Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının eğitim öğretim öz yetkinlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, okul öncesi öğretmen adaylarının sahip oldukları eğitim öğretim öz yetkinlik düzeyleri incelenerek, öğretmen adaylarının eğitim öğretim öz yetkinlik düzeylerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Çalışmanın evrenini Ege Bölgesi'nde bulunan üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği programına devam eden öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen İzmir il merkezinde bulunan Dokuz Eylül Üniversitesi ve Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören 226'sı 3. sınıf, 185'i 4. sınıf olmak üzere toplam 411 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılıp dağılmadığına bakılarak hangi analiz tekniğinin kullanılması gerektiğine karar verilmiştir. Verilerin normal dağılım varsayımını karşılamayan gruplarda nonparametrik testlerden Kruskal Wallis-H, Mann-Whitney U ve Spearman testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz sonuçlarına göre; Okul öncesi öğretmen adaylarının `Eğitim-Öğretim Öz Yetkinlik` formu puan düzeyleri yaş değişkeni, öğrenim gördükleri üniversite, bölümü tercih etme sıraları, okul öncesi öğretmenliği mesleğine yönelik seminer, kongre, sempozyum takip etme durumları göre anlamlı düzeyde bir farklılık göstermemektedir.Okul öncesi öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre bakıldığında eğitim öğretim öz yetkinlik düzeylerinin kızların lehine anlamlı olarak yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik kitap, dergi, makale vb. yayınları takip etme durumları arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının devam ettikleri sınıf düzeyi ile sahip oldukları eğitim öğretim öz yetkinlik düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu bu ilişkinin 4. sınıfa devam eden öğretmen adaylarını lehine olduğu saptanmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının mezun oldukları liselere göre eğitim öğretim öz yetkinlik düzeyleri arasında da anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarını eğitim öğretim öz yetkinlik düzeyleri ile bölümü tercih etme nedenleri arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu ilişki bölümü öğretmenlik mesleğini sevdiği meslek olarak tercih etmesi ve okul öncesi öğretmenlik mesleğinin iş bulma olanağının fazla olmasından dolayı tercih edenlerin lehine olduğu ifade edilebilir. The aim of this study is to examine the educating and teaching self-competence levels of preschool condidate of teacher and the variables which affect the educating and teaching self-competence levels of pre-service teachers. The population of the study is consisted of pre-service teachers that are currently enrolled in Early Childhood Education programs of the universities of Aegean Region. The sample of the study is formed by purposeful sampling method and consisted of 411 pre-service teachers (226 of them in 3rd year, 185 of them in 4th year) who receive education at Dokuz Eylul University and Ege University Faculty of Education Department of Primary Education and Early Childhood Education in the city center of Izmir. The acquired data from this study is analyzed through IBM SPSS Statistics 22 Program. Which a the Kruskal Wallis-H, Mann-Whitney U, and Spearman of nonparametric tests are used where the groups did not met the assumption of normal distribution of the data. According to the results of the data analysis; there is not any difference on significance level between the scores of `Educating Teaching Self-Competence` form of preschool pre-service teachers and their age variable, universities they receive education, their order of preference of the department/program, and their situation of following seminars, congresses, symposiums about preschool teaching profession. According to gender variable of preschool pre-service teachers, there is a significant difference in educating and teaching self competence levels on behalf of girls. It is identified that there is a significant relation among pre-service teachers' situation of following publications such as books, journals, articles etc. about their profession. Furthermore, a significant relation between the current class of pre-service teachers are attending, and their educating and teaching self-competence level has been found, and the fact remains that, this relation militates in favor of students who are attending their 4th year on the program. It is identified that there is a significant relation between the high schools pre-service teachers are graduated from and their educating and teaching self-competence level. There is a relation between their educating and teaching self-competence level and the reasons of preferring the program. This relation militates in favor of students who preferred teaching profession as their favorite profession and who considered the profession of preschool teaching as a surplus opportunity to find a job.
Collections