İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesi mezunlarının mesleki yeterlik düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi mezunu öğretmenlerin ve kendi okul yöneticilerinin algılarına göre öğretmenlerin mesleki yeterlik düzeylerini belirlemektir. Araştırma üç alt problem kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin mesleki yeterlik düzeyi algıları, cinsiyet, branş, mesleki kıdem ve katıldığı hizmet içi kurs sayısı değişkenleri ile eğitim ve öğretim sürecindeki yeterlikleri kapsamında belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini Malatya ili merkez ilçedeki ilköğretim (ilkokul ve ortaokul) okullarında görev yapan İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Mezunu (İÜEFM) öğretmenler ve bu okulların müdürleri oluştururken; örneklemi 380 öğretmen ve 50 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 8 yeterlik alanı ve 49 maddeden oluşan ve 5'li derecelendirme kullanılan anket ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, betimsel istatistik analizleri ile Kruskal Wallis H-Testi ve Mann-Whitney U-Testi' ne tabi tutularak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular özetle şöyledir: Öğretmenlerin mesleki yeterlik algılarında, cinsiyet, branş ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken, alınan hizmet içi kurs sayısı değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmuştur.Eğitim ve öğretim sürecine ilişkin yeterliklerde, öğretmenler kendilerini `oldukça yeterli` ve `çok yeterli` aralığında değerlendirmişlerdir. Yöneticilerin öğretmen yeterliğine ilişkin değerlendirmeleri ise `oldukça yeterli` düzeyde bulunmuştur.Anahtar Sözcükler: Yeterlik, Mesleki Yeterlik, Yeterlik Algısı The aim of this research is to assess the teachers' levels of professional competence in terms of perception of the teachers graduated from Education Faculty of Inonu University and perceptions of principals in their school. The research consisted three sub-problems.In the research, teachers' perception of professional competence was tried to set within the context of gender, branch, professional seniority, their in-service training and competence in education process.Descriptive model was used in the research.The sample of the research was determined with the maximum variation technique which is one of the purposeful sampling . The field of the survey were the teachers graduated from Education Faculty of Inonu University working in primary and secondary schools in the centre of Malatya and the principals of these schools.The sample consisted of 380 teachers and 50 principals.The data derived from the survey was accumulated with the five scale rating questionaire composed of 8 dimensions and 49 items.These data was analised with descriptive statistical tests, Kruskal Wallis-H Test and Whitney U-Test.The findings obtained from the survey are as the following :While there were no significant difference between the perceptions of the professional competence of the teachers in terms of gender, branch and professional seniority, the variant of the number of in-service courses made a remarkable effect on them. The teachers evaluated themselves as ` quite adequate` or `highly adequate` on the competences related to the education process. It was also found that the evaluation of the principals on the teachers' efficacy was `quite adequate`.Keywords: Competence, professional competence, the perception of competence
Collections