Okul yöneticilerinin girişimcilik, öz-yeterlik ve örgütsel bağlılık algılarının analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öz yeterlik inancı ile örgütsel bağlılık algı düzeylerinin girişimcilik algı düzeyi üzerine etkisini belirlemektir. Bu nedenle tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Sivas ili merkez ilçedeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 247 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplamak amacı ile üç farklı ölçek kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan okul yöneticisi girişimcilik ölçeği kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin öz-yeterlik inançlarını belirlemek için Tschannen-Moran ve Gareis (2004) tarafından geliştirilen Dönmez, Özer ve Cömert (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan okul müdürlerinin öz-yeterlik algıları ölçeği ve örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemek için Balay (2000) tarafından geliştirilen örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS17.0 paket programı kullanılarak, frekans, yüzde ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre t-testi, Varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney-U gibi anlamlılık testleri ile çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin kendilerini girişimci olarak algıladıkları, girişimcilik, öz-yeterlik inancı ve örgütsel bağlılık algılarını farklılaştırma etkeni olarak branş değişkeninin rol oynadığı, öz-yeterlik alt boyutları, örgütsel bağlılık alt boyutları ile birlikte girişimciliğe ilişkin toplam puanların yaklaşık % 62'sini açıkladığı ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerinin girişimcilik düzeylerine ilişkin algılarında cinsiyet, kıdem ve okul türü değişkenine göre farklılaşma olmadığı fakat öz-yeterlik inanç ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeğinin bazı boyutlarında sözü edilen değişkenlere göre farklılaşma olduğu görülmüştür.Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is to determine the effectiveness of school administrators' entrepreneurship on their self efficacy and organizational commitment. The model that used during the research is scanning model. The target population of the study is composed of 247 school administrators who work at different schools that locate in centre of Sivas. The documents that provide data for the research are three scales. School administrators'entrepreneurship scale which prepared by researcher was used to determine level of entrepreneurship. To determine level of school administrators' self-efficacy, Self-EfficacyScale developed byTschannen-Moran ve Gareis (2004) and translated to Turkish by Dönmez, Özer ve Cömert (2009)was used. Organizational commitment scale developed by Balay (2000) was used in order to determine level of school administrators' organizational commitment, Spss 17.0 packaged software was used to analyze the gained data. Thedata were analyzed using frequency, percentage and significance test such a t-test, variance analysis (ANOVA), Mann-Whitney-U according to homogenity of the varianceas well as multiple regression analysis. As a result of research, it is revealed that school administrators percieve themselves as a entrepreneurship. Branch variable plays an active role as differentiation in terms of perception level of school administrators' entrepreneurship, self-efficacy and organizational commitment. And self-efficacy with its sub-dimensions and organizational commitment with its sub-dimensions explains about %62of total entrepreneurship points. School administrators' perception regarding entrepreneurship, self-efficacy and organizational commitment. Perceptionsrelatedtoentrepreneurshiplevel of schooladministratorsdon'tdifferaccordingtogender, seniorityschooltypes but differentiationwasfoundbetween self-efficacybeliefscaleand in somedimensions of organizationalcommitmentscaleaccordingtotheabovementionedvariables. Thereareseveralsuggestions in parallelwiththeresultsthatgainedfromtheresearch.
Collections