İlköğretim öğrencilerinin izledikleri televizyon programlarının şiddete başvurma eğilimleri ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETİlköğretim Öğrencilerinin İzledikleri Televizyon Programlarının, Şiddete Başvurma Eğilimlerine Etkisi isimli araştırmada geleceğin teminatı olan çocukların gelişimini olumsuz etkileyebilecek zararlı içerik unsurları bağlamında televizyon, çocuk ve şiddet ilişkisi tartışılmaktadır.Bu araştırmanın ana amacı çocukların kolaylıkla ulaşabilecekleri kitle iletişim araçlarından biri olan televizyonun, ilköğretim I. kademe 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin şiddeti kullanma eğilimlerine etkisini incelemektir. İlköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin televizyon programlarındaki şiddet ve saldırgan davranışlardan etkilenip kendilerinin de şiddet ve saldırganlık içeren davranışlarda bulunup bulunmadığı saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli, Maltepe İlçesi'ndeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 10- 12 yaş aralığında 561'i kız, 559'u erkek, toplam 1120 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmanın verilerini toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen veri toplama aracı kullanılmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 15.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulguların analizinde frekans ve yüzde dağılımları kullanılmış, ayrıca öğrencilerin sınıf, cinsiyet, anne- baba eğitimi ve aile yapısı değişkenlerine göre, televizyondaki şiddetin öğrenciler üzerindeki etkisini belirleyebilmek için (2X2) Kİ KARE testi kullanılarak 0,05 düzeyinde anlamlılık aranmıştır.Bulgularda sonuç olarak; çocukların en çok izlediği program türünün, dizi film olduğu, öğrenciler tarafından işaretlenen dizi programlarının içeriklerinin çocuklara uygun olmadığı, şiddet unsuru içerdiği, kahramanlarının saldırgan özelliklere sahip olduğu, çocukların da bu davranışları örnek aldığı saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Şiddet, saldırganlık, çocuk, ilköğretim, medya okuryazarlığı ABSTRACTIn the regard of harmful contents of television programs, which could make bad influence on the children?s development who are the guarantee of our future, relationship between television, child and violance are discussed in this researh as named ?The Effect of the Television Programs That Primary School Students are Watching, on Their Violent Behaviour Tendencies?.The main purpose of the research is to analyse the effect of television which is a mass media that children could easily reach, on the violent behaviour tendency of the primary school first degree fourth and fifth graders. It is tried to be determined, if fourth and fifth graders are influenced by violent and aggressive behaviours on television programs and act violent and aggressive behaviour, or not. Research universe consists of 561 female, 559 male (total 1120) primary school students who are between 10 and 12 years old and attend a school in Maltepe, Istanbul.Data collection appliance which is developed by the researcher is used in data gathering process of the research. SPSS 15.0 is used for analysing data provided by the survey. Frequency and percentage distributions are used in the analysis. Furthermore, in order to determine the effect of violance on television upon students in respect of class, gender, education level of parents and structure of family variables, 0,05 signifance level is searched by using chi square (2X2) test.As a result, the findings show that children are mostly whatching TV series which have unsuitable content for children, contain violent behaviour and aggressive characters. Besides it is determined that children are imitating these behaviours and characters.Keywords: Violance, aggressiveness, child, pirmary education, media literacy
Collections