TÖMER`de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin, Türkçe öğrenme sürecinde yaşadıkları kaygı faktörünün, dil öğrenme üzerindeki etkisini tespit etmek amaçlanmaktadır. Araştırmanın yaklaşımı, 'pragmatik dünya görüşüne' dayanmaktadır. Araştırmanın yöntemi, karma yöntem araştırması; araştırma deseni ise 'gömülü (içeyerleşik) (embedded)' desendir. Nicel araştırmanın örneklemi, 2015-2016 Eğitim ve Öğretim Yılı Güz Döneminde, İstanbul ilinde yer alan, İstanbul Üniversitesi Dil Merkezi Tophane ve Süleymaniye Şubeleri, Ankara Üniversitesi TÖMER Kadıköy Şubesi, Yıldız Teknik Üniversitesi TÖMER ve Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Başkanlığına bağlı, B1-B2 ve C1-C2 kurunda yabancı dil olarak Türkçe öğrenimi gören 98 kadın ve 51 erkek yabancı öğrenci olmak üzere toplam 149 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel çalışma grubu, 2015-2016 Eğitim ve Öğretim Yılı Güz Döneminde, İstanbul ilinde yer alan, Yıldız Teknik Üniversitesi TÖMER'de, B2 kurunda yabancı dil olarak Türkçe öğrenimi gören 5 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, Baş (2013), tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından uyarlaması yapılan `Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması` kullanılmış ve 'tarama (survey) yöntemi' ile veriler elde edilmiştir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda toplanan veriler, verilerin niteliklerine uygun analiz teknikleri ve SPSS - 20.0 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin iki değişken arasındaki anlamlılığını test etmek amacı ile 'T- Testi', ikiden fazla değişken arasındaki anlamlılığını test etmek için de 'tek yönlü varyans analizi (ANOVA)' kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinde ise 'olgubilim (fenomenoloji/ phenomenology)' deseni kullanılmış, `Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Yarı Yapılandırılmış Mülâkat Formu` ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler için içerik analizi türlerinden biri olan 'kategorisel analiz' tercih edilmiştir. Kategorisel analizde önce veriler kodlanmış sonra temalar belirlenmiştir. Araştırmanın bulgular bölümünde, nicel veriler ağırlıklı olmak üzere nitel veriler ile çalışmanın geçerliği artırılmaya çalışılmıştır. Bulgular, tablolar hâlinde sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, yabancı öğrencilerin, cinsiyeti, yaşı, geldikleri ülkeler, anadilleri ve anadili dışında bildikleri diğer dillerin sayısı, Türkiye'ye gelme sebepleri ve Türkçe öğrenme amaçları olmak üzere, bu yedi değişkenin de kaygı faktörü üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiş ve yabancı öğrencilerin 'orta düzeyli' bir kaygıya sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Kaygı, motivasyon, özyeterlik, yabancı dil öğreniminde kaygı, yabancı dil olarak Türkçe. The aim of this research is to examine, within the process of Turkish learning, the effects of the factor of anxiety that is felt by students learning Turkish as a foreign language on language learning. The approach of the study grounds on pragmatic world view. The method of the study is mixed methodology research and research pattern is embedded. The sample of quantitative research consists of 149 students in total, divided as 98 female and 51 male foreign students, learning Turkish as a foreign language at B1-B2 and C1-C2 level in Tophane and Süleymaniye Offices of İstanbul University Language Center, Kadıköy Office of Ankara University TÖMER, Yıldız Technical University TÖMER and Boğaziçi University Department of Turkish Language and Literature in 2015-2016 autumn term. Qualitative study group of research involves 5 foreign students learning Turkish as a foreign language at Yıldız Technical University at B2 Level. Quantitative data of the research were obtained from survey method by using Baş (2013)'s `Foreign Language Learning Anxiety Scale: Study of Validity and Reliability` as being adapted according to the purpose of the study. Gathered data were analyzed by using SPSS 20.0 program along with proper analysis techniques. To test the significance of the relationship between two or more than two variables, t-test and ANOVA were applied separately. The pattern of phenomenology was adopted for qualitative data and data were gathered by Learning Foreign Language Anxiety Semi-Structured Interview Form. For the acquired data, categorical analysis, as being one of the content analysis, was preferred. In categorical analysis, at first, data were coded, and then themes were determined. In the findings chapter, the validity of the study improved with qualitative data along with mainly quantitative data.According to the results of the study, for the factor of anxiety, there isn't any significant difference among seven variables, which are gender, age, hometown, native language, the number of foreign languages they speak, the reason of their coming to Turkey and the aim of learning Turkish, it is also reached that foreign students have a moderate level of anxiety.Key words: Anxiety, motivation, self-competence, foreign language learning anxiety, Turkish as a foreign language.
Collections