Özel yetenek sınavına giren adayların öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri ile sınav başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik öğretmenliği alanı özel yetenek gerektiren alanlardan biridir. Türkiye'de bu alana ilişkin verilen eğitimin ana kaynağını müzik öğretmenliği programları oluşturmaktadır. Her yıl, yaz aylarında bu programlar, kişilerin müziksel yatkınlık, yetenek, bilgi ve davranış düzeylerini ölçmek ve öğrenci seçimini gerçekleştirmek amacı ile özel yetenek sınavları yapmaktadır. Bu sayede geleceğin müzik öğretmeni adayları seçilmekte ve ileriki süreçte yetiştirilmektedir. Bu bağlamda, bireylerin müziğin çeşitli alt boyutlarında yapılan yetenek sınavlarındaki başarı düzeylerinin, nasıl bir öğrenme stiline sahip olduklarının ve bilişsel esnekliklerinin ne düzeyde olduğunun tespit edilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Kişilerin öğrenmeyi hangi yol, biçim ve stilde gerçekleştirdiği, sınava hazırlanma süreci ve sınav başarısı hakkında bilgi verebileceği gibi; bireylerin sınavı kazandıktan sonra müzik alanına ilişkin nasıl bir öğrenme sürecinden geçmesi gerektiği ve öğretmenlik meslek yaşamını öğrendikleri üzerinden nasıl sürdüreceğini etkilemektedir. Ayrıca bireylerin problemler hakkında çözüm yollarının farkında olmasının, alternatif arayışlar içerisine girebilmelerinin ve bu durumları kontrol edebilme beceri düzeylerinin, diğer bir anlatımla bilişsel esnekliklerinin nasıl olduğunun araştırılmasının önemli bir konu olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada, müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavına giren adayların öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri ile sınav başarısı arasındaki ilişkilerin araştırılması amaçlanmıştır.İlişkisel tarama modelinde olan bu çalışmada, öğrencilerin sınav başarıları ile bilişsel esneklik düzeyleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkilerin yanı sıra, bireylerin bazı kişisel özellikleri ve müziksel yaşantılarına ilişkin bilgilerine ulaşılarak, bu bilgiler ile sınav başarısı, öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişkiler de incelenmiştir.Bu araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılı İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programı Özel Yetenek Sınavları'na katılan adaylar (N=449) oluşturmaktadır. Adaylara Kişisel Bilgi Formu, Kolb Öğrenme Stili Envanteri-III ve Bilişsel Esneklik Envanteri uygulanmıştır. Sınav başarısına ve yerleştirmeye esas olan puan türlerine ise İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi veri tabanından ulaşılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 17.0 paket programına işlenerek analiz işlemleri bu program aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Normallik durumunun belirlenmesi için normal dağılım eğrilerine, çarpıklık-basıklık katsayılarına ve Kolmogorov-Smirnov testi sonuçlarına bakılmıştır. İlişkisel analizlerin yapılması için;Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı, Kay-Kare testi, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Welch testi, Scheffe testi ve Games-Howell testi yapılmıştır.Araştırma sonucunda, adayların öğrenme stillerinin dengeli bir dağılım gösterdiği, değiştirme grubundakilerin en yüksek sayıda oldukları saptanmıştır. Öğrenme stilleri ile sınav başarısı arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yaparak ve hissederek öğrenen yerleştirme öğrenme stilindeki öğrencilerin daha başarılı oldukları görülmüştür. Adayların bilişsel esneklik düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bilişsel esneklik puanları ile sınav başarısı arasında anlamlı ilişki olduğu, bilişsel esneklik düzeyi yüksek olan öğrencilerin daha başarılı oldukları bulunmuştur. Bilişsel esneklik düzeylerinde öğrenme stillerine göre anlamlı farklılık olduğu, yerleştirme stilini benimseyenlerin, değiştirme stilindekilere göre bilişsel esneklik düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca yerleştirme ve ayrıştırma grubunda olanların alternatifler faktör puanlarının, değiştirme grubundakilere göre anlamlı bir biçimde yüksek olduğu görülmüştür. Music education is a special ability required area. In Turkey, music education programmes are key resource of this area. Per annum, in the time of summer, this programmes evaluates, musical aptitudes, ability, knowledge and level of the behaviour with special ability examinations.Thanks to this, future music teachers selected and at a future educate. In this context, sub-dimensions of examination achievement there is how they have a learning style and which level of the cognitive flexibility to achieve tought that must be important. Individuals learning to commit, which way they use, manner and which style ,will give details about preparation and examination achievement, also impact their professional teaching aptitude and their musical learning process.Additionally, individuals be aware about solving problems, entering and searching alternative ways and controling this case the ability to control the level of, in otherwords, searching how to investigate whether cognitive flexibility is thought to be an important issue.Thus, in this study, the music teacher education program the special aptitude test learning styles and levels of cognitive flexibility with the success of examination of the relationships between we aimed to investigate.Screening model in this study, students of exam success with cognitive flexibility and learning styles, as well as the relations between the some of the individuals personal features and relating to the musical life based on the available information, this information exam with success, and learning styles and the relationship between levels of cognitive flexibility is also examined.This research's study group consists of 2013-2014 education period who entered Education faculty of Music Education special ability examination (N=449). To candidates Personal information form, Kolb Learning Style inventory Version-III and Cognitive Flexibility inventory was applied. The examination and the success of the placement of the main points to Inonu University, faculty of Education database has been reached.The data obtained using the SPSS 17.0 processed package, and analysing is made with this programme.To determine the situation of normality to the normal distribution curve, skewness-kurtosis coefficients, and the Kolmogorov-Smirnov test results have been dealt. To make relational analyses; Pearson product moment correlation coefficient, Chi-Square test, t-test for independent groups, one-way ANOVA, Welch test, Scheffe test and Games-Howell test was made. As a result of research, learning styles of the candidates of a balanced distribution, change-olds been found to have the highest number. Learning styles exam with success has been found to be a significant relationship between. Doing and feeling placement earning the learning styles of the students were found to be more successful. Candidates levels of cognitive flexibility, it was determined that a high level. With scores of cognitive flexibility, exam success of a significant relationship between, cognitive flexibility with a high level of the students were found more successful. Cognitive level of flexibility in learning styles differ significantly, placement of those who adopted the style, Change style than in levels of cognitive flexibility was foundto be higher. Also, the placement of parsing and in the group of those who, alternatives of factor scores change than that of group in a meaningful way, it is observed that high.
Collections