An evaluatıon of Breeze 9, the 9th grade Englısh coursebook for Turkısh publıc hıgh schools
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve devlet liselerinde okutulan 9. sınıf İngilizce ders kitabı Breeze 9?un etkinliğinin lise 9. sınıf öğrencilerine ve lise 9. sınıf İngilizce öğretmenlerine göre etkinliğinin ne olduğunu bulmayı amaçlamaktadır. Daha spesifik olarak bu çalışma devlet liselerinde okutulan ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Breeze 9 İngilizce ders kitabının amaçlar, dilbilgisi öğretimi, iletişim aktiviteleri ve sunumu, ihtiyaç ve ilgi alanları açısından 9. sınıf öğrencilerine ve 9. sınıf İngilizce dersi öğretmenlerine göre ne kadar etkin olduğunu bulmayı amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak için araştırmacı tarafından belirlenen kategorilere göre lise 9. sınıf öğrencileri için ve lise 9. sınıf İngilizce öğretmenleri için birer anket hazırlanmıştır. Aynı zamanda her bir kategori için bir açık uçlu soru 9. sınıf İngilizce öğretmenleri için araştırmacı tarafından hazırlanmıştır.Bu çalışmada hem nitel hem de nicel veriler elde edilmiştir. Nicel verileri elde etmek için 9. sınıf öğrencilerine ve 9. sınıf İngilizce öğretmenlerine birer anket uygulanmıştır. Nitel veri elde etmek için ise toplam 4 sorudan oluşan açık uçlu sorular 9. sınıf İngilizce öğretmenlerine uygulanmıştır. Bu çalışma Edirne ve ilçeleri Keşan, Uzunköprü ve Havsa?da 135 lise 9. sınıf öğrencisine ve 30 lise 9. sınıf İnglizce öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen nicel verileri analiz etmek için SPSS veri analiz programı kullanılmıştır ve daha sonra elde edilen nicel veriler frekans analizi, yüzde hesaplama, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplama yöntemleriyle analiz edilmiştir. Çalışmada toplam 4 bölüm bulunmaktadır ve her bir bölümün total aritmetik ortalaması ve standart sapması hesaplanmıştır ve aynı zamanda her bir sorununda yüzde hesaplaması, aritmetik ortalaması ve standart sapması hesaplanmıştır. Veri analizinde bağımsız örneklem T-testi ve ANOVA testi uygulanmıştır. Bağımsız örneklem T-testi öğrenciler için uygulanmıştır ve ANOVA testi de öğretmenler için kullanılmıştır. Nitel veriler için içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre belirlenen kategoriler açısından Breeze 9 ders kitabının etkinliği için 9. sınıf öğrencileri ve 9. sınıf İngilizce öğretmenleri arasında bir konsensüs olmadığı ortaya çıkmıştır. Sonuçlara göre 9. sınıf İngilizce ders kitabı Breeze 9 belirlenen kategorilerin toplam ortalamasına göre öğrenciler açısından yüksek düzeyde etkin ancak 9. sınıf İngilizce öğretmenlerine göre düşük düzeyde etkindir. Bu çalışma Milli Eğitim Bakanlığının 9. sınıf İngilizce ders kitabı Breeze 9?u öğrencilerin seviyelerini, öğretmenlerin ve öğrencilerin ihtiyaç ve ilgi alanlarını ve amaçlarını göz önüne alarak yeniden gözden geçirmesi gerektiği sonucunu ortaya çıkarmaktadır. This study tries to evaluate the effectiveness of the 9th Grade English coursebook Breeze 9 which is published by the Ministry of National Education for 9th grade high school students and 9th grade high school English teachers at public high schools. More specifically this study tries to find out how effective Breeze 9 the 9th grade English coursebook for 9th grade students and teachers at Turkish public high schools in terms of the categories including aims, grammer teaching, communicative activities and its presentation and needs and interests. In order to fulfil this aim a questionnaire for 9th grade high school students and a questionnaire for 9th grade high school English teachers were prepared by the researcher. Open-ended questions for per category were also prepared for 9th grade high school English teachers by the researcher.In this study both qualitative and quantitative data were obtained. In order to obtain quantitative data a questionnaire was administrated to 9 th grade high school students and teachers. In order to obtain qualitative data open-ended questions were administrated for 9th grade high school English teachers. The study was administrated in Edirne and its districts Keşan, Uzunköprü and Havsa with 135 9th grade high school students and 30 9th grade high school English teachers. In order to analyse the quantitative data SPSS statistics program was used. Then, the frequencies, means, percentages, standard deviations were calculated. The questionnaire involved four sections. For each category the overall means, frequencies, percentages and standard deviations were calculated. In addition to this, means, frequencies, percentages and standard deviations were calculated for each item. In order to gather data Independent Sample T- test was used in the student questionnaire. For each section the Independent Sample T- test results were calculated. ANOVA test was also used. It was used only in the teachers questionnaire. For each section Anova results were calculated to obtain data. In order to analyse qualitative data the content analysis was used. The results revealed that there is not a consensus for the effectiveness of the coursebook Breeze 9 in terms of the existing categories according to 9th grade high school students and 9th grade high school English teachers. The results indicated that the coursebook Breeze 9 is high effective in terms of the existing categories according to 9th grade high school students and the results indicated that the coursebook is low effective in terms of the existing categories according to 9th grade high school English teachers.This study concludes that the coursebook Breeze 9 should be revised by the Ministry of National Education by taking into consideration the levels of the target group as well as underlying aims, the needs and interests of students and teachers.
Collections