Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerine yönelik bir meta-analiz
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin öğretmen ve yönetici görüşlerinin etki büyüklüklerini belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için eğitim bilimleri alanında son yıllarda giderek artan şekilde kullanılmaya başlanan meta-analiz yöntemi tercih edilmiştir. 126 çalışma içerisinden araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan 48 çalışmada toplam örneklem sayısı 19.768 yönetici ve öğretmendir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri görev ünvanı, cinsiyet, branş, öğrenim düzeyi ve mezun olunan fakültedir. Ayrıca, birincil araştırmalarda değerlendirmeye katılamayan moderatör değişkenler de bu araştırmada analiz edilmiştir. Bu değişkenler uygulama bölgesi, yayın türü, örneklem içeriği, uygulama düzeyi ve kullanılan ölçektir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin cinsiyet değişkeni açısından yöneticilerin öğretimsel liderliğine ilişkin algılarında erkek öğretmenler lehine önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü (d=0.04) belirlenmiştir. Görev ünvanına göre ise yöneticiler lehine orta düzeye yakın (d=0.40) bir etki büyüklüğü; branş değişkenine göre sınıf öğretmenleri lehine önemsiz düzeyde (d=0.06) bir etki büyüklüğü; öğrenim düzeyine göre ön lisans mezunu öğretmenler lehine düşük düzeyde (d=0.12) bir etki büyüklüğü ve mezun olunan fakülte değişkeni açısından da eğitim fakültesinden mezun olan öğretmenler lehine düşük düzeyde (d=0.14) bir etki büyüklüğü belirlenmiştir. Moderatör analizleri sonucunda ise sadece branş değişkeni açısından yayın türü ve örneklem içeriği analizlerinde istatistiksel anlamlı fark belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik rolüne ilişkin hem yöneticiler hem de öğretmenlerin bilgilendirilebileceği ortak etkinlikler yapılabilir.Anahtar Sözcükler: Öğretimsel liderlik, Meta-analiz, Etki büyüklüğü, Okul yöneticisi, Öğretmen The aim of this study is to determine the effect sizes concerning the views of administrators and teachers on levels of school principals? instructional leadership behaviours. To do this, a meta-analysis was conducted, which has been increasingly popular in educational sciences in recent years. Out of 126 studies, 48 matched the inclusion criteria, and have a total sample size of 19.768 administrators and teachers. Independent variables of the study are working title, gender, branch, education level and faculty graduation. In addition, various moderator variables, which are not normally taken into account in primary researches, were also analyzed. These are research area, publication type, sample content, school level and the data collection tool. Results indicated that between the views of male and female teachers on levels of principals? instructional behaviours, there was little difference. The effect size for gender variable is d=0.04 at trivial level and favouring male teachers. For working title variable, the effect size is d=0.40 at nearly medium level and favouring principals; for branch variable, the effect size is d=0.06 at trivial level and favouring classroom teachers; for education level variable, the effect size is d=0.12 at small level and favouring teachers having associate degree; for faculty graduation variable, the effect size is d=0.14 at small level and favouring teachers having education faculty undergraduate degree. As a result of moderator variables, only branch variable has statistically significant difference in terms of publication type and sample content. Concerning the instructional leadership role of principals, mutual understanding platforms can be created to awaken both principals and teachers.Keywords: Instructional leadership, Meta-analysis, Effect Size, Principal, Teacher
Collections