öğrencilerinin anne tutumları ile okul başarısı ve yetenek düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili sınırları içerisinde bulunan resmi liselere devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Erzurum ili sınırları içerisinde 6 resmi lisenin ikinci sınıflarından 124 kız ve 172 erkek öğrenci olmak üzere toplam 296 öğrenci oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak çocukların yetenek düzeylerini ölçmek için, Gökçe, S. Şeyhun, H. ve Şen, H. (2005) tarafından geliştirilen ?Temel Yetenek Testi? ile öğrenci ana babalarının tutumlarını ölçmek için Schaefer ve Bell (1958: Akt. Öner 1994) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye Güney Le Compte, Ayhan Le Compte ve Serap Özer (1978: Akt. Öner 1994) tarafından uyarlanan ?Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği? kullanılmıştır. Akademik başarı değişkeni için ise öğrencilerin ağırlıklı yılsonu başarı ortalamaları okul kayıtlarından alınmıştır.Verilerin analizinde ise, Regresyon analizi, t testi, Mann Whitney U testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi. 05 olarak alınmıştır.Bulgular tablolar halinde özetlenmiştir. Araştırma sonucunda; elde edilen bulgulara göre ortaöğretim ikinci sınıf kız ve erkek öğrencilerinin PARI alt ölçeklerinden aldıkları puanların ortalamaları, standart ve ortalamadan sapmaları arasında büyük farklılıklar olduğu saptanmıştır. PARI 1 (aşırı koruyucu annelik tutumu) PARI 2 (demokratik davranma ve eşitlik tanıma tutumu), PARI 3 (annenin ev kadınlığı rolünü reddetmesi tutumu), PARI 4 (aile içi çatışma tutumu) ve PARI 5 (sıkı disiplin tutumu) alt ölçeğinin çocuğun okul başarısı üzerinde etkisinin olduğu belirlenmiştir. The main target of the research is to compare success at school and ability high school students with their parental attitudes. The universe of the research is comprised of students in high schools inside the borders of Erzurum city within the 2010-2011 education year. Sampling of the research is comprised of total 296, 172 male and 124 female students from five public high schools within the borders of Erzurum city.In order to measure the ability levels of the students in the class ?Basic Ability Test? developed by Gökçe, S. Şeyhun, H. ve Şen, H. (2005) and to measure students parental attitudes ?Parental Attitude Research Instrument? developed by Schaefer and Bell (1958: Akt. Öner 1994) and adopted to Turkish by Güney Le Compte, Ayhan Le Compte and Serap Özer (1978): Akt. Öner 1994) are used as a means of gathering data. In addition to the instruments, the students? grade point averages from their school records were used to determine their academic achievement.For the analysis of the data, Regresyon analyses, t test, Mann Whitney U test, one-way ANOVA and Kruskal Wallis test were used. Significance level is .05 for all the analyses.Findings are summarized in tables. As a result of the research it is concluded that there are big differences among. Standard deviation, deviation from average and the averages of the points that Secondary school 10th grade male and female students got from PARI sub scales. İt is found PARI 1 (excessive protective mother attitude) PARI 2 (behaving democratic and equal attitude), PARI 3 (mother?s ?rejection of housewife role? attitude), PARI 4 (conflict in the family attitude) and PARI 5 (strict discipline attitude) sub scale has effect on child?s school success.
Collections