Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematikle baş etme ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematiksel akıl yürütmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı sekizinci sınıf öğrencilerinin, cebir öğrenme alanında matematiksel akıl yürütme becerileri (MAYT), problem çözmede yansıtıcı düşünme becerileri (PÇYD) ve matematikle baş etmeleri (MBE) arasındaki ilişki ile matematiksel akıl yürütme becerilerini cinsiyet, başarı durumu, çalışma saati gibi bazı değişkenlere göre incelemektir. Ayrıca öğrencilerin cebir öğrenme alanında matematiksel akıl yürütme yöntemleri ve çözümleri incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini, Bingöl ili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarında 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Bingöl ili bir devlet ortaokulu sekizinci sınıfta öğrenim gören olasılıklı örnekleme ile seçilen 162 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın yöntemi karma yöntem olup, nicel bölümde verilerin analizinde ilişkisel tarama modeli, nitel bölümde içerik analizi kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak, kişisel bilgi formu, matematiksel akıl yürütme görüş formu, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeği, matematikle baş etme ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen matematiksel akıl yürütme testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; frekans, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre MBE ölçeğinin alt boyutları (problem çözmeye odaklanma, başkalarını referans alarak başa çıkma ve üretken olmayan baş etme) ve PÇYD ölçeğinin alt boyutlarıyla (sorgulama, değerlendirme, nedenleme), MAYT arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki ve olumlu etkisi görülmüş. Sadece PÇYD ölçeğinin sorgulama alt boyutunun anlamlı bir etkisi görülmemiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri ve kitap okumalarının matematiksel akıl yürütme başarısı arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, başarı durumu ve çalışma saatlerinde ise anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. İçerik analizi sonucunda öğrencilerin akıl yürütme yöntem ve çözümlerine dair; eksik akıl yürüterek işlemi eksik bırakmaları veya işlem hatası yapmaları, mantıksal çıkarımda bulunmalarının yeterli olmaması, soruları anlamama, zamanı etkin kullanamama ve rastgele işlem yapma gibi sonuçlar elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre mevcut öğretim programlarının, öğrencilerin daha iyi mantıksal çıkarım yapmalarını sağlayacak ve akıl yürütme yeteneklerini geliştirebilecek şekilde düzenlenmesi, müfredat yoğunluğunun azaltılması öğretmenlerin matematik dersinin zor olduğu kalıbını yıkmaları, öğrencilerin matematik dersine dair korku ve kaygılarının üstesinden gelmelerinde onlara rehberlik ve eğitim koçluğu yapmaları gibi önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to investigate the relationship between mathematical reasoning skills (MAYT), problem solving skills (PCYD) and coping with mathematics (MBE) in 8th grade students', and coping levels in algebra unit with to examine mathematical reasoning skills according to some variables such as gender, achievement, working hours. In addition, mathematical reasoning methods and solutions of algebra are examined. The population of this study consists of 8th grade students studying in 2018-2019 academic year in secondary schools of the Ministry of Education of Bingöl province. The sample of the study consisted of 162 students who were selected in the eighth grade of a public secondary school in Bingöl. The method of the study was mixed method. In the quantitative section, relational scanning model was used in the analysis of the data, and in the qualitative section, content analysis was used. As data collection tools, personal information form, open-ended survey, reflective thinking skill scale for problem solving, coping with mathematics scale and the mathematical reasoning test developed by the researcher was used. The data obtained from the study were analyzed using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). In the analysis of the data; frequency, correlation and regression analysis were used. According to the findings of the study, the sub-dimensions of the MBE scale (Coping focused on solving the problem, Coping with reference to others, Non productive coping), and the sub-dimensions of the PCYD scale (questioning, evaluation, reasoning), there was a positive correlation and positive effect between MAYT. Only the questioning subscale of the PCYD scale did not have a significant effect. There was no significant difference between students' gender and the success of reading mathematical reasoning, there was a significant difference in success and working hours. As a result of content analysis, students' reasoning methods and solutions; to leave the process incomplete or make a transaction error, is not sufficient to make logical inferences, inability to understand questions, use time effectively and results such as random processing. According to the results of the study current education programs, enable students to make better logical inferences and to be able to develop reasoning skills, reducing the intensity of the curriculum, teachers demolish the pattern of difficult mathematics lesson, to help students overcome their fears and concerns about mathematics, they were offered guidance and training coaching.
Collections