İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetim tarzları ve demokratik değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetim tarzları, demokratik tutumları ve bu ikisi arasındaki ilişki belirlenmeye çalışıldı. Çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Bursa ili merkez ilçelerinde bulunan 30 farklı ilkokulda görev yapan 694 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmada veriler Kris (1996) tarafından hazırlanan ve Ekici (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan `Sınıf Yönetimi Profili Ölçeği `, Selvi (2007) tarafından geliştirilen `Sınıf Öğretmenleri Demokratik Değerler Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen veriler SPSS bilgisayar programında analiz edildi. Cinsiyete ve medeni duruma göre karşılaştırmalarda t testi, mezun olunan okul, yaş, kıdem ve çocuk sayısı arasındaki anlamlılığı test etmede tek yönlü varyans analizi kullanıldı. Sınıf yönetimi tarzları ile demokratik değerlere ilişkin görüşler arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon katsayısı ile belirlenmeye çalışıldı. Araştırmada, sınıf yönetimi profilleri açısından; kadın öğretmenlerin, erkek öğretmenlere göre daha otoriter olduğu, 6-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin 26-30 yıl, 31 ve üzeri yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre daha otoriter sınıf yönetimi profili sergiledikleri, dul öğretmenlerin bekâr öğretmenlere göre daha başıboş sınıf yönetimi profili ortaya koydukları, 26-30 yaş arasındaki öğretmenlerin 31-40 yaş arasındaki öğretmenlere göre daha başıboş sınıf yönetimi profili sergiledikleri görüldü. Araştırmada, demokratik değerler açısından; 1-3 çocuğa sahip öğretmenlerin çocuğu olmayan öğretmenlere göre daha çok özgürlük hakkına önem verdikleri, dul öğretmenlerin, bekâr ve evli öğretmenlere göre daha çok özgürlük hakkına önem verdikleri, yüksek lisans mezunu öğretmenlerin, lisans mezunu öğretmenlere göre daha çok eğitim hakkına önem verdikleri görülmektedir.Araştırma sonuçlara göre öğretmenlerin sınıf yönetim tarzları ile demokratik değerlere ilişkin tutumları arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Otoriter sınıf yönetim tarzına sahip öğretmenlerin eğitim hakkına, başıboş sınıf yönetim tarzına sahip öğretmenlerin dayanışma ve özgürlük hakkına, takdir edilen sınıf yönetimi tarzına sahip öğretmenlerin özgürlük, dayanışma ve eğitim hakkına, aldırmaz sınıf yönetim tarzına sahip öğretmenlerin eğitim hakkı ve dayanışma alt boyutlarına önem verdikleri görülmüştür. İn this research it has tried to determine the relation between primary school teachers' democratic attitudes and thier class management styles. 694 primary school teachers working in Bursa Central Districts in 2013-2014 education year form the workgroup.In this research,data have been obtained by the means of `Classroom Management Profile Scale` prepared by Kris(1996), adapted to Turkish by Ekici (2004), `Class Teachers Democratic Values Scale` developed by Selvi(2007) and Personel Information Form Prepared by the researcher. Data obtained by the result of the research. In comparisons of gender and marital status, t test has been used.One direct variant analyze has been used for checking expressivenes between graduated school,age,seniority and number of children.Relation between the views of class management style and democratic values has been tried to determine by coefficient of Pearson Correlation.In terms of class management profiles,it has been seen in the research that famale teachers are more authoritarian than male teachers, teachers having 6-10 years seniority, widowed teachers having 26-30 and 31- above 31 years seniority, widowed teachers produce more adrift class management profile than single teachers, teachers between 26-30 years old perform more adrift class management profile considering teachers between 31-40 years old.In the research, in terms of democratic values, it has been seen that teachers having 1-3 children give much more impotance to the freedom right considering teachers having no children, widowe than single and maried teachers,teachers having MBA degree give much more importance to education right than teachers having bachelor degree.Accordingto the results of the research it has been seen that there is meaningful relation between teachers' class management styles and teachers' attitudes of democratic values.It has been seen that teachers having authoritarian class management style give importance to education right, teachers having adrift clas management style give importance to cooperition and freedom right, teachers having appreciated cooperation and education right, teachers having disregardful class management style give importance to subscales of education right and cooperation.
Collections