Eğitim yönetimi ve denetimi tezsiz yüksek lisans öğrencileri ile öğretim üyelerinin eğitim yönetimi ve denetimi tezsiz yüksek lisans programına ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada eğitim yönetimi ve denetimi tezsiz yüksek lisans öğrencileri ile öğretim üyelerinin eğitim yönetimi ve denetimi tezsiz yüksek lisans programına ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda katılımcıların bu programın amacına, ders içeriklerine, öğrenme öğretme sürecine, etkililiğine ilişkin görüşleri ile tezsiz yüksek lisans yapma sebepleri, programın kişisel ve mesleki yaşamlarına etkisi ve programa ilişkin önerilerini belirlemek hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni fenomenolojik bakış açısı ile kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programından mezun olmuş veya eğitim-öğretiminin son dönemi içinde olan öğrencilerden araştırmaya katılmaya gönüllü olan 23 öğrenci ile bu programda görev yapan ve Eğitim Yönetimi ve Denetimi tezsiz yüksek lisans öğrencilerine ders veren öğretim üyelerinden araştırmaya katılmaya gönüllü olan 5 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretim üyelerinin ve öğrencilerin tezsiz yüksek lisans programının amacına ilişkin görüşlerinin beş ana tema altında toplandığı ve bu temalar içinde en çok `kişisel ve mesleki gelişim sağlama` ile `kuram ve uygulama ilişkisi kurma` temalarının öne çıktığı görülmüştür. Ayrıca katılımcıların tezsiz yüksek lisans programının amacına ilişkin görüşlerinin mevcut yönetmeliklerde ifade edilen amaçlarla tutarlı olduğu ve ilgili yönetmelikte ifade edilen amacın dışında da bir takım amaçları olduğu anlaşılmıştır. Bunun yanında katılımcıların tezsiz yüksek lisans programını tezli yüksek lisans programlarına kabul edilmeyenlerin başvurduğu alternatif bir program olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Programdaki ders içeriklerinin daha çok programın amaçları ile tutarlı ve yeterli olduğu ancak ders içerikleri oluşturulurken öğrencilerin fikrinin alınmaması, içeriklerin güncellenmemesi ve diğer bazı sebeplerden ötürü bazı derslerin yeterli ve amaçlarla tutarlı bulunmadığı anlaşılmıştır. Öğrenme öğretme sürecinde hem öğretmen hem de öğrenci merkezli yaklaşımların kullanıldığı, konuların daha çok ya öğretim üyeleri ya da öğrencilerin tarafından düz anlatım yöntemi ile anlatıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar öğrenme öğretme sürecindeki faaliyetlerin amaçlara ulaşmada yeterli olduğunu ifade etmiş olmakla beraber bir takım eleştirilerde de bulundukları görülmüştür. Ders işlerken tek grup veya sıralı yerleşim düzenini kullanmaya müsait dersliklerin tercih edildiği ancak öğrencilerin tamamının tek grup düzeninden memnun oldukları ve sıralı yerleşim düzeninde yapılan derslerin verimli olmadığını ifade ettikleri görülmüştür. Katılımcılar tezsiz yüksek lisans yapma sebepleri olarak en çok yüksek lisans yapma,doktora yapma ve kişisel ve mesleki gelişim sağlamayı ifade etmişlerdir. Katılımcıların tezsiz yüksek lisans yapmanın kişisel ve mesleki yaşamlarına etkisine ilişkin görüşlerinin programın amacına ilişkin görüşlerini destekler nitelikte olduğu bununla birlikte programın amaçlarda ifade edilenlerden başka örtük etkilerinin de olduğu görüşmüştür. Katılımcılar tezsiz yüksek lisans programının etkililiğine ilişkin daha çok olumlu görüş bildirmişlerdir. Bununla birlikte MEB'in bu programları dikkate almaması, derslerin uygulamaya dönük olmaması vb. etkenlerin programın etkililiğini olumsuz etkilediğini ifade etmişlerdir. Katılımcılar bu programla ilgili çeşitli önerilerde bulunmuşlardır. Önerileri içinde üniversite ile MEB'in iletişim içinde olması gerektiği, öğrenme öğretme sürecinin ve ders içeriklerinin yeniden düzenlenmesi gerektiği öne çıkmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara paralel olarak araştırmacı tarafından da bir takım öneriler geliştirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Tezsiz yüksek lisans programı, Eğitim yönetimi ve denetimi, Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi, Maarif müfettişleri, Okul müdürleri, Öğretmenler, This study aims to identify the opinions of the Students of the Non-Thesis Master's Program studying at the Department of Education Management and Inspection and their lecturers on the Non-Thesis Master's Program at the Department of Education Management and Supervision. Within this scope, it is intended to determine their opinion on the objective of this program, the content of courses, process relating to learning and teaching and efficiency as well as the reasons why they study non-thesis master, its possible effect on their personal and professional life and their recommendations on this program. In this study, the case study pattern which is one of the case studies is used through a phenomenological point of view. The study group of this research consists of 23 students who have graduated from or study at the last semester of the Non-Thesis Master's Program of the Education Management and Supervision of the Educational Sciences of the İnönü University and 5 lecturers who teaches the students studying in the said program. All the participants have voluntarily participated in this study. The maximum variation sampling method is used in this study. The data relating to this study have been collected through the semi-structured interview form developed by the researcher. The data gathered during this study has been analyzed by the content analysis method.It is seen that the opinions of lecturers and students on the non-thesis master's program are grouped under 5 main titles. Among these titles, mostly the titles `enabling personal and professional development` and `bridging theory and practice`. It is understood that the opinions of the participants on the non-thesis master's degree cohere with the objectives mentioned in the regulations but they have some more objectives not mentioned in the relevant regulations. In addition it is seen that the non-thesis master's degree has become an alternative for those who were not accepted to the master degree with thesis. It is understood that the content of the courses coheres with the objectives of the program and is sufficient but some courses are not sufficient and do not cohere with the objectives as the opinions of the students are not taken and the contents are not updated. It is determined that both teacher and student-cantered approaches are used during education. The subjects are generally given plainly by the students or lecturers. Though the participants stated that the activities during study are enough to attain the goals they criticize the some points. The single group or in order sitting arrangement in classroom is used. But the students stated that they prefer the single group sitting and in order sitting is not efficient when they study in the classroom.The participants stated that they do non-thesis master's degree mostly because of carrying out master, doctorate, enabling personal and professional development.Their opinion relating to their professional and personal development support the objectives of the program. In addition it has implicit effects other than the objectives mentioned in the objectives of this program. The participants mostly declared positive opinions on the non-thesis master's degree program. On the other hand they stated that the reasons such as the program not taken into consideration by the Turkish Ministry of Educational Affairs and not applicable affect the efficiency of the program adversely.The participants have made some suggestions for this program. They mainly stressed that the Ministry of National Education must cooperate with the university and the teaching and learning process as well as the content of the courses must be reregulated. In parallel with the findings acquired in this study the researcher also has developed some suggestions.Keywords:Non-thesis master's degree, education management and supervision, training education directors, education inspectors, principals and teachers.
Collections