Güzel sanatlar ve spor liseleri keman ders kitaplarında yer alan süslemelerle ilgili öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri (GSSL) keman ders kitaplarında yer alan süslemelerle ilgili öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerini ortaya çıkarmak ve GSSL' nde yürütülmekte olan keman derslerinin süslemeler konusu açısından daha işlevsel bir yapıya ve işlerliğe kavuşturulmasına katkıda bulunmaktır. Araştırmanın yürütülmesinde betimsel yönteme dayalı bir desen kullanılmıştır. Veri toplamak amacı ile literatür tarama, anket ve bilgi testi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara, Balıkesir, İstanbul, İzmir, Muğla, Samsun, Malatya, Gaziantep, Mersin, Hatay ve Diyarbakır illerinde bulunan GSSL 11. ve 12. sınıflarda öğrenim gören 168 keman öğrencisi oluşturmaktadır.Çalışma örneklemini oluşturan GSSL' nin rastlamsal şekilde belirlenmesinde, okulların mezun vermiş, farklı coğrafi bölgelerden ve keman ders kitaplarını kullanıyor olmaları göz önünde tutulmuştur. Ankette, kişisel bilgilerle ilgili 6, süslemelerle ilgili öğrencilerin yeterlilik düzeylerinin belirlenmesine ilişkin 19 kapalı uçlu, 1 açık uçlu soru; bilgi testinde ise, süslemelerin açılımlarıyla ilgili 10 bilgi sorusu olmak üzere toplam 36 soru vardır. Süslemelerle ilgili öğrencilerin yeterlilik düzeylerinin belirlenmesine ilişkin kapalı uçlu 19 soru için ?hiç (1), çok az (2), kısmen (3), büyük ölçüde (4), tamamen (5), şeklinde 5'li seçenekler yer almaktadır. Elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri için SPSS 17.0 paket programından yararlanılarak, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma), hipotez testleri olarak parametrik testlerden T-Testi, One-Way Anova testi kullanılmış ve korelasyon analizleri yapılmıştır.Araştırmada yapılan çözümlemeler sonucunda, keman eğitimi ders kitaplarında, 11. sınıflarda öğretimine başlanan tril, çarpma (uzun çarpma- kısa çarpma), mordan (alt mordan- üst mordan), grupetto ve vuruş sonrası süsleme notalarının kullanıldığı belirlenmiştir. Uygulanan bilgi testiyle, öğrencilerin süslemelerin açılımlarıyla ilgili bilgi düzeyleri, uygulanan anket tekniğiyle de öğrencilerin süslemelerle ilgili yeterlilik düzeyleri tespit edilmiştir.Araştırmada, öğrencilerin büyük bir kısmının, süsleme sembol ve işaretlerinin açılımını bilmedikleri, tarihçesi hakkında bilgi sahibi olmadıkları, süslemelerden özellikle üst mordan, alt mordan ve grupetto sembollerini yeterince seslendiremedikleri, süslemeleri seslendirirken ajilite (çalma hızı) ve sol ellerinde kasılma gibi problemler yaşadıkları ortaya çıkmıştır.Bu bulgular göz önünde bulundurularak, GSSL' ndeki keman eğitiminin içerisinde yer alan süslemelere ilişkin konuların ve öğretim yöntemlerinin gözden geçirilmesi ve düzenlenmesine dikkat çekilmiş, konu ile ilgili çalışmalar yapılması hususunda önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study is to search out the level of knowledge and ability of the students about ornaments in Fine Arts and Sports High School violin textbooks and to make contribution to more effective form and function violin lesseons. During the study, a texture based on descriptive methods have been used. Literature search, survey, proficiency test methods have been applied to collect data. Research sample is 168 violin students from Ankara, Balıkesir, İstanbul, İzmir, Muğla, Samsun, Malatya, Gaziantep, Mersin, Hatay and Diyarbakır GSSL 11th and 12th grade.Different geographical regions and schools which have graduated students and used violin textbooks have been considered while determining research sample randomly. There are total 36 questions ; 6 of them are personal ,19 of them are closed ended ,1 of them is open ended and related to specify the proficiency level of students about ornaments, 10 of them are understanding questions related to how they write abbreviations of ornaments. 19 closed ended questions related to specify the proficiency level of students about ornaments have 5 different choices like none(1), slightly(2), partially(3), widely(4), completely(5). For the statistical data analysis, SPSS 17.0 programme and descriptive statistical analysis (number, percent, mean, standart deviation) have been used. Parametrical tests; T- test, One-way Anova test have been used as hypothesis tests and correlation analysis has been done.The outcomes of the study have showed that in 11th grade textbook, tril, appogiatura (long appoggiatura-short appoggiatura), mordent (upper mordent-lower mordent), grupetto (turn) and ornament notes after beat have been used. The understanding level of students about how abbreviations of ornaments are read have been confirmed by understanding test and also the proficiency level of students about how ornaments are played have been confirmed by survey technique.In this study, it has been showed that most students don?t know the symbol and sign of ornaments writing and history, and they aren?t able to perform enough the symbol and sign of ornaments especially upper mordent, lower mordent and grupetto (turn) and also they have problems such as agility and contraction on left hand while performing.By the help of the results of findings, it has been emphasized that subjects related ornaments in GSSL violin lessons and teaching methods should be innovated and regulated. It has been adviced that studies about this subject should be done.
Collections