İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi programında yer alan ara disiplinlerin kazanımlarla uyumu ve ara disiplinlerden yararlanma konusuna ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi: Çorlu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi programında yer alan ara disiplinlerin kazanımlarla uyumu ve ara disiplinlerden yararlanma konusuna ilişkin öğretmen görüşleri belirlemektir.Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim öğretim yılında Tekirdağ ili Çorlu ilçesindeki tesadüfi yolla seçilen ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2009?2010 eğitim öğretim yılı Tekirdağ ili Çorlu ilçesinde görev yapmakta olan 4 ve 5. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. 36 ilköğretim okulunda toplamda 188 öğretmene kazanım-ara disiplin uygunluk tablosu veri toplama aracı uygulanmıştır. Görüşme yapmaya gönüllü 32 öğretmen ile bire bir görüşme yapılmıştır.Uygulamada veri toplama aracından elde edilen veriler bilgisayarda SPSS istatistik programıyla analiz edilmiştir. Öğretmenlerin 4. ve 5. sınıf ara disiplinlerin sosyal bilgiler ders kazanımlarıyla uyumuna ilişkin görüşlerinin eğitim durumu ve meslekteki hizmet yılları değişkenleri açısından karşılaştırılmasında, maddelere verdikleri cevaplarla gruplar arası anlamlı bir fark olup olmadığını anlamak için ?Tek Yönlü Varyans Analizi? (ANOVA) testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular tablolaştırılarak sunulmuştur.Araştırma sonucunda 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi kazanımlarının ara disiplinlere uygun olduğunu düşündükleri görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi programında yer alan kazanımların ara disiplinlere uyumuna ilişkin görüşleri; cinsiyet, hizmet içi eğitim alma durumu, okullarının bağlı bulundukları kurum, okutmakta oldukları sınıf, eğitim durumu ve meslekteki hizmet yıllarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Sadece sınıf öğretmenlerinin 5. sınıf girişimcilik ara disipliniyle sosyal bilgiler ders kazanımlarının uyumuna ilişkin görüşleri ile hizmet içi eğitim alma durumları arasında anlamlı bir farklılık vardır. Ayrıca öğretmenlerin yeni ilköğretim programında yer alan ara disiplin kavramına yabancı oldukları, ara disiplinler konusunda öğretmen kılavuz kitabında verilen bilgi ve açıklamaları yeterli bulmadıkları, öğretmenlerin sosyal bilgiler ders kazanımlarıyla ara disiplinleri sınıf içi uygulamalar sırasında konular arasında bağ kurarak ilişkilendirdiği, öğretmenlerin ara disiplin kavramlarını öğretmede zaman yönünden sıkıntı yaşadıkları, sosyal bilgiler dersinde ara disiplinlerle ilgili etkinlikleri gerçekleştirme sırasında öğretmenlerin en çok soyut kavramların öğretilmesinde güçlük çektikleri belirlenmiştir.Anahtar sözcükler: Ara disiplin, kazanım, sosyal bilgiler. The aim of this study is to determine the opinions of the teachers about using sub-disciplines in social studies courses of elementary school 4th and 5th year schedules and the compatibility of these disciplines with acquisition.The qualitative and quantitative methods are used together in this research. The elementary school teachers who were selected randomly and who were working at the elementary schools in Corlu, Tekirdag in 2009-2010 school year were the subjects of the research. The sample of the research is consisted of 4th and 5th year elemantary school teachers. The data collection means of acquisition ? sub-discipline table is applied to the 188 teachers who were working in 36 elementary schools of Corlu, Tekirdag. Interviews were made with 32 teachers who were volunteer in the interview.The data has been analysed with the SPSS program. The ANOVA test was used to determine the differences between the groups while comparing the education levels and working periods of the teachers regarding their opinions about using sub-disciplines in social studies courses of elementary school 4th and 5th year students. The results have been showed in the tables.As a result, it was observed that the acquisition of the 4th and 5th year social studies course is compatible with the acquisition of sub-disciplines. There is no significant difference between the opinions of the elementary school teachers about the compatibility of the acquisitions of the 4th and 5th year social studies courses with the sub-disciplines in terms of gender, the institutions, the classes they are teaching and the period of their working years. However, there is an significant difference between the opinions of the 5th year entrepreneurship sub-discipline and the acquisition of social studies courses in terms of their in-service periods. Besides, it was observed that the elementary school teachers are not familier with the concept of sub-discipline and the information given in the school- teacher handbooks about the sub-disciplines is not adequate, so the teachers are trying to figure out the relationship between the acquisition of the social studies courses and sub-disciplines during the classes and as a result of this, the teachers are facing difficulties in teaching the terminologies of the sub-disciplines, especially while teaching the abstract concepts.Key words are: Sub-discipline, acquisition, social studies.
Collections