Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve akademik başarılarına etkisi: Coğrafya dersi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, yaratıcı düşünme etkinliklerinin ve bilişim teknolojileri destekli yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve akademik başarılarına etkisini belirlemektir. Araştırmanın modeli, eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın çalışma gruplarını 2013-2014 yılı birinci döneminde eğitim alan Zühtü Özkardaşlar Anadolu Lisesi 11.sınıf öğrencileri(n=40) oluşturmaktadır. Çalışma grubu deney ve kontrol grubundan oluşturulmuştur. Araştırmada ölçme aracı olarak Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel B Formu ve Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan etkinlikler yaratıcı düşünme konusundaki literatür taranarak tasarlanmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında:Bilişim teknolojileri destekli yaratıcı düşünme etkinliklerinin uygulandığı Deney Grubu ve yaratıcı düşünme etkinliklerinin uygulandığı Kontrol Grubu'nun sözel akıcılık, sözel esneklik, sözel özgünlük, ortalama yaratıcılık ve başarı testine ilişkin son test puanları ön test puanlarından anlamlı derecede yüksektir. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel B Formu'nda ve Başarı Testi'nde; bilişim teknolojileri destekli yaratıcı düşünme etkinliklerinin uygulandığı Deney Grubu'nun son test puanları, yaratıcı etkinliklerin uygulandığı Kontrol Grubu'ndan anlamlı derecede yüksektir. Araştırmanın sonuçları, yaratıcı düşünme etkinliklerinin ve bilişim teknolojileri destekli yaratıcı düşünme etkinliklerinin, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirdiğini aynı zamanda akademik başarılarını da arttırdığını göstermektedir. Araştırmada uygulanan yaratıcı düşünme etkinliklerinin, bilişim teknolojileri destekli yaratıcı etkinliklere göre öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini daha çok geliştirdiği ve akademik başarılarını daha çok arttırdığı söylenebilir. Coğrafya dersinin diğer konuları için ve diğer derslerde de öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için etkinliklerin tasarlanması önerilebilir. The goal of this study was to test for the effects of creative thinking activities and information technology assisted creative thinking activities on learners' creative thinking skills and academic achievement. The students were all 11th grade students in Zühtü Özkardaşlar Anadolu Lisesi (n=40) enrolled the academic year 2013-2014. Pre test-post test matching control grouped quasi-experimental design was executed with two samples of students: Control group and Experiment group. Data was collected by Torrance Creative Thinking Test Verbal B Form and Achievement Test. The activities applied in this research were designed by the researcher after investigating literature on the creative thinking. According to the results of this study;For the Experiment Group in which information technology assisted creative thinking activities have been applied and Control Group in which creative thinking activities have been applied post-test scores of creative thinking skills and the achievement test the following were significant: verbal fluency, verbal flexibility, verbal originality, average creativity and the achievement. In the post-test scores of verbal fluency, verbal flexibility, verbal originality, average creativity and the achievement, the control group performed significantly better than experiment group. The results of this research shows that; creative thinking activities and information technology assisted creative thinking activities improved learners' creative thinking skills and academic achievement. The creative thinking activities applied in this research have been improved creative thinking skills and academic achievement more than the information technology assisted creative thinking activities. It may be suggested that creative thinking activities for other units in Geography lesson and other lessons will be designed.
Collections