Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminin yapıldığı kurslarda öğrencilerin karşılaştıkları en büyük güçlüklerden biri de kelime öğrenimidir. Kendi kendine kelime öğrenme stratejisi geliştirip kelime hazinelerini arttıran öğrenciler olduğu gibi bağımsız olarak kelime öğrenme stratejisi geliştiremeyen, önceki öğrendikleriyle yenilerini birleştiremeyerek başarısız olan öğrenciler de vardır. Dil öğrenme stratejilerinin bir parçası olan kelime öğrenme stratejileri bu açıdan çalışmamızın temelini oluşturmaktadır.Bu amaçla Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe Öğretim ve Uygulama Merkezi?nde (TÖMER) B2 dil seviyesi öğrencilerinin Türkçe öğrenirken kullandıkları kelime öğrenme stratejilerini belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca ikinci dil olarak Türkçe öğrenen çok dilli öğrencilerin ikinci dil olarak Türkçenin öğretiminde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri ile önceki dil öğrenimlerinde kullandıkları kelime öğrenme stratejilerini de belirleyerek, aralarındaki benzerliklerin ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır.Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrendiğimiz kişisel bilgi formu ve görüşme kayıtları olmak üzere iki farklı veri toplama aracından gelen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi TÖMER B2 dil seviyesinde olan 51 öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerde, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri tespit edilmiştir.Betimsel analiz ile elde edilen veriler sonucunda öğrencilerin genel olarak kelime öğrenme stratejilerini kullandıkları tespit edilmiştir. Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde en fazla kullanılan kelime öğrenme stratejisinin sosyal strateji ve yürütücü bilişsel strateji, en az kullanılan kelime öğrenme stratejisinin ise bellek stratejisi olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Kelime Öğrenme Stratejileri, Durum Çalışması. One of the most overriding difficulties in teaching Turkish as a second language is vocabulary learning. While there are learners who can develop their own vocabulary learning strategies . There are also those who can not do it autonomously through integrating their old and new knowledge. As a sub-component of language learning strategies, vocabulary learning strategies constitutes the backbone of our study. Fort his reason, this study invetigates vocabulary learning strategies of students at B2 level in Çanakkale Onsekiz Mart University TÖMER (Turkish Teaching, Application and Research Center) while learning Turkish.It is also aimed to find out vocabulary learning strategies of multilingual students learning Turkish as a second language and their vocabulary learning strategies in their previous, experiences and explore the differences and similarities between two.Case study as a qualitative method was used in this study. The data collected through demographic information forms and interview records were analyzed with decriptive statistics. In the semi-structured interviews with 51 international students at B2 level in TÖMER, vocabulary learning strategies the students use were identified.The results revealed that the participants generally use vocabulary learning strategies. It was also found out that the most frequently used vocabulary learning strategies are Social, Metacognitive and Cognitive Strategies. The least frequently used vocabulary learning strategy is Memory Strategy in teaching Turkish as a second language.Key words: Teaching Turkish as a second language, vocabulary learning strategies, case study.
Collections