Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümlerinde verilen Türk müziği çalgı eğitimi ile piyano dersi başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde verilen Türk müziği çalgı eğitimi ile piyano dersi başarı durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu nedenle betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul, Bolu, Ankara, Kayseri, Konya, Kırşehir, Gaziantep, Rize ve Elazığ illeri Güzel Sanatlar Liseleri'nde Türk müziği çalgı eğitimi ( Bağlama, Kanun ve Ud) alan 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya, veri toplamak amacı ile hem anket uygulaması yapılmış, hem de okul müdürlüklerinden öğrencilerin son sınıftaki çalgı ve piyano dersi notları alınmıştır. Araştırmada yer alan maddeler, danışman ve uzman kişilerin önerileri doğrultusunda, araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve 15 yargıdan oluşan ölçeğe, ankette uygulanmak üzere son şekli verilmiştir.Anket iki bölüm şeklinde düzenlenmiştir. Birinci bölüm, 6 adet soru içeren kişisel bilgi formundan, ikinci bölüm ise, 9 yargıdan oluşmaktadır. Birinci bölümde yer alan sorular, öğrencilerin kişisel bilgilerini içermekte olup seçenekli ve açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. İkinci bölümde bulunan anket sorularının cevap seçenekleri ise `Likert` ölçeğine göre `Çok Katılıyorum`, `Katılıyorum`, `Az Katılıyorum`, ve `Hiç Katılmıyorum` yargılarından oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package Program for Social Science) 15.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların cinsiyet, aile aylık geliri ve kullandıkları çalgı ana dalı frekans ve yüzde tabloları halinde gösterilmiş, Dördüncü sınıf Türk Müziği puanları, dördüncü sınıf Piyano puanları ve dört yıllık Genel Başarı puanları ortalama ve standart sapma betimsel istatistikleri ile gösterilmiştir. Daha sonra bunlar tablolaştırılıp, tablolar yardımı ile gerekli açıklama ve yorumlar yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda, araştırma kapsamına giren Anadolu güzel sanatlar müzik bölümlerinde Türk müziği çalgı eğitiminin içerik yönünden yeterli fakat süre bakımından yetersiz olduğu, Türk müziği çalgı eğitimi ile piyano dersi arasında olumlu bir ilişki olduğu, çalgı eğitimi dersinin piyano kullanımına ve akademik ortalamalarına olumlu yönde katkısı olduğu, piyano dersi başarısında cinsiyetin ve ailenin gelir durumunun etkisi olmadığı fakat çalgı türünün etkisi olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak, çeşitli öneriler getirilmiştir.Anahtar sözcükler: Türk Müziği, Türk Müziği Çalgı Eğitimi Dersi, Piyano Eğitimi, Piyano, Eğitim The purpose of this study is to the correlation between the Turkish music instrument education given in the Music Departments of the High School of Fine Arts and the piano course success status. Because of this reason, a descriptive scanning model is used. The sample of the study is composed of fifty (50) students taking Turkish music instrument (baglama, zither, lute) education in the High Schools of Fine Arts which are situated in Istanbul, Bolu, Ankara, Kayseri, Konya, Kırşehir, Gaziantep, Rize and Elazığ provinces. Not only a survey application is performed but also instrument and piano course notes in the last class of the students in the last class are taken from the school directorates in order to gather required information properly. The articles taking part in the study are developed by the researcher in accordance with the suggestions of the advisers and specialized persons and the scale which is composed of fifteen (15) judgments are shaped finally to be used in the survey accordingly.The survey is arranged in two (2) chapters. The first chapter is composed of the personal information form containing six (6) questions and the second chapter is composed of nine (9) judgments. The questions which take part in the first chapter are composed of the open-end questions with options and including the personal information of the students. And the answer options of the survey questions in the second chapter are composed of the judgments such as `Very Agree`, `Agree`, `Less Agree` and `Disagree` according to the `Likert` scale. The data which are obtained in the study are analyzed by means of using the SPSS (Statistical Package Program for Social Science) 15.0 program. The genders, monthly household incomes and the used instrument main branches of the participants are shown in frequency and percentage tables. The fourth class Turkish Music grades, fourth class Piano grades and the four-year General Success grades and standard deviation are indicated by means of descriptive statistics. After that, these items are shown in table and the necessary explanations and comments are made.As a result of the study carried out, it is determined and concluded that the Turkish music instrument education provided in the music departments of the Anatolian fine arts schools which are included in the coverage of the study is sufficient with regard to content but insufficient with regard to period of time, there is a positive correlation between the Turkish music instrument education and piano course, the instrument education has a positive contribution and influence on the piano usage and academic averages and the gender and household income issue does not have any influence on the piano course but the type of instrument is influential on that regard. Based on the results obtained from the study carried out, various suggestions are brought.Keywords: Turkish Music, Turkish Music Instrument Education Course, Piano Education, Piano, Education
Collections