Beşinci sınıf matematik dersinde uygulanan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin akademik başarı, kalıcılık, özyeterlilik algısı ve tutum üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Odak noktası; alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerinin Matematiğe ilişkin akademik başarıya, öğrenmelerin kalıcılığına, özyeterlilik algısına ve tutuma etkisi olan bu doktora tez çalışması üç boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada; nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma model kullanılmıştır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli ve yarı deneysel desen, nitel araştırma modellerinden ise tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Çanakkale merkezde öğrenim gören dört tane beşinci sınıf şubesinin öğrencilerinden ve Çanakkale il merkezine bağlı okullarda görev yapan 10 beşinci sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise; Çanakkale İl merkezinde görev yapan 262 sınıf öğretmeninden ve 1565 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada; araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekler ve yarı yapılandırılmış görüşme formu veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama araçlarının uygulanması sonucunda elde edilen verilerin analizinde farklı istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Araştırmanın I. boyutunda; alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerinden öğrenci değerlendirmelerinin geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerine göre; beşinci sınıf öğrencilerinin Matematik dersine ilişkin akademik başarılarını, özyeterlilik düzeylerini, tutumlarını ve öğrenmelerinin kalıcılığını olumlu yönde arttırdığı belirlenmiştir. Araştırmanın II. boyutunda; beşinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin Matematiğe ilişkin tutum ve özyeterlilik düzeylerinin genel olarak olumlu olduğu, öğrencilerin Matematiğe ilişkin tutum düzeylerinin cinsiyetlerine göre farklılaşma göstermezken Matematiğe ilişkin özyeterlilik düzeylerinin cinsiyetlere göre farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmanın III. boyutunda ise; beşinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine ilişkin tutum düzeylerinin olumlu olduğu, tutum düzeylerinin cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri sınıf mevcutlarına göre farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca; sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerine ilişkin tutum düzeylerinin cinsiyetlerine, kıdemlerine, eğitim durumlarına, görev yaptıkları sınıf düzeylerine, sınıf mevcutlarına göre farklılaşmadığı çalışmadan elde edilen sonuçlar arasındadır. Anahtar Kelimeler: Alternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri, beşinci sınıf öğrencileri, Matematik, tutum, özyeterlilik, akademik başarı, kalıcılık This PhD thesis, the focal point of which is the effects of alternative assessment and evaluation methods on academic achievement in mathematics, persistence of learning, self-efficacy perception and attitude, is composed of three dimensions. A mixed model, in which a combination of quantitative and qualitative research methods was used in the present study. The present study used, the relational screening model and quasi-experimental design as a quantitative research model, and a screening model as one of qualitative research models. The study group of the research was comprised of 4 groups of fifth grade students and 10 fifth grade teachers from state primary schools in Çanakkale. The sampling of the study consisted of 262 classroom teachers teaching in the center of Çanakkale along with 1565 fifth grade students. To collect data, the study made use of questionnaires and semi-structured interviews which were developed by the researcher. Various statistical techniques were used to analyze data obtained by quantitative data collection tools during the research. In the first dimension of the research, it was found that student assessment, one of alternative assessment and evaluation methods, positively increased fifth grade students' math-related academic achievement, self-efficacy levels, attitudes and persistence of their learning when compared to traditional assessment and evaluation methods. In the second dimension of the research, it was found that fifth grade students generally have positive attitudes and self-efficacy levels regarding math, and that students' attitude levels regarding math did not vary by gender, whereas their math-related self-efficacy levels varied by gender. In the third dimension of the research, it was identified that fifth grade students' attitude levels regarding alternative assessment and evaluation methods were positive and varied by gender and the number of students in their classrooms. Moreover, the findings of the study revealed that classroom teachers' attitudes levels regarding alternative assessment and evaluation methods did not vary by gender, seniority, educational background, levels of grade they teach and the number of students in the classrooms. Keywords: Alternative assessment and evaluation methods, fifth-grade students, mathematic, attitude, self-efficacy, academic achievement, persistence of learning.
Collections