Moveable-do metodunun lisans öğrencilerinin dikte yazma becerilerinin geliştirilmesine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; dikte eğitimini, bağıl işitme becerisine sahip bireylere tonal hiyerarşiye dayanan aktarımlı sayı sistemiyle uygulamanın, lisans düzeyindeki öğrencilerin dikte yazma becerilerinin geliştirilmesinde ne ölçüde etkili olduğunu araştırmaktır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2010-2011 Eğitim Öğretim yılı Güz yarıyılı Cumhuriyet Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü 1. sınıf (n=38) öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından 12 hafta ve haftada 4 ders saati süresince, deney grubuna (n=19) ?aktarımlı (moveable)-do? yöntemiyle, kontrol grubuna (n=19) ise ?sabit (fixed)-do? yöntemiyle dikte eğitimi uygulanmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak, Denklik Testi Dikte Yazımına Yönelik Başarı Ölçeği (DYBÖ), Öntest-Sontest DYBÖ ve Uzman Görüşü Alma Formu kullanılmıştır. Denklik Testi DBYÖ ile çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin dikte yazma beceri düzeyleri ölçülmüş, bu ölçüm sonucunda yansız atama yoluyla deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Öntest DYBÖ ve Sontest DYBÖ'yle deney ve kontrol grupları arasında bağımsız değişken ile ilgili oluşan davranış değişiklikleri ölçülmüştür. Araştırma verilerinin analizi için ilişkisiz örneklem t-testi, ilişkili ölçümler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre;(a) Aktarımlı sayı sistemiyle dikte eğitimi uygulanan deney grubunun, sabit-do metoduyla dikte eğitimi uygulanan kontrol grubundan Sontest DYBÖ puanları açısından p<.05 anlamlılık düzeyinde daha başarılı olduğu görülmektedir.(b) Aktarımlı sayı sistemiyle dikte eğitimi uygulanan deney grubunun dikte yazımına yönelik başarı durumu, deney sürecinin başında ölçülen Öntest DYBÖ puanları ile deney sürecinin sonunda ölçülen Sontest DYBÖ puanları arasında p<.001 anlamlılık düzeyinde sontest lehine farklılaşmaktadır.(c) Sabit-Do metoduyla dikte eğitimi uygulanan kontrol grubunun Öntest-Sontest DYBÖ puanları arasında anlamlı bir fark oluşmamaktadır p>.05.(d) Cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, yaşanılan coğrafi bölge, bölüme yerleştirmede esas alınan YGS puanı ve ekonomik gelir düzeyi açısından çalışma grubundaki öğrencilerin dikte yazımındaki başarı durumları arasında anlamlı bir fark oluşmamaktadır p>.05.ANAHTAR KELİMELER: Aktarımlı-Do, Sabit-Do, Sayı Sistemi, Melodik Dikte Yazımı, Müziksel İşitme, Müziksel Yazma. The purpose of this study is to search to what extent dictation education can be effective for development of graduate students' dictation skills if it is applied to people who have relative pitch skill by movable number system based on tonal hierarchy. In the research, an experiment pattern with pre-test/post-test control group is used. The study group of the research consists of students (N=38) from Year 1 of Autumn Term 2010-2011 in Music Department, Faculty of Fine Arts at Cumhuriyet University. The researcher has applied dictation education to experimental group (N=19) via `moveable-do` method and to control group (N=19) via `fixed-do` method for 4 hours per week during12 weeks.In the research, Equivalence Test Achievement Scale for Dictation (ASD), Pre-test/Post-test ASD and Form for Receiving Expert Opinion have been used as data collection tools. With Equivalence Test ASD, dictation skill levels of students from study group have been measured, and according to results of this test, experimental and control groups have been decided by neutral assignment. With Pre-test ASD and Post-Test ASD, behavioural changes resulted from independent variable between experimental group and control group have been measured. Independent sample t-test, Paired sample t-test and ANOVA have been used for the analysis of research data.The research has been produced following results:(a) The research shows that the experimental group taken dictation education with moveable number system is more successful for Post-test ASD results in significant level of p<.05 than the control group taken dictation education with fixed-do method.(b) The dictation achievement of experimental group taught by moveable number system is pro-test's favour in significant level of p<.001 between Pre-test ASD scores measured in the beginning of experiment process and Post-test ASD scores measured at the end of experiment process.(c) There is no significant difference between Pre-test and Post-test ASD scores of the control group taught by Fixed-Do method p>.05.(d) There is no significant difference between dictation achievements of students from study group in the terms of sex, age, type of graduated high school, geographic location lived in, YGS (Transition to Higher Education Examination) score based on university placement and economic income level p>.05.KEYWORDS: Moveable-Do, Fixed-Do, Moveable Number System, Melodic Dictation, Musical Hearing, Musical Dictation.
Collections