Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının soru sorma tercihleri ile ortaöğretim kurumları giriş sınavlarında sorulan soruların Bloom Taksonomisi`ne göre analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi çağının yaşandığı günümüzde eğitim sistemimizde temel amaç, öğrencilerimize mevcut bilgileri aktarmaktan çok bilgiye ulaşma becerilerini kazandırmak olmalıdır. Bu ise üst düzey zihinsel süreç becerileriyle olur. Bu becerilerin kazandırıldığı derslerin başında Fen ve Teknoloji dersi gelir. Fen ve Teknoloji dersinin temel ders olarak okutulması fen bilimine verilen önemin bir sonucudur. Bir konunun öğretilmesi, öğrencinin o konuda tanımlama, sınıflama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme yapabilmesini amaçlıyorsa anlam taşır. Bu tür öğretimde öğrencinin düşünmeyi öğrenmeden, sadece ezberleme yolu ile analiz, sentez ve değerlendirme gibi düşünsel becerileri ortaya koyması beklenemez. Alt ve üst düzey düşünme becerilerini gerektiren sorular en yaygın şekliyle Bloom ve arkadaşları tarafından geliştirilen sınıflandırmaya göre ele alınmıştır. Bloom; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda meydana gelen öğrenmeyi basamaklara ayırarak, bilişsel öğrenmeyi düşük zihinsel düzeyden yükseğe doğru altı seviyede incelemiştir. Bu seviyeleri bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez, değerlendirme şeklinde adlandırmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 4. Sınıf Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının soru sorma becerileri ile son 10 yılda ortaöğretim kurumları giriş sınavlarında çıkan Fen ve Teknoloji sorularının Bloom Taksonomisi'ne göre değerlendirilmesidir. Ayrıca ilköğretim ikinci kademe fen ve teknoloji programı öğrenci kazanımları Bloom Taksonomisi'ne göre değerlendirilmiştir.Bu amaçlar doğrultusunda, son 10 yılda ortaöğretim kurumları giriş sınavlarında çıkmış olan sorular ve öğretmen adaylarına hazırlatılan sorular Bloom Taksonomisi'ne göre değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar SPSS 15.0 paket programına girilerek, gerekli analizler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar göre Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının hazırladığı sorular büyük oranda bilgi ve kavrama basmağında, orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavlarında çıkmış sorular büyük oranda uygulama ve kavrama, ilköğretim ikinci kademe fen ve teknoloji programındaki öğrenci kazanımları ise ağırlıklı olarak bilgi ve kavrama basamağında yer almaktadır. Öğretmen adayları tarafından hazırlanan sorular ile orta öğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavlarında sorulan soruların bilişsel yönden uyumluluk düzeyleri Ki-Kare testi kullanılarak belirlenmiştir. Öğretmen adayları tarafından hazırlanan ve ortaöğretim kurumlarına öğrenci seçme sınavlarında sorulan soruların bilişsel yönden örtüşmediği sonucuna varılmıştır.Anahtar Sözcükler: Fen ve Teknoloji Eğitimi, Bloom Taksonomisi, Soru Sorma Tercihi The mean purpose of our education system today in which we are experiencing the information age should be to make the students to gain skills to access information more than to transfer the existing information. This happens by top level mental to access skills. Science and Technology is the first coming lesson in which these skills are gained. Science and Technology lesson is taught as a main lesson as a result of the importance given to the science teaching a subject make sense is it aims to make students to make identification, classification, application, analysis, synthesis and evaluation about that subject. In this type of teaching it can not be expected that students will perform intellectual skills such as making analysis, synthesis and evaluation by just memorizing without learning. The questions that requires lower and upper level thinking skills are discussed according to the classification of which most widespread form was improved by Bloom and his friends. Bloom has sperated the cognitive, affective and psychomotor learning to different steps. He examined the cognitive learning from low to high cognitive learning in six levels. He named these levels as knowledge comprehension application analysis, synthesis and evaluation. In this context the aim of the study is to make the Science and Technology teacher candidates? who study at Çanakkale Onsekiz Mart University education faculty to evaluate their questioning skills and make them to evaluate the questions about Science and Technology lessons asked in high school entrance exam for last ten years according to Bloom taxonomy. In addition, student achievements in primary school science and technology education program were analyzed according to Bloom?s Taxonomy.For this purposes the last ten years high school entrance exam questions and the questions prepared by the teacher candidates are evaluated according to the Bloom?s Taxonomy. Results obtained was entered to SPSS 15.0 package program and the necessary analysis was made. According to the results/As a result of this research it was found out that the questions made by teacher candidates are in general at ?knowledge and comprehension level? ; the questions asked about Science and Technology in high school entrance exam at ?application and analyze level?; student achievements in primary school science and technology education program at ?knowledge and comprehension level?. The Chi-Square Test was used to compare teacher candidates and high school entrance exam questions in terms of their cognitive compatibility The conclusion is that the science and technology questions asked in the high school entrance exams and the questions which made by Science and Technology teacher candidates are not compatible about cognitive area.Keywords: Science and Technology Education, Bloom's Taxonomy, Questioning Preference
Collections