The relationship between university students` foreign language learning anxiety level and foreign language self-concept of academic ability level
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma yabancı dil öğrenme kaygısıyla yabancı dil akademik benlik tasarımı arasındaki ilişki ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmaya Uşak üniversitesi eğitim,fen edebiyat, mühendislik ve iktisadi ve idari bilimler fakültesinde eğitim gören 1010 öğrenci katılmıştır. 1010 öğrencinin Yabancı dil öğrenme kaygısı ve akademik benlik tasarımının ranj ve derecesi yabancı dil öğrenme kaygısı (FLCAS) ve akademik benlik tasarımı ölçeği (SCAS) kullanılarak belirlenmiştir. Bu ölçekler kulanılarak toplanan very SPSS 11.5 programı kullanılarak yaş,cinsiyet, eğitim şekli,fakülte,üniversitedeki bölüm,anne eğitimi,baba eğitimi, anne mesleği, baba mesleği, okul başarısı olarak kendini nasıl gördüğü, gelir seviyesi ve lisedeki bölüm gibi yordayıcı değişkenler açısından incelenmiştir. Analiz sonuçlarına gore öğrencilerin cinsiyeti ile yabancı dil akademik benlik tasarımları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. ANOVA testi sonucuna gore, öğrencilerin yabancı dil kaygı seviyeleri öğrencilerin bölümlerine, fakültelerine,anne babalarının eğitimine,anne babalarının mesleğine, okul başarısı olarak kendilerini nasıl gördüklerine, gelir seviyelerine ve lisedeki bölümlerine gore değişmektedir. Yabancı dil akademik benlik tasarımı ölçeği ANOVA testi sonucuna gore, öğrencilerin yabancı dil akademik benlik tasarımı seviyeleri öğrencilerin bölümlerine, fakültelerine,anne babalarının eğitimine, babalarının mesleğine, okul başarısı olarak kendilerini nasıl gördüklerine, gelir seviyelerine ve lisedeki bölümlerine gore değişmektedir. Ayrıca korelasyon sonucuna gore yabancı dil öğrenme kaygı seviyesi ile yabancı dil akademik benlik tasarımı seviyesi arasında anlamlı ve negatif bir ilişki vardır. This paper seeks to address the issue of causal relations between foreign language self-concept of academic ability and foreign language learning anxiety. In this study there were 1010 students who were studying in Education, Science and Arts, Engineering and Economics faculties in Uşak University in Turkey. The range and degree of foreign language anxiety and self-concept of academic ability of 1010 students were determined by using SCAS (Self-Concept of Academic Ability Scale) and FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale). The data obtained from both of the scales were analyzed through SPSS 11.5 program in that some variables; students? age, gender, education type, faculty, departments in university, mothers? education, fathers? education, mothers? occupation, fathers? occupation, success at school, income levels and departments at high school. When the analyze results were looked through, there is a significant difference between foreign language self-concept of academic ability levels and students? gender. As a result of the ANOVA test, students? anxiety levels change according to students? departments and faculties in university, their mothers? and fathers? education, mothers? and fathers? occupation, their thoughts about how much successful they are at school, income and their departments at high school. ANOVA test also presents students? foreign language self-concept of academic ability levels changes according to students? departments and faculties in university, their mothers? and fathers? education, fathers? occupation, their thoughts about how much successful they are at school, income and their departments at high school. According to correlation test result, it was found out that there is a significant negative relation between the foreign language learning anxiety and self-concept of academic ability levels.
Collections