Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışlar hakkındaki görüşlerinin incelenmesi: Adıyaman ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Okul Öncesi Öğretmenlerin Mesleki Etik Davranışlar Hakkındaki Görüşleri'ni değerlendirmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Adıyaman il merkezinde bulunan resmi okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemini, Adıyaman il merkezinde yer alan resmi anasınıfı ve anaokullarında 2011- 2012 eğitim- öğretim yılında görev yapan 194 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sakin (2007) tarafından geliştirilmiş olan Okul Öncesi Öğretmeninin Etik Davranışları Ölçeği (OÖEDÖ) kullanılmıştır. Ölçek 63 sorudan ve yedi alt boyuttan oluşmaktadır. OÖEDÖ 6'lı likert ölçeği şeklinde hazırlanmış ve Sakin (2007) tarafından geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Okul Öncesi Öğretmenin Etik Davranışlar Ölçeği (OÖEDÖ)'nin iç tutarlık katsayıları, Cronbach alfa (r= .893) güvenirlik değerlerine ulaşılmıştır. Ölçekte belirtilen okul öncesi öğretmenlerin etik kurallara uygun davranışları ne sıklıkta benimsediklerini belirlemeye yönelik düzenlenen 6'lı likert ölçeğinin yanıtları: `Hiç Katılmıyorum', `Çoğunlukla Katılmıyorum', `Biraz Katılmıyorum', `Biraz Katılıyorum', `Çoğunlukla Katılıyorum', `Tamamen Katılıyorum' şeklindedir. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 15.0 paket programı kullanılmış; frekans (f), yüzde (%) ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre, t-test, Varyans Analizi (ANOVA), Kruskall Wallis H gibi anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucunda, değişkenler arasında anlamlı anlamsız ilişkiler bulunmuştur. Okul Öncesi Öğretmenlerin Mesleki Etik Davranışlarına İlişkin Görüşleri arasında, yaş, medeni durum, mezun olunan kurum, çalışılan okul türü, sahip olunan çocuk sayısı, babalarının öğrenim durumu, ekonomik durumlarına göre genelde farklılaşma olmadığı; toplam hizmet süresi, annelerinin öğrenim durumu ve kardeş sayılarına göre ise farklılaşma olduğu görülmüştür.Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is to evaluate the Views of Preschool Teachers Related to Professional Ethical Conduct. Therefore, screening model has been used. Target population of the study was the preschool teachers working in official preschool institutions located in Adıyaman. The sample of this study was 194 preschool teachers working in official nursery classes or kindergartens in 2011-2012 academic year. The Scale of Preschool Teachers? Ethical Conduct (OÖEDÖ), developed by Sakin (2007), was used for data collection. The scale included 63 questions and seven sub-dimensions. The scale was prepared as 6 level Likert scale and its validity and reliability analysis was made by Sakin (2007). The coefficient of the scale reached the Cronbach alpha (r= .893) reliability values. The answers to 6 level Likert scale related to determine how often the preschool teachers adopted the behaviours appropriate to code of ethics are as follows: `Strongly disagree?, `Mostly Disagree?, `Disagree?, `Agree?, `Mostly Agree?, `Strongly Agree?. For the analysis of the data, SPSS 15.0 programme was used and tests of significance such as t-test, Variance Analysis, Kruskall Wallis H were employed according to whether the data, frequency and percentage (%) are dispersed homogeneous.As a result of the research, it has been found that there was not big difference between the views of preschool teachers related to professional ethical conduct in terms of age, marital status, graduation school, school type, number of children in the family, education state of fathers, and economic conditions. It has also been found that there was a difference in terms of service life, education state of mothers, number of brothers. Various advices based on the results of the study have been proposed.
Collections