Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sosyal bilgiler dersi programında yer alan değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Değerler eğitimi, çocukların sağlıklı bir birey olarak yetişmeleri için toplumsal ve evrensel değerleri kazanmalarını ve bu değerlerleri yaşamın tüm alanlarına yayarak, eğitimin temel amaçlarından olan kalıcı davranış değişikliğini gerçekleştirmeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda değerler eğitimi sosyal bilgiler dersi programının önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Bu nedenle de değerler eğitiminin sosyal bilgiler programıyla uyumlu olması ayrıca önem arz etmektedir.Çalışmada ilkokul sosyal bilgiler dersi programında yer alan değerler eğitimine yönelik uygulamalar hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla geliştirilen veri toplama aracı kullanılmıştır. Ölçek, Çanakkale ili merkezi, ilçeleri ve köylerinde görev yapmakta olan, araştırmaya katılma konusunda istekli, farklı kıdeme sahip313 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Veri toplama aracında kullanılan bilgilerin yalnızca tez çalışmasında kullanılacağı, üçüncü şahıslarla paylaşılmayacağı yönünde güvencenin verildiği uygulama sonucunda elde edilen veriler: SPSS 20 programı yardımı ile analiz edilmiş olup, betimleyici, istatistiksel sonuçlar tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmaya katılanörneklem grubunun büyük bir bölümü Çanakkale ilinin ilk atamaya kapalı olması sebebiyle kıdemli öğretmenlerden oluşmuştur. Eğitim düzeyi açısından ise lisans mezunu öğretmenlerin yüksek bir frekansa sahip olduğu görülmektedir. Katılımcıların büyük bir kısmı daha önce değerler eğitimiyle ilgili herhangi bir kurs ya da seminere katılmamış olup yine değerler eğitimiyle ilgili yayınları takip etme durumu açısından `ara sıra` düzeyinde bir ortalamaya sahip oldukları belirlenmiştir.Bulgulara dayalı olarak : Sosyal bilgiler dersi veren sınıf öğretmenlerinin değerler eğitiminin öneminin farkında oldukları, programda yer alan değerler eğitimi etkinliklerine derslerinde yer verdikleri, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerinde ise cinsiyet ve eğitim durumu ile değerler eğitimine yönelik kurs ya da seminer alma durumu değişkenleri açılarından farklılık görülmezken; görev yapılan yer değişkeni açısından değer eğitimi uygulama adlı faktörde ve yine değer eğitimine yönelik yayın takip etme değişkeni açısından da değer farkındalığı faktörü ile değer eğitimi uygulama faktöründe anlamlı şekilde farklılık bulunduğu belirlenmiştir. The objective of this research is to find out form classroom teachers' opinions regarding the values education applications which are present in the social studies curriculum. Values education helps students gain social and universal values which are keystones of being a healthy individual, and spread these values to every aspect of their lives.In this way, a permanent behavior change which is one of the fundamental principles of education, and personality development at all points are achieved. By means of various programs, students gain fundamental human values and awareness which is later transformed into behaviors.Therefore, values education accounts for the important part of the social studies curriculum and it is crucial for values education to correspond with the social studies curriculum.In this research, data collection tool developed for finding out form teachers' opinions regarding the values education applications in primary school was used. The scale was applied to 313 form teachers of different seniorities who worked in central Çanakkale, central counties and villages and were eager to participate in the research. The teachers were assured that the information used in this data collection tool would only be used for thesis study and not be shared with third parties. The data collected from this research were analyzed with the help of SPSS 20 program and descriptive statistical results were interpreted by being tabulated. The majority of the sample group that participated in the research were senior teachers because Çanakkale was not available for the first appointment at that time. With respect to the education level, it is clear that teachers with bachelor degrees had a higher frequency. Most of the participants had not attended a course or seminar relating to values education before and their frequency of keeping up with the publications on this topic was occasional.Based upon the findings, it is determined that form teachers who teach social studies are aware of the importance of the values education and give place to values education activities in their classes. In the form teachers' opinions about the values education, no difference was seen in terms of gender and education level, and attending a course or a seminar about the values education variances. However, a difference was seen in a factor called value education application in terms of the working place variance, and in value awareness and values education application factor in terms of keeping up with the publications on this topic.
Collections