Devlet ilköğretim ve özel ilköğretim okullarının teknoloji yeterlilikleri ve bu okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin bilgi teknolojileri okuryazarlık düzeylerinin karma metot yöntemiyle değerlendirilmesi: Çanakkale ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacını oluşturan özel okul ve devlet okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin derslerinde ?Bilgi Teknolojileri Kaynaklarından (bilgisayar, projeksiyon, internet, eğitsel yazılımlar vb?) yararlanma durumlarına yönelik görüşleri incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; çalışmada öğretmenlerin Bilgi Teknolojileri Kaynaklarından ne kadar yararlandıkları, Bilgi Teknolojileri ne kadar kullandıkları ve Bilgi Teknolojileri Okuryazarlığı incelenmiştir. Cinsiyet, çalışılan okul, mesleki kıdem, okutulan sınıf seviyesi, bilgisayar kullanım süresi, bilgi teknolojileri kullanım süresi, derslerde öğrenme-öğretme amaçlı bilgi teknolojileri kullanma süresi ile BT okuryazarlığı beceri boyutları arasında farklılık olup olmadığı ortaya konmaktadır. Araştırmada kullanılan anket Lina Markauskaite tarafından geliştirilen ?bilgi teknolojileri okuryazarlığı ölçeği? anketidir. Anket tekniği kullanılarak araştırmaya ilişkin veriler elde edilmektedir. Araştırmada tanımlayıcı model toplanan verilerin değerlendirilmesi ve analiz edilmesinde SPSS 18.0 istatistik paket programı kullanılmıştır.Cinsiyete göre BT okuryazarlığı alt boyutları arasında farklılık olup olmadığına baktığımızda sadece cinsiyet değiştikçe problem çözme düzeylerinde, çalıştığı okula göre problem çözme, analiz ve üretim, bilgi internet ve sürdürülebilme ve transfer etme düzeylerinde, okutulan sınıfın seviyesine göre iletişim ve metabilişsel ve analiz ve üretim düzeylerinde, bilgisayar kullanım süresine göre problem çözme, iletişim metabilişsel, temel bilgi beceri, analiz ve üretim, bilgi ve internet ve sürdürülebilme transfer etme becerileri arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Bunun dışında Bilgi Teknolojileri kullanım süresine göre problem çözme, iletişim ve metabilişsel, temel bilgi beceri, analiz ve üretim bilgi ve internet ile sürdürebilme transfer etme boyutları arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Derslerde öğrenme-öğretme amaçlı Bilgi Teknolojileri kullanım süresine göre problem çözme, iletişim ve metabilişsel, temel bilgi beceri, analiz ve üretim, bilgi ve internet ile sürdürebilme transfer etme boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Cinsiyete göre Bilgi Teknolojilerinden yararlanma sıklığı arasında ve sınıf öğretmenlerinin okuttuğu sınıf seviyesine göre derslerini anlatma amacıyla kullandıkları bilgi teknolojilerinden yararlanma sıklıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Teknoloji, bilgi teknolojileri, bilgi teknolojileri okuryazarlık In this study, The opinions of teachers who work at private schools and public schools about the situations of making use of ?Information Technologies Resources (which computer, projection, internet, educational programs etc. ?) in their class have been examined constitutes the aim of the research. In this regard; in the study, how teachers make use of Information Technologies Resources, how much they use Information Technologies and Information Technology Literacy have been investigated. It has been found out there are differences between gender, the school which is worked at, ocuupational seniority, the level of the class which is taught, computer usage time, information technologies usage time, information technologies usage time with the purpose of learning and teaching in the classes and the dimensions of the ability of IT literacy, or not. The questionnaire used in this research is the ?information technologies literacy scale? questionnaire which was developed by Lina Markauskaite. The data related with the research have been obtained by using the questionnaire method. In this research, SPSS 18.0 statistical package program was used as a descriptive model to evaluate and analyzethe data gathered.Having examined whether there are when differences between subdimensions of IT literacy according to gender, we have found that the gender differs, there are significant differences only between their levels of problem solving, problem solving according to the school where they work, analysis and production, their levels of information, internet and capability of maintenance and transferring, their levels of communication and metacognitive and analyses and production according to the class which is taught, problem solving according to their computer usage time, communication, metacognitive, basic knowledge and skill, analysis and production, information and internet and maintenance, transferring abilities. In addition, there are significant differences between the dimensions of problem solving, communication and metacognitive, basic knowledge and skill, analysis and production, maintenance, transferring with information and internet according to Information Technologies usage time. In the courses, there are statistically significant differences between the dimensions of problem solving, communication and metacognitive, basic knowledge and skill, analysis and production, maintaining, transferring with information and internet. There are statistically significant differences between the frequency of making use of Information Technologies according to gender and the frequency of making use of information technologies which teachers use with the purpose of teaching their lessons according to the level of the class which they teach.Keywords: Technology, information technologies, information technologies literacy
Collections