Devlet liselerinde ve özel liselerdeki öğrencilerin liderlik stillerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, devlet liselerinde ve özel liselerdeki öğrencilerin hangi liderlik özelliklerine ne düzeyde sahip oldukları ve bu özelliklerin benzerlik ve farklılıkları incelenmiştir. Lider öğrenci davranışlarının sınıf ve okul türüne göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır.Bu, betimsel nitelikte bir çalışmadır. Veri elde etmek için Bolman ve Deal'ın geliştirdiği liderlik yönelimleri ölçeği kullanılmıştır. Hem devlet liselerinde hem de özel liselerdeki öğrencilerin liderlik özellikleri ve bu özelliklerin benzerlik ve farklılıklarını belirlemek için altı farklı okul türünde 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerine 32 maddelik `Liderlik Yönelimleri Ölçeği` ve 11 soruluk öğrencilerin demografik bilgilerini içeren bir anket uygulanmıştır. Veriler SPSS 18.0 programına işlenmiş ve bulgulara ulaşılmıştır. Elde edilen veriler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, serbestlik dereceleri, t-test ve Anova testleri ile analiz edilmiştir.Araştırmanın evrenini 2015–2016 eğitim öğretim yılında, Edirne merkez ve ilçelerindeki altı farklı okul türünde – meslek lisesi, anadolu lisesi, fen lisesi, temel lise, özel anadolu ve özel fen lisesi – öğrenim gören 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem 349 kız ve 404 erkek öğrenci olmak üzere toplam 753 kişiyi kapsamaktadır.Araştırma sonuçları lider öğrenci davranışlarının okul türüne göre farklılıklar gösterdiğini belirtmektedir. Burada fen liseleri ön plana çıkmıştır. Öğrencilerin kendilerine ait odalarının olması, anne ve babalarının öğrenim durumları ve meslekleri, ailelerinin ortalama aylık gelirleri lider öğrenci davranışlarını etkilemektedir. Genel olarak öğrencilerin devlet liselerine veya özel liselere gitmeleri de lider davranışlarına etki etmekte ve farklılık oluşturmaktadır.Anahtar Kelimeler: Liderlik, liderlik yönelimleri, lider öğrenci davranışları. In this research, at what level students in public and private high schools have leadership qualities and similarities and differences of these qualities are examined. It has been tried to be determined if leader student behaviors have been showing significant differences according to the type of class and school or not.Descriptive survey method is used to obtain data in this study. To determine the leadership features of students both in public and private high schools and similarities and differences of them, Bolman and Deal's ' Leadership Orientations Scale ' was applied to the 9, 10, 11 and 12th grade students in six different types of high schools. The data was analyzed by SPSS statistic programme. The collected data was analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and anova tests.Six different types of high schools in Edirne have been taken as sample in this study and the number of the participant students was 753.Research results indicate that leader student behaviors have shown differences according to the type of school. Wherein science high schools came into prominence. Having their own rooms, their parents' educational background and profession and monthly income have an effect on leader student behaviors. In general, the type of school effects the leader student behaviors and forms differences.Keywords: Leadership, leadership orientations, leader student behaviors.
Collections