Mevlâna İdris Zengin`in masal kitaplarının çocuk edebiyatının temel ögeleri açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk edebiyatımızda son yıllarda nitelikli yayın sayısında önemli bir artış gözlemlenmektedir. Çocuklara yönelik nitelikli yayınlar veren, Türk Çocuk Edebiyatının önde gelen yazarlarından biri de Mevlâna İdris Zengin'dir.Bu çalışmada ağırlıklı olarak masal türünde eserler veren Mevlâna İdris Zengin'in 23 kitapta yer alan 42 masalı, çocuk edebiyatının temel ögeleri olarak belirlenen biçimsel olarak ?büyüklük, kâğıt, kapak, cilt, sayfa düzeni, harfler ve resimler?; içerikle ilgili olarak ise ?konu, karakterler, dil, anlatım ve iletiler? açısından inceleme konusu yapılmıştır. Eserlerin çocuk edebiyatı içerisindeki yeri ortaya konulmaya çalışılmıştır.Araştırmanın amacı, Mevlâna İdris Zengin'in masal türündeki kitaplarının çocuk edebiyatı eserlerinde bulunması gereken iç ve dış yapı ölçütlerine uygunluğunu ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın kapsamını yazarın 23 adet masal kitabı oluşturmaktadır. Çalışmanın başında çocuk edebiyatı eserlerinde bulunması gereken temel ölçütler verilerek yapılan değerlendirmelerin dayandığı temeller ortaya konulmuştur. Yazarın masalları bu ölçütler doğrultusunda incelenmiş ve eserlerin çocuklarda edebî zevk oluşturabilecek nitelikler taşıdığı, nitelikli ve yetkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Mevlâna İdris Zengin, çocuk edebiyatı, çocuk kitapları, masallar, masallarla çocuk eğitimi. In recent years, a considerable increase in the number of qualified publications has been observed in our children?s literature. On of the distinguished and forerunner writers of Turkish children?s literature who presented qualified publications towards children is Mevlâna Idris Zengin.In this study, Mevlâna Idris Zengin?s 42 tales taking place in his 23 books giving fabulous works of art predominantly have been dealt as a research subject in respect of size, paper, cover, volume, order of page, letters and pictures stylistically and in respect of subject, characters, language, narrative and messages concerning content related determined as the key elements of children?s literature. The place of the works of art in children?s literature has been tried to be revealed.The aim of the study is to reveal the adaptation of Mevlana Idris Zengin?s fabulous books to the internal and external structure criteria that would be required in children?s literature works. In the study, the descriptive screening model from qualitative research methods has been used. The scape of the study has included the writer?s 23 items of tale books. At the beginning of the study, the origins of evaluations carried out have been put forth by being given key criteria that would be required in children?s literature works. The writer?s tales have been studied in accordance with these criteria and it has been concluded that the works have had qualifications to be able to form literary pleasure in children and have been qualitative and component.Key Words: Mevlâna Idris Zengin, children?s literature, children books, tales, children?s education through tales.
Collections