Türkçe öğretiminde delillendirme/ikna etme paragraflarının yazımına ilişkin uygulamalı bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkçe Öğretiminde Delillendirme/İkna Etme Paragraflarının Yazımına İlişkin Uygulamalı Bir ÇalışmaYazma eğitiminde öğrencilerin yazma düzeylerinin belirlenmesi çok önemlidir. Yazma eğitimi verilecek öğrencinin hangi düzeyde olduğu yapılacak çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Öğrencinin cümle, paragraf veya metin düzeyi belirlenerek yazma eğitiminin bu doğrultuda belirlenmesi gerekir. Paragraf düzeyi öğrencilerin metin oluşturmada kazanmaları gereken bir basamaktır. Paragraf oluşturma ile ilgili yapılacak çalışmaların, öğrencilerin yazma becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacağı yargısına ulaşılmıştır. Paragraf çeşitleri amacına göre; tanımlama, sınıflama, betimleme, karşılaştırma, benzerlik/zıtlık, sebep-sonuç, sorun-çözüm, sıralama, seçme, açıklama, değerlendirme, hikâye etme, delillendirme/ikna etme paragrafları olarak sıralanabilir. Bu çalışmada, öğrencilerin ikna becerilerini geliştireceği düşünülen delillendirme/ikna etme paragrafı seçilmiş ve bu paragraf türü ile ilgili çalışmalar yapılmıştır. İkna etme, duygu ve düşünceleri delillerle, bilgilerle ve örneklerle karşıdaki kişiyi inandırmaya çalışmaktır. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel bir bakış kazanmalarına yardımcı olduğu belirlenmiştir.Yapılan araştırma, 8. sınıf öğrencilerin delillendirme/ikna etme paragrafı oluşturmalarına yönelik uygulamalı bir çalışmadır. Çalışma, Türkçe öğretiminde yeterli düzeyde yer almayan ikna edici paragraf türünün yazma eğitiminde kullanılabilirliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, karma yöntem seçilmiş ve nitel ve nicel verilerle çalışma desteklenmiştir. Araştırma sürecinde Plevne Ortaokulu 8. sınıftan 20 öğrenciye önce ön test uygulanmış daha sonra paragraf, paragrafın yapısı, özellikleri, ikna edici paragraf yapısı anlatılmış, konu ile ilgili örnek yazma etkinlikleri yapılmıştır. Yapılan etkinliklerin sonunda son test uygulanmış, yapılan etkinlikler uzman görüşüne göre geliştirilen ikna edici paragraf puanlama ölçeğine göre değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmış her etkinlik sonunda öğrencilere günlük tutturulmuş aynı zamanda araştırmacı da gözlemlerini araştırmacı günlüğüne yazmıştır. Yapılan çalışmada öğrencilerin ikna edici paragraf yazma becerilerinin geliştiği ve yazma karşı olumlu tutum edindikleri görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Yazma, yazma eğitimi, paragraf, ikna edici paragraf. A Practical Study Regarding the Writing Evincing/Persuasion Paragraphs in Turkish Language TeachingIn writing education, it is crucial to determine the writing ability levels of students. The level in which student who is aimed to be educated in writing underlies the study to be carried out. The writing education is supposed to be determined by finding out student's sentence, paragraph or texts level. Paragraph level is a step which needs to be taken for students to compose a text. It was concluded that the studies to be carried out on paragraph composition will contribute to the development of student's writing skills. The paragraph types can be listed according to their target as follows: definition, classification, description, comparison, similarities/ contrast, cause and effect, problem- solution, sequencing, selection, explanation, evaluation, narration, evincing/ persuasion. In this paper, thought to be effective in developing student's persuasion skills, evincing/ persuasion paragraph was chosen and this type of paragraph was studied. Persuading is an effort to persuade someone by conveying the emotion and ideas with evidences, information and examples. This application proved to be useful as it helps students to gain a critical point of view. The study aimed 8th grade students to compose an evincing/persuasion paragraph. It also aimed to determine the disponibility of persuading paragraph, which is not at an enough level in Turkish Language teaching. In this study, combined method was chosen and it was supported with qualitative and quantitative data. During the research process, pre-test was applied to 20 8th grade students from Plevne Secondary School first, and then they were taught about paragraph, paragraph structure and its features as well as the structure of persuading paragraph. Afterwards, sample writing activities were held. At the end of the activity, a post test was applied. The activities were evaluated according to persuading paragraph scoring scale developed by expert points of view. Furthermore, a focus group discussion was held with the students. Students were made keep a diary at the end of each activity. Meanwhile, the researcher wrote his observations in the researcher's diary. At the end of the study, it was seen that students' persuading paragraph writing skills developed and that they obtained positive attitudes towards writing. Keywords: Writing, writing education, paragraph, persuading paragraph.
Collections