Okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitiminde kullanılan materyallerin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki Temel Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında bulunan, okul öncesi müzik eğitimine yönelik kaynakların ve materyallerin; durum tespitlerinin yapılması, kullanılabilme düzeylerinin belirlenmesi ve mevcut durumun okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Çanakkale ili içerisinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki Temel Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan, okul öncesi eğitim programı kapsamında belirlenen müzik merkezlerinde müzik eğitimi gerçekleştiren ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 231 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.MEB bünyesinde TEGM'ne bağlı okul öncesi eğitim ortamlarında, içerisinde müzik merkezinin de yer aldığı 6 daimi öğrenme merkezi bulunduğu görülmektedir. Araştırmada tarama modeli doğrultusunda, söz konusu 6 daimi öğrenme merkezi içerisinde yer alan müzik merkezinin kullanılabilme düzeylerinin belirlenmesi amacı ile Müzik Eğitimi Anketi (MEA) geliştirilerek durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır. 2012 yılında değişen ve pilot uygulama sonucu 2013 yılında güncelleştirilen MEB 2013 `Okul Öncesi Eğitim Programı` ve ayrıca okul öncesi müzik eğitimi ile ilgili alan yazın incelenerek MEA'nin içeriği oluşturulmuştur. Oluşturulan bu anket 7 adet konu alanı uzmanı ile 1 adet ölçme değerlendirme uzmanından alınan dönütler sonucu gerekli düzenlemeler yapılarak, araştırmacı tarafından okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine sunulmuştur. Öncelikle hedef kitlenin özelliklerini taşıyan 10 adet okul öncesi öğretmenine uygulama yapılarak anketin pilot çalışması gerçekleştirilmiştir. Alınan dönütler sonrasında gerekli düzenlemeler ve eklemeler yapılarak ver toplama aracına son hali verilmiştir.Hazırlanan `Müzik Eğitimi Anketi` 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katılımcıların demografik bilgilerini tespite yönelik olarak `Kişisel Bilgi Formu` oluşturulmuştur. İkinci bölümde Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında belirtilen ve okul öncesi eğitim kurumu sınıflarında bulunması gereken müzik aletlerinin ve materyallerinin durum tespitine yönelik olarak `Müzik Aletleri Formu` sunulmuştur. Üçüncü bölümde ise ikinci bölüme bağlı olarak durum tespiti yapılan müzik aletlerinin kullanılma sıklığı 5' li likert düzeninde sunulmuştur. Ayrıca son bir açık uçlu soru ile öğretmenlerin konu ile ilgili görüşleri varsa belirtmeleri istenmiştir.İlgili izinlerin alınmasından sonra, söz konusu öğretmenlerin bulunduğu okullara gidilerek ders saatleri içerisinde müzik eğitimi anketi uygulanarak veriler toplanmıştır. Müzik eğitimi anketi ile kurumlarda bulunan müzik merkezlerindeki eğitsel materyallerin ve araç-gereçlerin durum tespiti ve kullanılabilirlik düzeyleri ile ilgili elde edilen veriler SPSS 21 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin anket içinde yer alan açık uçlu soruya verdikleri yanıtlar ise nitel paradigma doğrultusunda içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.Araştırmada elde edilen nicel bulgular sonucunda; örneklemde yer alan kurumlardaki müzik merkezlerinin eğitsel materyal ve araç-gereçler bakımından Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında belirtilenlere ve istenenlere oranla büyük ölçüde yetersiz olduğu; var olan materyallerin de etkili ve verimli kullanılamadığı belirlenmiştir. Katılımcıların, anketin sonunda yer alan açık uçlu soruya verdikleri yanıtlar sonucu elde edilen nitel bulgulara göre ise, öğretmenlerin okul öncesi müzik eğitiminin önemini bildikleri; ancak müzik eğitiminde şarkı öğretmenin ötesine geçemedikleri, sınıflardaki materyallerin yetersiz olduğu; mevcut materyalleri ise programın içine katmada sorunlar yaşadıkları, MEB tarafından öğretmenlere standart bir etkinlik programı verilmediği; bu çerçevede gerçekleştirilen etkinliklerin öğretmenin bireysel kanaatine göre şekillendiği ve öğretmenlerin müzik eğitimi ile ilgili yeterli sayıda ve çeşitte eğitici materyal, görsel- işitsel kılavuzlara ihtiyaç duydukları bulgularına ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okul öncesi eğitim kurumlarına, her yıl yeterli sayı ve nitelikte görsel-işitsel materyallerin tedarik edilmesi; öğretmenlerin de okul öncesi müzik eğitimi ile ilgili uygun şekilde belirli aralıklarla hizmet içi eğitimler alması, öğretmen adayları için okul öncesi öğretmenliği lisans programlarındaki müzik eğitimi derslerinin daha kapsamlı ve nitelikli, uygulamaya dönük olarak ele alınması ve okul öncesi müzik eğitiminde branşlaşmaya gidilmesi şeklinde