Öğretmenlerin motivasyonu ile okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları arasındaki ilişkinin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Anadolu Liselerinde çalışan öğretmenlerin görüşlerine göre, Anadolu Lisesi yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuyla ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır.Araştırma ilişkisel ve nedensel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada Anadolu Lisesi öğretmenlerinin motivasyon düzeyleri ve bu düzeylerin cinsiyet, branş ve kıdem yılı değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin sergiledikleri öğretimsel liderlik davranış düzeyleri ve Anadolu Liselerinde görev yapan yöneticilerin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 21 programı ile çözümlenmiştir. Öğretmen algılarına göre öğretmenlerin motivasyon düzeyleri ile okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları düzeyleri için betimsel istatistikler kullanılmıştır. Öğretmen algılarına göre öğretmenlerin motivasyon düzeyleri ile okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları arasındaki ilişki için korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin motivasyonu ile okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları arasındaki ilişki düzeyinin cinsiyet değişkeni açısından analizi için basit doğrusal korelasyon analizi yapılmıştır. Anadolu Lisesi öğretmenlerinin motivasyon düzeyi ile okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışları arasındaki ilişki düzeyinin branş ve kıdem yılı değişkenlerine göre karşılaştırılması `MANOVA` analiziyle belirlenmiştir.Araştırma sonucunda Anadolu Liselerinde çalışan öğretmenlerin motivasyon düzeyleri 3,01 ortalama ile `orta düzeyde` bulunmuştur. Okul yöneticilerinin genel öğretim liderliği davranışlarının öğretmen algıları açısından `çoğu zaman` (X=3,59) düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Öğretimsel Liderlik, Motivasyon, Lider, Anadolu Lisesi Müdürü, Öğretmen. In this study; it was aimed to determine relationship between the perceived Instructional Leadership behaviors of Anatolian High School Principals and teachers' motivation working in Anatolian High School. School principals may reduce or increase the motivation of teachers' depending on their leadership behaviors, therefore these behaviors of school principals are quite important for teachers' motivation.The research was designed in correlation and in survey model. In the study, it was analyzed that whether Anatolian High School teachers' motivation levels differ in terms of the variables of sex, branch and professional seniority.Data which was found in the study was analyzed by SPSS 21 Program. According to teachers' views; for defining motivation level of teachers and instructional leadership behaviors level of school principals descriptive statistics were used. According to teachers' views; Pearson correlation analysis were used for the defining relationship between motivation level of teachers and instructional leadership behaviors of school principals. Simple Linear Correlation analysis were made to analyze relationship between teachers' motivation and instructional leadership behaviors of school principals in terms of gender. For the comparison of relationship between motivation level of Anatolian High Schools teachers and instructional leadership behaviors of school principals in terms of subject field and professional seniority, MANOVA was used.As a result of the analysis, motivation level of teachers working at Anatolian High School was found `moderate` with 3,01 average. It has been acquired that, from the point of teachers' perceptions, general instructional leadership behavior of school principals is at `medium` ( X=3,59) level. Key Words: Instructional Leadership, Motivation, Leader, Anatolian High School Principal, Teacher.
Collections