Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanları tarafından sergilenen istenmeyen davranışlara ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre, öğretim elemanlarının sergiledikleri istenmeyen davranışları belirlemektir. Ayrıca bu araştırmayla öğretim elemanlarının sergiledikleri istenmeyen davranışları ölçmeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle araştırmada genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini; 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinde yer alan Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) ve Mühendislik Fakültesinde öğrenim görmekte olan toplam 8.366 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden kota örnekleme yöntemi ile seçilen 1.019 öğrenci oluşturmaktadır. Literatür taramasına dayalı ve uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek ile veriler toplanmıştır. Ölçek geliştirilirken öncelikle öğrencilere açık uçlu sorular sorulmuş ve öğrenci görüşlerinden hareketle madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşan madde havuzu taslak ölçek biçiminde düzenlenerek, anlaşılırlığı ve kapsayıcılığı ile ilgili alan uzmanlarından dönütler alındıktan sonra yeniden düzenlenmiştir. Daha sonra geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak, Öğretim Elemanlarında İstenmeyen Davranışlar (ÖEİD) ölçeği geliştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programıyla çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler analiz edilirken, öncelikle betimsel istatistik hesaplamaları yapılmıştır. Bağımsız değişkenler açısından yapılacak analizlerde ise bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ile gruplar arası farklılığı belirlemek içinde Scheffe testi yapılmıştır. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerinde ne derece etkili olduğunu göstermek için eta-kare (η2) korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Karşılaştırılan ortalamaların birbirinden kaç standart sapma uzaklaştığını yorumlarken de Cohen standardize edilmiş etki büyüklüğü indeksi olan d değeri kullanılmıştır. Yapılan betimsel istatistikler sonucunda öğrencilerin, öğretim elemanlarında istenmeyen davranışlar ölçme aracının sınıf içi iletişim, zaman yönetimi, sınıf dışı iletişim ve derse katılım alt boyutlarında yer alan ifadelere `Nadiren` düzeyinde, öğretimin yönetimi alt boyutunda yer alan ifadelere ise `Bazen` düzeyinde katıldıkları belirlenmiştir. Öğretim elemanlarında istenmeyen davranışlar ölçme aracında yer alan ifadelere ilişkin öğrenci algıları bağımsız değişkenlere göre değerlendirildiğinde, fakülte değişkeni açısından yapılan analizler sonucunda sınıf içi iletişim alt boyutunda fen edebiyat fakültesi ile eğitim ve İİBF arasında, Fen Edebiyat Fakültesi lehine anlamlı fark belirlenmiştir. Başka bir ifade ile Fen Edebiyat Fakültesi öğrencileri, Eğitim Fakültesi ve İİBF öğrencilerine göre öğretim elemanlarının daha çok istenmeyen davranış sergilediğini belirtmiştir. Ayrıca Mühendislik Fakültesi ile Eğitim ve İİBF arasında da Mühendislik Fakültesi lehine anlamlı fark görülmüştür. Zaman yönetimi alt boyutunda fen edebiyat fakültesi ile eğitim ve İİBF arasında Fen Edebiyat Fakültesi lehine anlamlı fark belirlenmiştir. Öğretimin yönetimi alt boyutunda ise Mühendislik ve Eğitim Fakültesi arasında Mühendislik Fakültesi lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Sınıf dışı iletişim alt boyutunda Fen Edebiyat ve Eğitim Fakülteleri arasında Fen Edebiyat Fakültesi lehine; Mühendislik ve Eğitim Fakülteleri arasında Mühendislik Fakültesi lehine anlamlı farklılık belirlenmiştir. Son olarak derse katılım alt boyutunda mühendislik fakültesi ile eğitim ve İİBF arasında mühendislik fakültesi lehine anlamlı fark belirlenmiştir.Sınıf düzeyi değişkenine göre yapılan analiz sonuçlarına göre anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Öğretim elemanından daha önce başka ders alma değişkenine göre öğrenci algıları sınıf içi iletişim, zaman yönetimi ve öğretimin yönetimi boyutlarında daha önce ders alanlar lehine anlamlı farklılık gösterirken, sınıf dışı iletişim ve derse katılım boyutlarında anlamlı farklılık göstermemiştir. Unvan değişkenine göre yapılan analiz sonuçlarına göre sınıf içi iletişim, sınıf dışı iletişim ve derse katılım boyutlarında öğretim elemanı lehine anlamlı farklılık gösterirken, zaman yönetimi ve öğretimin yönetimi boyutlarında anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğretim elemanının alan dersine veya alan dışı derse girmesi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğrenim gördüğü bölüme isteyerek gelme değişkenine göre yapılan analiz sonuçlarında tüm alt boyutlarda hayır diyenler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Son olarak cinsiyet değişkenine göre yapılan analiz sonuçlarına göre tüm alt boyutlarda erkek öğrenciler lehine anlamlı fark görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur:a.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, fen edebiyat ve mühendislik fakülteleri başta olmak üzere fakültelerde görev yapacak olan öğretim elemanlarına pedagojik formasyon verilerek sınıf yönetimi becerileri arttırılabilir. Sonraki aşamada belirli sürelerle bilgilerinin güncellenmesi sağlanabilir ve bu sayede kendilerini yenileyip geliştirebilirler. Ayrıca fakülte öğretim elemanlarının kendi aralarında paylaşımda bulunabilecekleri ve sorunlarını aktarabilecekleri periyodik toplantılar gerçekleştirilebilir. b.