Edebiyat öğretiminde tür değiştirme yöntemi ve metin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tür değiştirme yönteminin öğrencilerin okuma anlama başarılarını etkileyip etkilemediğini tespit etmek ve Türk Edebiyatı dersinin kazanımlarına ulaşmasında etkili olup olmadığını araştırmak bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır.Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin Divan Edebiyatı'na karşı tutumlarını ve tür değiştirme yönteminin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini değerlendiren bu çalışmanın modeli `ilişkisel tarama modeli` (Karasar, 2009: 81-87) olarak belirlenmiştir.Araştırmaya evren olarak Edirne ilinde bulunan Ortaöğretim 10. sınıf öğrenceleri seçilmiştir. Örneklem Uzunköprü Muzaffer Atasay Anadolu Lisesi 10. sınıflarında okuyan, ön görüşme ve son görüşme için rastgele seçilen öğrencilerden oluşturulmuştur.Araştırmanın veri tabanını hikâye metinleri, sınav kâğıtları ve öğrencilerin tutumlarını ölçmede kullanılan ön görüşme ve son görüşme verileri oluşturmaktadır.Bu veriler Uzunköprü Muzaffer Atasay Anadolu Lisesi öğrencileri üzerinde 2011-2012 eğitim-öğretim döneminde 6 hafta, 18 saat süren bir uygulama sonucu toplanmıştır.Toplanan veriler doğrudan çözümleme yöntemiyle incelenmiş, nicel ve nitel değerlendirme yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin akademik başarısını ölçen sınavlar sayısal verilerle analiz edilmiştir. Öğrencilerin ürettiği hikâye metinlerinde bağdaşıklık ve tutarlılık alanındaki başarı düzeyleri de niceliksel olarak inceleniştir. Öğrenciler üzerinde uygulanan ön görüşmeler ve son görüşmeler deney ve kontrol gruplarının karşılıklı biçimde, uygulanan yöntem ile korelasyonel olarak incelenmesiyle değerlendirilmiştir.Öğrencilerle yapılan görüşmeler grup içinde doğrudan çözümleme ile gruplar arasında son görüşme değişim sonuçları tür değişim yönteminin öğrenci tutumlarına etkisi irdelenerek korelasyonel olarak değerlendirilmiştir.Değerlendirmeler sonucunda öğrencilerin Divan Edebiyatı'na karşı olan olumsuz tutumunun olumlu yönde değiştiği, Divan Edebiyat'nı anlamayan öğrencilerin Divan Edebiyatı'nı zorlanmadan anlar hale geldiği, yazma ediminde öğrencilerin kendilerine güvenlerinin arttığı görülmektedir. Bulgular sonucunda tür değiştirme yöntemi ile öğrenmenin %95 kalıcılık sağladığı, öğrencilerin tutarlılık için belirlenen ölçütleri çoğunlukla yerine getirdiği görülmektedir. Metinlerin incelenmesi sonucu, öğrencilerin yorum farklılığında yaşantının ve düşünce tarzının ya da isteklerinin etkili olduğu görülmektedir.Çalışma sonucunda tür değiştirme yönteminin, öğrencilerin farklı bakış açısı kazanmasında ve yaratıcılıklarının gelişmesinde etkili olduğu, akademik olarak başarıyı sağlayan bir yöntem olduğu, değerlendirme sürecinde daha reel sonuçlar verdiği, öğrenmenin kalıcılığını olumlu yönde etkilediği ve edebiyat eğitiminde istenilen kazanımlara ulaşmada faydalı olduğu görülmüştür The purpose of this research is to determine whether genre change method has impact students' success in text reading and comprehension and whether it has influence on achievements of Turkish Literature course.This study aiming to determine influence of attitudes embraced by tenth-grade secondary education students and type change method on academic success of the students is based on `relational screening model` (Karasar, 2009: 81-87). Tenth-grade secondary education students in Edirne are chosen as the population of this study. The sampling is based on students randomly selected for pre-interviews and final interviews of tenth-grade students at Uzunköprü Muzaffer Atasay Anatolian High School.The database of the study covers story texts, exam papers as well as pre-interview and final interview data used to measure attitudes of students. The data is collected through a 6-week, 18-hour practice performed on 2011-2012 academic year with participation of students at Uzunköprü Muzaffer Atasay Anatolian High School. The data collected is examined with direct analysis method and evaluated with quantitative and qualitative assessment method. Exams measuring academic success of the students are analyzed using numeric data. The levels of success in terms of coherence and consistency in the stories fictionalized by the students are examined in quantitative approach. Pre-interviews and final interviews made with students are evaluated through mutual assessments of test and control group and in correlation with the method applied. The interviews made with the students are examined using direct analysis within the group and the intergroup change results of final interviews are examined based on correlation by studying the impact of genre change method on student attitudes.As a result of the assessments, it is observed that the negative approach against Divan Literature had a positive turnaround, students who cannot comprehend Divan Literature started to easily understand Divan Literature. The findings concluded that genre change method assures 95 % permanent learning and students generally meet the criteria determined for consistency. The review of texts confirmed that lifestyles, mentality or desires of the students cause the difference in interpretations.The results of the study confirmed that it influences the different approach adopted by students and development of creativity, it is a method assuring academic success and it offers realistic results at the evaluation stage as well as having positive influence on the permanency aspect of learning and being a useful tool in the process of achieving desired outcomes of literature education.
Collections