çeşitli öneriler getirilmiştir. In this research, sources and materials using in music education which belongs to pre-school education institutions dependent to Directorate General of Basic Education within Ministry of National Education, are aimed to identfy their situation, designate their usage level, evaluate and examine them in the direction of pre-school teachers perspectives. Sample of the research is formed by 231 pre-school teachers chosen with random sample method and teachers, who teaches music education in music centers which stated for the pre-school education programme concept, are on duty at pre-school education institutions in Çanakkale dependent to Directorate General of Basic Education within Ministry of National Education due to 2013-2014 education term.There are six permenant learning centers which include music center in the learning enviroments of pre-school education institutions dependent to Directorate General of Basic Education within Ministry of National Education. In the research, according to scanning model assessment has been trying to make by applying surveys in the way of survey research to identfy the level of music centers usage placed in question six permenant learning centers. Music Education Survey (MES) has been generated by examination of the literature about pre-school music education and MEB 2013 `Pre-School Education Programme`,which is changed in 2012, updated in 2013 as a consequence of plot implementation. This generated survey has been broached to pre-school teachers by the researcher, as the needed neccesary arrangements have been done in consequence of feedbacks from one evaluation expert and seven of field expert. Firstly, plot study of survey is actualized by implementation has been implemented to ten pre-school teachers who carry the feature of target group. After taken feedbacks, it put into final form by making additions and arrangements .Prepared MES includes three parts. In the first part, `Personal Information Form` has been generated for identifying the demographic informations of participants. In the second part, `Musical Instruments Form` is represented for identify to situtation of the materials and the musical instruments which is needed to be in the class of pre-school education institutions and included in the Pre-School Education Programme of Ministry of National Education. In the third part, musical instruments's usage frequency, which have been identified their situation, is represented as 1 to 5 rating likert scale which have been identified their situation, However, if teachers have ,views about the subject has been asked with the open-ended question.After the neccesary permissions have been taken, data has been gathered by implementing MES in the course hours by visiting the schools which in question teachers work for. Data about identification of the situation of educational materials and tools and their level of availability in the music centers of the institutions are analyzed with SPSS 21 statistic package programme. The answers of the teachers for the open ending question which is placed in the survey, have been analyzed by the method of content in the direction of qualitative paradigm.According to quantitave findings gained from the research; it is stated to materials and the tools in schools which are implemented the sample, are poor and insufficient comparing with pre-school education programme of Ministry of National Education. Also existing materials are not used in effectively and productive. According to quantitive findings gained from answer of the open-ended question at the end of the survey; Teacher know the importance of the pre-school music education but they can not do something more than teaching a song due to their materials in the classrooms are insufficent. Also they are in struggle to integrate the existing materials into present programme. There is no standard activity programme given by Ministry of National Education, in this frame, activities performed in the classrooms are dependent to teacher's individual opinion. Teachers want sufficient amount and various of educational tools and visual-audio guides.In the direction of this findings, Suggestions are found out as commiting the licence programme course as more practicing way with the wider concepted music education courses for the pre-service teachers and bracnhing out in the field of pre-school music education, in service trainings about the pre-school music education for the teachers properly and periodically and supplying adequate amount and quality visual-audio materials to pre-school institutions each year by the Ministry of National Education.
Collections