Öğretmenlikte uygulanan mentorluğun öğretmen koçluğu ile desteklenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin danışmanlarının yeterliklerine ilişkin algı düzeylerini belirlemek, çeşitli değişkenlerin öğretmenlerin danışmanlarının yeterliklerine ilişkin algıları üzerindeki etkisini araştırmak ve tespit edilen algılardan yola çıkarak mentorluğu desteklemede koçluk sisteminin kullanılmasına yönelik farklı bir bakış açısı oluşturmaktır.Bu çalışma, genel tarama modellerinden tekil tarama türünde bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ilindeki ilkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, ikisi merkez ilçe olmak üzere toplam üç ilçede görev yapan öğretmenlerden meydana gelmektedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bakay (2006) tarafından geliştirilen `Yetiştiricilik Ölçeği` ve araştırmacının hazırladığı 10 soruluk demografik bilgileri ölçen form kullanılmıştır. Örneklemde yer alan 72 okuldan 32 tanesi ziyaret edilmiş olup, 371 öğretmene anket uygulaması yapılmış ve 316 tanesi değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada elde edilen verileri çözümlemede betimsel istatistik yöntemlerinden standart sapma, aritmetik ortalama, frekans ve yüzde tekniklerinden yaralanılmıştır. Öğretmenlerin danışmanlarına ilişkin algılarının belirlenen değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini incelemek için t-testi ve tek yönlü varyans analizi, gruplar arasındaki farkın kaynağını bulabilmek için de LSD testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, öğretmenlerin danışmanlarının yeterliklerine ilişkin algılarının tüm alt boyutlarda `orta` düzeyde olduğu tespit edilmiştir. İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin danışmanlarının yeterliklerine ilişkin algıları yaşa, adaylık durumuna, kıdeme, eğitim durumuna, danışmanıyla aynı/farklı branşta olmalarına ve danışmanlarıyla görüşme sıklığına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin danışmanlarının yeterliklerine ilişkin algıları araştırmada kullanılan diğer değişkenlere göre ise anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Anahtar Kelimeler: Mentorluk, Koçluk, Öğretmen Koçluğu. The purpose of this study is to determine the perception levels of teachers working in primary and secondary schools about the competency of their mentors, to describe the effect of various variables on the perceptions of teachers about the competency of their mentors, and to create a different perspective on the use of coaching system in supporting mentoring in reference to the perceptions that are determined in the study.This study has utilized a single screening method, which is one of the general screening models. The population of the study consists of the teachers working in primary and secondary schools in the city of Gaziantep in the academic year of 2014-2015. The sample of the study is composed of the teachers working in a total of three districts, two of which are central districts. As the data collection tool, `Mentoring Scale` developed by Bakay (2006) and a form of 10 questions that evaluates demographic information prepared by the same researcher have been used in the study. Among 72 schools included to the sample, 32 of them were visited, and 371 teachers were involved in the questionnaire and 316 of them were evaluated. The study, in the analysis of the data obtained, appplied standard deviation, mean, which are descriptive statistical methods, frequency and percentage techniques. In order to determine whether there is a significant difference in the perceptions of the teachers in regard to their mentors, t-test and one-way variance analysis have been conducted whereas LSD test has been carried out to find the source of the difference among the groups. The results of the analyses have indicated that the perceptions of the teachers on the competency of their mentors are in the `middle` level in all of the sub-dimensions. There has been a significant difference in the perceptions of the teachers working in primary and secondary schools on the competency of their mentors in terms of age, candidacy status, seniority, educational status, being in the same/different branch with their mentors, and frequency of contact with their mentors. On the other hand, the study has not determined a significant difference in the perceptions of teachers on the competency of their mentors in terms of other variables in the study. Key words: Mentoring, Coaching, Teacher Coaching
Collections