Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ve görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin yeterlik algıları Avrupa Birliği'nin ortaya koyduğu 8 anahtar yeterlik çerçevesinde incelemek ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşleri ortaya koymaktır. Araştırma, karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmaya ilişkin tamamlayıcı veriler toplamak veya aradaki farklılıkları ortaya koyup daha güçlü sonuçlar ortaya koyabilmek amacıyla bu desen seçilmiştir. Öğretmenlerin yeterlik algılarının düzeyini belirlemek amacıyla, Çanakkale Merkez'de yer alan ilkokullardaki 155 sınıf öğretmenine ölçek uygulanmış, 10 öğretmenle ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme yapılmıştır. Ölçeğin uygulandığı sınıf öğretmenleri seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilirken, görüşme yapılan öğretmenler kıdem yılı, cinsiyet ve mezun olunan okul türü dikkate alınarak seçilmiştir. Öğretmenlerin yeterlik algıları incelenirken kıdem yılı ve cinsiyet değişkenine göre incelenmiş ve veriler SPSS 20.0 programı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algılarının ne seviyede olduğu ortalama ve standart sapma değerleriyle verilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algılarının belirlenmesinde t-test, kıdem değişkenine göre belirlenmesinde ise ANOVA kullanılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen nitel verilerin çözümlemesi betimsel analiz ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada uygulanan yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ölçeği nicel verilerine göre, öğretmenlerin yeterlik algıları yüksek çıkmıştır. Alt boyutlar arasındaki farklar azdır. Öğretmenlerin kendilerini en yeterli gördüğü alt boyut, bilgiyi elde etme iken en yetersiz gördükleri alt boyut öz yönetimdir. Öğretmenlerin yeterlik algıları cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Kıdem değişkenine göre ise üç boyutta anlamlı fark bulunmuştur. Bu boyutlar öğrenmeyi öğrenme, dijital yeterlik ve bilgiyi elde edebilmedir. 8 anahtar yeterlik ile ilgili yapılan görüşmelerin bir bölümü nicel bulguları desteklerken, bir bölümü farklılık göstermiştir. The aim of the research is to examine the perception of the homeroom teachers' competence in the light of the 8 key competence set by EU and to state views on lifelong learning. The research is mixed method research and carried out by applying the convergent parallel design. Convergent parallel design is chosen to collect complementary data and to point out to the differences leading in more powerful results. 155 teachers from the primary schools in Çanakkale Centre filled in the survey while 10 teachers were interviewed using the half-structured interview form. The teachers that were asked to fill in the survey are randomly selected while the teachers who were interviewed are selected by examining the variables like their year of experience, gender and their university degrees. The perception of teachers in terms of their competence was examined considering the teachers' year of experience and genders. The data was analized using Spss 20.0. The levels of teachers' perception of competence towards life long learning were presentend by avarage and standart deviation. T-test was used to determine the perception of teachers in terms of their competence regarding gender variable whilst ANOVA was used regarding year of experience.The qualitative data retrieved from the interviews was carried out by applying descriptive analysis.Analysing the quantitative data showed that the perception of teachers in terms of their competence is high. The differences among the subdimensions are few. Teachers consider themselves the most competent to acquire information whilst the least competent in the subdimension of self management. Gender differences do not play a meaningful role for teachers' perceptions of competence. In terms of year of experience; on the other hand, meaningful differences are found in three subdimensions. These are learning, digital competence, and acquiring information.
Collections