Okul öncesi dönem resimli öykü kitaplarının coğrafi kavramları içermesi yönünden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkiye'de basılmış okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan resimli öykü kitaplarının coğrafi kavramları içerip içermediğini analiz etmek ve buna ek olarak, okul öncesi dönem öğretmenlerinin, çocuklara coğrafi kavramları öğretmede resimli öykü kitaplarını kullanma durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini, 2005-2011 yılları arasında basılmış olan Edirne il sınırları içerisinde bulunan kütüphanelerden, özel ve devlet anaokullarından, kitapçılardan toplanan seçilmiş örneklem yöntemi ile seçilen 250 okul öncesi dönem resimli öykü kitabı ve Edirne ili ve ilçelerindeki anaokulu, anasınıflarında görev yapan araştırmaya katılmak isteyen okul öncesi öğretmenleri (N=30) oluşturmaktadır.Araştırmada, survey (tarama) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın başında çocuk edebiyatı ve coğrafya ile ilgili alanyazın taraması yapılmıştır. Kitaplar, araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınarak hazırlanmış ?Kitap Değerlendirme Formu? ile değerlendirilmiştir. Öykü kitaplarının coğrafi kavramları içerip içermediği ?Kitap Değerlendirme Formu?na göre değerlendirdikten sonra elde edilen verilerin analizinde SPSS 15.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda; örneklemde yer alan resimli öykü kitaplarında en fazla işlenen kavramın ?yer? olduğu, en az işlenen kavramın ise, ?harita? olduğu saptanmıştır.Coğrafi kavramların okul öncesi dönem resimli öykü kitaplarındaki yeri ve önemi ve bu kitapların ne derece etkin kullanıldığını belirlemek amacıyla 15 açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu kullanılarak öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Bulgular sonucunda, genel olarak okul öncesi öğretmenlerinin coğrafi kavramları içeren resimli öykü kitaplarını çocuklara coğrafya eğitimi vermek amacıyla kullandıkları anlaşılmıştır. Öğretmenlerin, okul öncesi dönemde coğrafya eğitiminin olması gerektiğini düşündükleri sonucuna varılmıştır.ANAHTAR SÖZCÜKLERÇocuk edebiyatı, okul öncesi dönem, resimli öykü kitapları, coğrafya, coğrafi kavramlar This research study aims to analyze whether picture story books published for preschoolers in Turkey include geographic concepts and to investigate preschool teachers' opinions about the importance of using picture story books and whether they use these books to teach children geographic concepts.As the sample of the research, a total of 250 preschool picture story books selected using the chosen sampling method from the libraries, private and public preschools, and bookstores in Edirne, published between 2005 and 2011, and 30 preschool teachers from Edirne region volunteering to participate in the study have been used.In this research study, the survey method has been used. First, a literature review about children?s literature and geography has been conducted. The story books have been evaluated using the ?Book Evaluation Form? developed by the researcher with the help of expert opinion to see whether they include geographic concepts. Then, the data obtained from this evaluation have been analyzed using the statistical software package SPSS 15.0. Results indicate that ?place? is the most mentioned concept among the picture story books in the sample, while ?map? is the least mentioned one.Teachers have been interviewed using a questionnaire including 15 open-ended questions to determine the place and importance of geographic concepts in preschool picture story books and how efficient these books are being used. Findings suggest that preschool teachers, in general, use picture story books which include geographic concepts to teach children geography and that they think geographic education is essential for preschoolers.KEYWORDSChildren?s literature, preschool, picture story books, geography, geographic concepts
Collections