Web tabanlı ödev takip ve değerlendirme sisteminin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Web Tabanlı Ödev Takip ve Değerlendirme Sisteminin Geliştirilmesi ve İyileştirilmesiBu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) bağlı okullarda öğretmenlerin ödev verebildiği, verdiği ödevin kontrollerini yapabildiği, ödev performansları ile ilgili raporlar alabildiği ve ödev takibinin öğrenciler ve veliler tarafından yapılabildiği bir web tabanlı ödev takip ve değerlendirme sisteminin (E-ÖdevTakip) geliştirilmesi ve iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada bir sistem geliştirildiğinden tasarım tabanlı araştırma yöntemi temel alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir ili Havran Belediyesi'ne bağlı Hayat Okulu 5-A sınıfındaki dört branş öğretmeni, 12 öğrenci ve yedi veli oluşturmuştur. Araştırmanın verileri öğretmenlerden yarı-yapılandırılmış görüşme ile, öğrencilerden ve velilerden ise açık uçlu anket ile toplanmıştır. Ayrıca araştırmada destek veri olarak kayıt dosyaları ve araştırmacı günlüğü tutulmuştur. Bir geçerlik komitesi oluşturularak araştırmanın tüm süreçlerinde üç uzmanın (biri çoklu ortam tasarımı alanında, diğeri öğretim tasarımı ve materyal tasarımı alanında ve bir diğeri ise tasarım tabanlı araştırma alanında uzman) görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma üç aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada alanyazına dayalı olarak taslak E-ÖdevTakip sisteminin içeriği (bileşenleri) belirlenmiş, ardından sistemin tasarımında çoklu ortam tasarım ilkeleri, kullanılabilirlik ölçütleri ve materyal tasarım ilkeleri göz önüne alınarak görsel senaryo (storyboard) oluşturulmuştur. Görsel senaryolara dayalı olarak taslak sistem geliştirilerek kullanıma hazır hale getirilmiştir. Sistemin kullanımına yönelik paydaşlara (öğretmen, öğrenci ve veli) eğitimler verildikten sonra sistem uygulamaya hazır hale getirilmiştir. İkinci aşamada geliştirilen taslak sistem Balıkesir ili Havran Belediyesi'ne bağlı Hayat Okulu 5-A sınıfında uygulanmıştır. Paydaş görüşleri çerçevesinde sistemde iyileştirilmeler (değişiklikler) yapılmıştır. İkinci aşamada iki iyileştirme döngüsü gerçekleştirmiştir. Öncelikle I. iyileştirme döngüsünde paydaşlardan (dört öğretmen, 12 öğrenci ve yedi veliden) taslak sistemin içeriği, görsel tasarımı ve kullanılabilirliğine ilişkin veri toplanmıştır. Görüşler çerçevesinde sistemde iyileştirmeler gerçekleştirilmiştir. Ardından ikinci iyileştirme döngüsünde paydaşlardan (dört öğretmen, 10 öğrenci ve beş veliden) iyileştirilen sistemin içeriği, görsel tasarımı ve kullanılabilirliğine ilişkin veri toplanmıştır. Paydaşlar sistemin iyileştirilmesine ilişkin herhangi bir görüş bildirmediklerinden iki iyileştirme döngüsü sonucunda sistem son halini almıştır. Araştırmanın üçüncü aşamasında ise E-ÖdevTakip sisteminin sağladığı yararların belirlenmesine yönelik paydaşlardan görüş alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler; sistemde ödev kontrolünün hızlı bir şekilde gerçekleştirildiğini, ödev raporunun hızlı bir şekilde alınabildiğini, öğretmen-öğrenci-veli arasındaki iletişimi kolaylaştırdığını ifade etmişlerdir. Öğrenciler; anlaşılmayan ödevlerin sistem üzerindeki mesajlaşma bölümünden sorulabilmesinin, okula gelmediklerinde ödevin sistemden öğrenilmesinin ve ödevi düzgün bir şekilde not edemediklerinde sistemden öğrenilebilmesinin yarar sağladığını belirtmişlerdir. Veliler ise ödevin hızlı ve kolay bir şekilde öğrenilmesi, ödev durumunun kontrol edilebilmesi, anlaşılmayan ödevlerin sistem üzerinden sorulabilmesi bağlamında sistemin yararlı olduğunu ifade etmişlerdir. Developing and Enhancing a Web Based Homework Track and Evaluation SystemIn this study, it is aimed that developing and enhancing a web based homework track and evaluation system that teachers can give homework, controlling them, receive reports about performances and students and parents can follow up homeworks themselves in ministerial schools.In study, because a system developed, a design based research method is used as base. This research's working group consists of four branch teachers, twelve students and seven parents in 5/A in Hayat School bound Balıkesir Havran City. Datas about research have been gathered with semi-structured interview from teachers and open-ended survey from students and parents. Also in research, log files and an researcher diary have been kept as backup data. In all processes of this research it is asked three experts' opinions (one in the field of multimedia design, one instructional and material design and one design basis research). Research consists of three stages. On the first stage, content (constituents) of draft E-ÖdevTakip Track System ride on literature, next in system's design, storyboard has been formed in view of the fact that multimedia design principles, availability standards and material design principles. Draft system has been operationalized with developing based on storyboards. After training to partners (teachers, students and parents) about usage of system, it has been operationalized. On the second stage, developed draft system has been used in 5/A in Hayat School related Balıkesir Havran City. Within the scope of partners opinions it has been made improvements (changes) about system. On the second stage two improvement loops have been performed. First of all in first improvement loop, data has been collected from partners (four teachers, twelve students and seven parents) about content of draft system, visual design and availability. According to opinions improvements have been made in system. Next, on second development loop, data has been collected from partners (four teachers, ten students and five parents) about content of improving system, visual design and availability. Because partners haven't expressed any opinion about improving system, its final form has been taken at the end of two improvement loops.As to third stage of the research, partners' opinions have been taken about determining advantages of this E-Homework Truck System. According to results of research, teachers have expressed that they can do homework controls, take homework reports fast and this makes communication easier among teachers-parents-students. Students have expressed that it is beneficial to learn their homework easily via this system when they can't go school and also control their loose end homeworks. In the other hand parents have said this system is useful in the way of learning homeworks, controlling homework status and asking incoherent homeworks via system easily and quickly.
Collections