Fen bilimleri öğretmenlerinin küresel çevre sorunlarına yönelik algıları ve teknolojik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; fen bilimleri öğretmenlerinin küresel çevre sorunlarına yönelik algılarının ve teknolojik pedagojik alan bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Çalışmaya Diyarbakır ili Bağlar, Yenişehir ve Kayapınar ilçelerinde kamu okullarında görev yapan gönüllü 183 fen bilimleri öğretmeni katılmış ve tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın veri toplama araçlarını Sakacı (2007) tarafından geliştirilen `Küresel Çevre Sorunları Algı Envanteri` ve Şahin (2011) tarafından geliştirilen `Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi` ölçeği oluşturmaktadır. Küresel Çevre Sorunları Algı Envanteri ölçeği 16 madde ve ölçek maddeleri 5'li likert tipinde puanlanmış ve uygulanmıştır. Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ölçeği 5'li likert tipinde 47 maddeden ve 7 alt boyuttan (1. TB, 2. PB, 3. AB, 4. TPB, 5. TAB, 6. PAB ve 7. TPAB) oluşmaktadır. Ancak Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ölçeğinde 47 maddenin 21 maddesi araştırma için yeterli görüldüğünden 21 maddelik ölçek kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri, ilişkisiz t-testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve küresel çevre sorunları algı envanteri; cinsiyet, mezun olunan bölüm, mesleki kıdem, çevresel sivil toplum kuruluşu üyeliği, sendika üyeliği değişkenlerine göre yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre fen bilimleri öğretmenlerinin küresel çevre sorunlarına yönelik algıları ve teknolojik pedagojik alan bilgileri arasında anlamlı düzeyde pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Küresel Çevre Sorunları, Fen Bilimleri Öğretmenleri. The main purpose of this research is to examine whether science teachers' perceptions about global environmental problems and their pedagogic field information levels vary or not according to the various variables. 183 science teacher working at public schools of Bağlar, Yenişehir, Kayapınar in Diyarbakır participated in this study voluntarily. The methot of survey was used in this study. One of the data collection tools of this research is `Perception Inventory Related to Global Environmental Problems`. This was developed by Sakacı (2007). Another data collection tool is `Technological Pedagogic Field Information Scale`. This scale was developed by Şahin (2011). Perception Inverntory Scale includes 16 items and scale items were graded and conducted in accordance with five point likert scale. Technological Pedagogic Field Information Scale consists of 47 items and 7 sub-dimensions and in line with five point likert scale (1. TB, 2. PB, 3. AB, 4.TPB, 5. TAB, 6. PAB, 7.TPAB). There are 47 items in Technological Pedagogic Field Information Scale. But, 21 of these items was accepted to be enough for the study, so the number of this scale was decided as `21` and it was used in this study. Percent and frequency values, independent t-Test, Mann – Whitney U Test, Kruskal-Wallis H Test were used to analyze the data. To have some ideas about science teachers' technological pedagogic field information and to carry out global environmental perception ınventory, vaiables such as gender, departments teachers were graduated from, professional seniority, membership of environmental civil community organization, membership of the unions. According to the research results, it has been found out that there is a positive relationship between science teachers' perceptions of global environmental problems and their technological pedagogic field information at a meaningful level.Keywords:Technological and Pedagogic Field Information, Global Environmental Problems, Science Teachers.
Collections