Öğrencilere, her öğretim döneminin başlangıcında ve sonunda öğretim elemanlarını değerlendirme amacıyla somut ve objektif ölçütlerle hazırlanmış formlar doldurtulabilir. Öğretim elemanlarına bu formların değerlendirme sonuçlarına göre davranışlarını ve derslerini olumlu yönde geliştirmek için çeşitli çalışmalar yapılabilir. Böylece bu ve benzeri formlar öğretimin kalitesini yükseltmek amacıyla işlevsel olarak kullanılabilir.Anahtar Sözcükler: İstenmeyen davranış, öğretim elemanı, üniversite öğrencisi, sınıf yönetimi The purpose of this research was to determine the misbehaviors of instructors according to university students' views. Also, it was aimed to develop a valid and reliable measuring tool aims to measure instructors' misbehavior. So, the research was designed both in correlation and in survey model. The population of the study was the 8.366 students studying in Faculty of Education, Faculty of Arts and Sciences, Faculty of Engineering, and Faculty of Economics and Administrative Sciences in İnönü University through 2011-2012 semester. The sample of the research was 1.019 students selected through the quota sampling method. Data was gathered by a survey developed by the researcher based on the literature review and expert opinion. When developing the scale, primarily open-ended questions were asked to students and the item pool is created. Item pool was edited and revised after getting feedback from experts about its clarity and scope. Then, pilot study was conducted to determine the validity and reliability of the scale. After validity and reliability studies instructors' misbehaviors scale was developed. Gathered data has been analyzed with the SPSS software. While analyzing data obtained, primarily descriptive statistics calculations were made. Independent t test and one-way analysis of variance (ANOVA) analyses were conducted according to the independent variables and Scheffe test was used for determining the difference between groups. And also eta-squared (η2) coefficients were calculated to indicate the effect of the independent variables on the dependent variables. In order to interpret the standard deviation difference between the mean scores of the groups, standardized Cohen d effect size index was also used.As a result of the descriptive statistics it was determined that students `rarely` agree with the items of in-class communication, time management, out-of-class communication and engagement sub-scales, and also `sometimes` agree with the instructional management sub-scale of the instructor misbehaviors scale.Analyses results in terms of faculty variable showed that participating students' views differ significantly on the in-class communication sub-scale. Considering the mean scores of the groups it was detected that students studying at the Faculty of Arts and Sciences got higher mean scores than students studying at the Faculty of Education and Faculty of Economics and Administrative Sciences. This result suggest that compared to the other faculties, students studying at the Faculty of Arts and Science think that instructors misbehave more regarding in-class communication. Results also showed that compared to the students studying at the Faculty of Education and Faculty of Economics and Administrative Sciences, students studying at the Faculty of Engineering got higher mean scores from in-class communication sub-scale. Considering the mean scores from time management sub-scale, it was found that students studying at the Faculty of Education and Faculty of Economics and Administrative Sciences get lower scores compared to the students studying at the Faculty of Arts and Sciences. Considering the mean scores from instructional management sub-scale, it was found that compared to the students studying at the Faculty of Education and Faculty of Economics and Administrative Sciences, students studying at the Faculty of Engineering get higher scores. Similarly a significant difference was observed on the out-of-class communication sub-scale between students studying at Faculty of Arts and Science and Faculty of Education and also between students studying at the Faculty of the Engineering and Faculty of Education. Lastly, compared to the students studying at the Faculty of Economics and Administrative Sciences, students studying at the Faculty of Engineering got significantly higher scores from student engagement sub-scale.Results concerning the grade level variable showed that students' views on instructors' misbehaviors do not differ significantly in terms of any of the sub-scales. As for the taking the course from the same instructor before variable, it was determined that while students views differ significantly with regard to in-class communication, time management and instructional management sub-scales, did not differ in terms of out-class-communication and student engagement sub-scales. According to job title variable (Instructor vs Professors), while significant differences was detected in favor of the Professors in in-class communication, out-of-class communication and engagement sub-scales, there was no significant difference in time management and instructional management sub-scales. There was no significant difference according to the course type (if the course is field of study or not). According to the variable –whether the students have chosen the department they study willingly or not, a significant difference was observed. This result showed that compared to the others, students chosen the department unwillingly think that instructors misbehave more. Finally, significant difference was found according to the gender variable in favor of the males from all of the sub-scales.There are several suggestions in line with the results gained from the current research.•The classroom management skills of the instructors' can be enhanced by giving pedagogical training to them, particularly to the ones in Faculty of Arts and Sciences and Faculty of Engineering. The instructors should be provided necessary opportunities in order to update their knowledge and improve themselves. Also, periodic meetings can be organized by the administration so that the instructors can share information and talk about the problems they face.•The students can be provided to fill in some forms prepared with concrete and objective criteria in order to evaluate the instructors' both at the beginning and at the end of the each academic term. And according to the evaluation results, some studies can be carried out for the instructors in order to improve their behaviors and courses in a positive way. Thus, these and similar forms can be used helpfully in order to improve the quality of education. Key Words: Misbehavior, instructors, college student, classroom management.
Collections