Çanakkale Savaşlarının eğitim kurumuna etkisi (1914-1916)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
?Çanakkale Savaşlarının Eğitim Kurumlarına Etkisi (1914-1916)? başlıklı bu çalışma ile Çanakkale Savaşlarının eğitim politikalarına, öğretmen, öğrenci ve okullara etkileri araştırılmıştır. Eğitimle ilgili güncel tartışmaların sağlam temellere oturtulabilmesi için eğitim tarihi araştırmalarına gereksinim vardır. Bu araştırma ile Çanakkale Savaşlarının eğitim kurumlarına etkisi ortaya konmuştur.Bu araştırmada; okul arşivleri, okul yıllıkları, salnameler, yerel gazeteler, merkezi arşiv kayıtları (Başbakanlık Osmanlı Arşivi BOA, Genelkurmay Askeri Tarih ve Stratejik Etüt Başkanlığı ATASE, Milli Kütüphane, Kızılay Arşivi, Meşihat Arşivi, İslam Araştırmaları Merkezi İSAM) ve diğer yayınlardan yaralanarak Çanakkale Savaşlarının eğitim kurumlarına etkileri ortaya çıkarılmıştır. Bu yönüyle betimsel ve tarihsel bir araştırmadır. Araştırma 1914?1916 yılları ile sınırlandırılmıştır. Tarihsel araştırmalarda, araştırmayı belli bir dönemle sınırlamak, araştırmanın geçerliliğini ve güvenirliliğini arttırması açısından önemlidir. Bu çalışma sonucunda, 1914-1916 yılları arasında üniversite mezunları, lise 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin yedek subay olarak ordu kadrolarında yer aldığı, birçoğunun şehit olarak geri dönemediği, dönenlerin ise eğitimlerinin en az bir sene sekteye uğradığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca okulların yapılma amaçlarının dışında karargah ve hastane gibi ihtiyaçlar için kullanıldıkları görülmüştür. Öte yandan birçok öğretmende askere alınmış ve onların görevlerini yapabilecek nitelikte insan gücü bulma konusunda ciddi sıkıntılar yaşanmıştır. Hatta bazı okullar öğretmensizlikten kapanmıştır. Bunların yanında en büyük etkiyi Çanakkale şehri ve eğitimi görmüştür. Bombalamalardan dolayı şehir boşaltılmıştır. Çıkan yangınlarda okul binaları ve eşyaları zarar görmüş, savaş sahası olan yerlerde (Kumkale gibi) eğitim tamamen durmuştur.Anahtar Sözcükler: Çanakkale Savaşları, Eğitim, Türk Eğitim Tarihi. ?The Effect of Gallipoli Campaign on Educational Institutions (1914-1916)` titled this study, training policies and wars, teachers, students and their schools have been studied extensively. Current discussions on Education and sound basis for fundamental date of training research there is a need. With this research effect of the Gallipoli Campaign that educational institutions have been introduced.In this study, the school archives, school yearbooks, yearbook, local newspapers, central archival records (Prime Ministry Ottoman Archives, Head of the General Staff Military and Stratejic Studies, The National Library ,Crescent Archive , Meshikhat Archive, Center for Islamic Studies) and revealed the affects of Gallipoli Campaign on education institutions by benefiting from other publications.From this aspect, this study is a descriptive and historical research.The research is limited to the years 1914-1916. In historical researches, to limit a certain period of research is important, to increase the validity and reliability of research.As a result of this study, between the years of 1914-1916 college graduates, high school 10, 11 and 12 students in the army as a reserve officer with positions, many of them as a martyr and interfere with the education of returnees suffered at least one year, as the conclusions.In addition, schools has been used for hospitals and headquarters such needs. On the other hand many teachers also was conscripted and there occured serious difficulties in finding qualified manpower who has the quality to do their tasks. . In fact, some schools closed for teachers could not be found. Besides these, the greatest effect is seen by the city of Canakkale and education. The city was evacuated because of the bombings. The fires after bombings damaged school buildings and objects and education completely stopped where field of the war.Keywords: Gallipoli Campaign, History of Turkish Education, Education.
Collections