Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Bir meta-sentez çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmış çalışmaları, bulgularına dayalı olarak meta-sentez yöntemi ile incelemektir. Bu çalışmanın verileri, meta-senteze dâhil edilme ölçütlerini sağlayan ve 2007-2017 yılları arasında 20 farklı üniversitede ve 25 farklı branş öğretmeniyle gerçekleştirilen 33 lisansüstü tezden elde edilmiştir. Tezlerin çalışma gruplarında yer alan öğretmenlerin toplam sayısı 2506'dır. Bu çalışmada cevap aranan sorular ve dâhil etme ölçütleri doğrultusunda, tezlerde yer alan nicel ve nitel bulgular kodlanarak 8 ana tema ve bunlara bağlı alt temalar oluşturulmuştur. Kodlama güvenirliğini sağlamak amacıyla yapılan analizde tekrar kodlama güvenirliği %87 bulunmuştur. Kodlama işlemi sonucunda belirlenen temalar altında toplanan veriler, tablolarda frekans olarak gösterecek şekilde önce kendi aralarında sentezlenmiş daha sonra nicel ve nitel verilerden elde edilen bulgular birleştirilerek tema ve alt temalara ilişkin sentez bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin, büyük bir bölümünün kaynaştırma eğitimi ile ilgili bilgi sahibi olmadıkları, öğretim ortamında düzenleme yapmadıkları, kaynaştırma öğrencilerini sınıf ortamına entegre etmede zorlandıkları, sınırlı sayıda öğretim yöntem ve tekniklerini düzenledikleri, büyük çoğunluğunun öğretim içeriğinde uyarlama yapmadığı ve Bireyselleştirişmiş Eğitim Programı (BEP) uygulamadığı, kaynaştırma öğrencisine özgü ölçme ve değerlendirme teknikleri düzenlemede zorlandıkları ve büyük bir bölümünün herhangi bir materyal düzenlemediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin işbirliği yaptıkları unsurların, aile, rehber öğretmenler/psikolojik danışmanlar, okul yönetimleri, rehberlik ve araştırma merkezleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ve genel eğitim öğretmenleri olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları temel problemlerin, fiziki koşulların yetersizliği, zaman problemi, özel eğitim/destek eğitim odasının eksikliği, uzman sayısının yetersizliği ve kalabalık sınıf mevcutları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmenler tarafından, kaynaştırma eğitiminin ayrı okul ve sınıflarda yapılması, destek eğitim odasının yaygınlaştırılması, öğretmen eğitimlerinin düzenlenmesi, sınıf mevcutlarının azaltılması, fiziki şartların düzeltilmesi, uzmanlar tarafından kaynaştırma eğitimi verilmesi ve ek zaman düzenlemelerinin yapılması gerektiğinin önerilmesi araştırmanın diğer sonuçları arasında yer almaktadır. The aim of this research is to analyze the studies made about the opinions of teachers on inclusive education and to identify the results of them with meta-synthesis method. The data of this study is obtained from 33 postgraduate theses which made in 20 different universities and with 25 different branch teachers between 2007 and 2017 together with providing criterions including meta-synthesis. Total number of teachers taking part in working groups of theses is 2506. In this study, there are 8 main themes and relating subthemes with encoding qualitative and quantitative data in accordance with questions looked for answers and including criterions. Within the analysis in order to provide encoding reliability, repeated encoding reliability is found as 87 %. As a result of encoding process, the data collected under the themes first synthesized among each other in a way showing frequencies in tables, after that has been reached synthesis data about theme and subthemes by bringing together the data provided by qualitative and quantitative data. According to research data, a large part of teachers do not have any knowledge about inclusive education, they do not do any arrangements in teaching environment, they have difficulties in integrating inclusive students to class environment, they organize limited number of teaching methods and techniques, a large number of them do not make any revision in learning content and do not apply individualized education program, they have difficulties in arranging assessment and evaluation techniques special to inclusive students and a great number of them do not prepare any materials for them. It has been found that elements that are teachers do corporation with are family, school counselor, school administration, counseling and research center, special education and rehabilitation centers and general training teachers. Major problems that teachers face are the deficiencies of physical conditions, time problem, lack of support room for special teaching, inadequacy of experts, and crowded classroom. Additionally, there are some necessities to be done in other results of research such as: doing inclusive training in different school and classes by teachers, popularizing support training rooms, organizing teacher educations, lessening student numbers in classrooms, improving physical conditions, giving inclusive education by experts and making extra time arrangements.
Collections