İlköğretim genetik mühendisliği konularının anlamlı ve kalıcı öğrenilmesinde örnek olay yönteminin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim genetik mühendisliği konularının anlamlı ve kalıcı bir şekilde öğrenilmesine örnek olay yaklaşımının etkisini araştırmaktır.Çalışma yarı deneysel bir araştırmadır. Araştırmanın hedef evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilinde öğrenim gören 8. Sınıf öğrencileri, ulaşılabilir evrenini ise araştırmanın yapıldığı okulun tüm 8.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma evreninden örneklem alınırken, araştırmacının görev yaptığı, Gaziantep ilinin Şahinbey ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 8.sınıf öğrencileri seçilmiştir. Örnekleme uygun örnekleme yaklaşımıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Genetik Mühendisliği Başarı Testi ve Kavram Haritası kullanılarak toplanmıştır. Genetik Mühendisliği Başarı Testi yapılandırılırken üç aşamadan geçilmiştir. Bu aşamalar; soru havuzunun oluşturulması, uzman görüşlerinin alınması ve geçerlik-güvenirlik analizi aşamalarıdır. 23 soru içeren başarı testinin güvenirliğini belirlemek için iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır ve Cronbach Alfa güvenirlik değeri 0.79 bulunmuştur. Elde edilen bulgular skorların geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Genetik Mühendisliği Başarı Testi kalıcı öğrenmeyi test etmek için kullanılırken üç defa uygulanmıştır (ön test, son test ve kalıcılık testi), anlamlı öğrenmeyi test etmek için ise Kavram Haritası kullanılmış iki defa uygulama yapılmştır (ön uygulama ve son uygulama). Kavram Haritaları değerlendirilirken öğrencilerin kullandıkları Kavram Sayısına, Bağ İfadesi Sayısına, Örnek Sayısına ve haritanın Hiyerarşik Harita mı yoksa Dallanmış Harita mı olduğuna bakılmıştır.Çalışmanın uygulama aşamasında ise araştırmacının görev yaptığı okuldaki 8. Sınıf öğrencilerinden oluşan bir deney ve bir kontrol grubu seçilmiştir. Deney grubunda Genetik Mühendisliği konusu araştırmacı tarafından Örnek Olay yöntemi kullanılarak işlenmiştir. Kontrol grubuna ise Genetik Mühendisliği konusu anlatım yöntemi kullanılarak okuldaki başka bir fen ve teknoloji öğretmeni tarafından işlenmiştir. Toplanan veriler Wilcoxon İşaret Testi ve Mann Whitney U testi ile SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Genetik Mühendisliği Başarı Testi uygulamaları sonucunda deney ve kontrol grubunun başarı ve kalıcılık testi skorları arasında anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Başarı ve kalıcılık açısından deney grubunun kontrol grubuna göre daha yüksek skorlar aldığı tespit edilmiştir. Kavram Haritalarına ilişkin analizler son uygulamada deney ve kontrol grubu kavram sayısı değerleri arasında anlamlı bir farkın olmadığı, kullanılan bağ ifadesi sayısı arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin ön ve son kavram haritası uygulamalarında da kavram sayısı ve kullanılan bağ ifade sayısı açısından anlamlı bir fark olduğu gözlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Genetik Mühendisliği, Örnek Olay, Anlamlı Öğrenme, Kalıcı Öğrenme, Kavram Haritası The purpose of this study is to investigate possible effect of case teaching on learning genetics engineering subject meaningfully and retention of the learning . The study was designed as a quasi-experimental research. Its target population involved all eight graders in Gaziantep during 2012-2013 period while accessible poplation composed of all eight graders in the school where the study was conducted. For collecting data, genetics engineering achievement test and concept maps were utilized. Sampling method of the study was converience sampling. In the sampling 63 eight graders (28 boys, 35) girls were involved. The test was applied for three times (pre-test, post-test and retention test) while concep maps were done for two times (pre and post). In the study, experimental group experienced case teaching while comparison group experienced direct instruction.To analyze the data Wilcoxon Sign test and Mann Wnitney U test were used. The analysis showed that achievement scores of the groups significantly differed in favor of experimental group students. At the same time, experimental group retention scores did not significantly differ from post test scores. This finfing showed effectiveness of the method on retention of the learning. As another aspect of the study, number of words used in concept maps did not significantly differ while number of connecting phrases in both groups differed signifaicantly in favor of experimental group students. In addition, experimental group students changed the initial shapes of their maps (hierarchical) into branched maps indicating more connection to other concepts. In conclusion, case teaching is an effetive way to increase meaninful learning of genetic s engineering subject and retention of the learning.Key Words: Genetics Engineering, Case Teaching, Meaningful Learning, Retention in Learning, Concept Maps
Collections