Öğretmen görüşlerine göre ilkokul ve ortaokul müdürlerinin yönetimde başvurdukları güç türleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmen Görüşlerine Göre İlkokul ve Ortaokul Müdürlerinin Yönetimde Başvurdukları Güç TürleriBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin görüşlerine göre ilkokul ve ortaokul müdürlerinin, yönetimde kullandıkları güç türlerini uzmanlık gücü, karizmatik güç, ödüllendirme gücü, yasal güç ve zorlayıcı güç değişkenine göre incelemektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014–2015 eğitim öğretim yılında Çanakkale ili merkez ilçe ve Biga ilçesindeki kamu ilkokul ve ortaokullarında görev yapan 304 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Zafer (2008) tarafından geliştirilen İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerin Kullandıkları Örgütsel Güç Kaynakları Anketi ile toplanmıştır. Anketi oluşturan ölçek boyutlarına göre faktör analizi sonuçlarına göre `uzmanlık gücü` alt ölçeğinin güvenirliği için hesaplanan alpha iç tutarlılık katsayısı .94'dür. `Karizmatik güç` alt ölçeğinin güvenirliği için hesaplanan alpha iç tutarlılık katsayısı .84'dür. `Ödüllendirme gücü` alt ölçeğinin güvenirliği için hesaplanan alpha iç tutarlılık katsayısı .82'dir. `Yasal güç` alt ölçeğinin güvenirliği için hesaplanan alpha iç tutarlılık katsayısı .89'dur. `Zorlayıcı güç` alt ölçeğinin güvenirliği için hesaplanan alpha iç tutarlılık katsayısı .88'dir. Buna göre ölçeğin iç tutarlılığa sahip olduğu kabul edilmiştir.Araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizinde; frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmış, okul türü, eğitim durumu, kıdem, cinsiyet ve yönetim tarzı değişkenlerinde katılımcıların görüşlerinin ortalamalarına, standart sapmalarına gruplar arasında ilişkisel durumlarına bakılmıştır. Bu ilişkide iki gruba sahip olan (cinsiyet ve branş) değişkenlerde t-testi, ikiden fazla grubu olan değişkenlerde ise Tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi yapılmıştır.Araştırmanın sonunda, cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerinin öğretmenlerin örgütsel güç algısında bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Yönetim tarzı değişkenine göre ise örgütsel gücün tüm alt boyutlarında önemli bir fark görülmüştür. Types Of Power That Primary And Secondary School Principals Use According To The Teachers' OpinionsThe purpose of this research is to examine the types of power –expertise power, charismatic power, reward power, legitimate power and coercive power- which the directors of primary and secondary schools use in management according to the teachers' views. This research is one of the scaning models. The study group of the research is composed of 304 teachers who work in public primary and secondary schools in Biga and central districts of Çanakkale in 2014-2015 education year. Research data have been collected with Primary and Secondary Manager Organizational Power Supplies Questionnaire developed by Zafer (2008). Alpha internal consistency coefficient that has been calculated for the reliability of the 'specialty power' subscales is .94 according to the scale size forming the questionnaire and the results of factor analysis. Alpha internal consistency coefficient that has been calculated for the reliability of the 'Charismatic power' subscales is .84. Alpha internal consistency coefficient that has been calculated for the reliability of the 'Reward power' subscales is .82. Alpha internal consistency coefficient that has been calculated for the reliability of the 'Legitimate power' subscales is .89. Alpha internal consistency coefficient that has been calculated for the reliability of the 'Coercive power' subscales is .88. Accordingly it is recognized that the scale has internal consistency coefficient.In the statistical analysis of the data obtained from the research, frequency and percentage calculations have been made and the average of the views of respondents, their standard deviation and relational status between the groups have been taken into account for the variables such as school type, educational status, seniority, gender and management style. In this relationship t-test has been performed in the variables with two groups (gender and branch) and One-way analysis of variance and Turkey test has been performed in the variables with more than two groups.At the end of the research, it has been found that the variables such as gender and educational status have not any impact on the perception of organizational power. According to the management style variable, a significant difference has been seen in all dimensions of organizational power.
Collections