Öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteye ait olma gereksinimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin, öğrenim gördükleri yükseköğrenim kurumlarında, ait olma gereksinimlerinin karşılanma düzeylerini belirlemeye yönelik ?Üniversiteye Ait Olma Ölçeği? (ÜAÖ) geliştirmek ve öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteye ait olma durumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın evrenini Ordu Üniversitesi yerleşkesinde eğitim gören üniversite öğrencileri kapsamaktadır. Çalışmada 5'li Likert tipi bir ölçek oluşturulmuştur.Ölçeğin geliştirilmesi için yapılan istatistiksel analizlerde SPSS 15 ve Lisrel-8.15 programlarından yararlanılmıştır. Geçerlilik analizi için kapsam geçerliliği ve yapı geçerliliği teknikleri kullanılmıştır. Üniversiteye Ait Olma Ölçeği'nin iç tutarlılık denetimi yapılmıştır.Araştırma verileri ortalama ve yüzde olarak verilmiş, üniversiteye ait olma değerleri ile gruplar arasındaki farkların belirlenmesi amacıyla t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır.Ölçeğin iç tutarlılık Cronbach ? güvenirlik katsayı değerleri ve test-tekrar test güvenirliği sonuçları yeterli bulunmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak üç boyuta (Motivasyon, Beklenti ve Özdeşleşme) ulaşılmıştır.Geçerliliği ve güvenirliliği test edilen ölçeğin, üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri üniversiteye ait olma düzeyleri incelenmiş ve elde edilen sonuçlara bağlı olarak öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Üniversiteye Ait Olma Ölçeği, Üniversite Öğrencileri, Beklenti, Motivasyon, Özdeşleşme The purpose of the study is, to develop ?The Scale of Belonging to University? which determines the level of fulfillment of the requirements of belonging the university students and higher education institution that they are attending and examining, according to several variables, the status of belonging to the universities that they educate. The university students, who are studying in Ordu Univercity, cover the universe of the research . In this study 5-point Likert-type scale has been created.In the statistical analysis for the development of the scale; SPSS 15 and LISREL-8:15 programs have been benefitted. For validity analysis, content validity and techniques of construct validity have been used. The supervision of the internal consistency of The Scale of Belonging to University have been evaluated.The research data have been given as average and percentage. The values of belonging to the university and in order to determine the differences between groups, t-test and one-way analysis of variance have been performed.The internal consistency reliability coefficient of Cronbach's ? values and the results of the test-retest reliability have been found adequate. Exploratory and confirmatory factor analyzes have been done for construct validity of scale and it has been reached to three dimensions (motivation, expectation and Identification).As a result of examining the scales which is tasted the validity and reliability of university students the levels of belonging to the university that they are attending. The recommendations have been presented depending on the results which are obtained.Key Words: The Scale of Belonging to University, University students,expectation, motivation, identification
Collections