İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde münazara tekniğinin ders başarısı ve eleştirel düşünmeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde münazara tekniğinin ders başarısı ve eleştirel düşünmeye etkisini belirlemektir. Araştırma deneysel bir araştırma olup araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model olan eşleştirilmiş model kullanılmıştır. Bu modelin kullanılmasının nedeni, araştırma için seçilen grupların seçkisiz olarak seçilemeyecek olması ve grupların denk olmasının araştırma sonuçlarında tutarlı sonuçlar elde etmek için önemli olmasıdır. Araştırma 18 kişilik deney gurubu ve 18 kişilik kontrol gurubuyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Antalya ili 2015–2016 eğitim öğretim yılı Konyaaltı ilçesi Toros Akdeniz İlkokulu 4-E ve Kepez İlçesi Toros Feriha Öpçin İlkokulu 4-A sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırmada veriler Demir (2006) tarafından geliştirilen Eleştirel Düşünme – Analiz Ölçeği, Eleştirel Düşünme – Değerlendirme Ölçeği, Eleştirel Düşünme – Çıkarım Ölçeği ve Eleştirel Düşünme – Öz Düzenleme Ölçeği ile araştırmacı tarafından geliştirilen 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Başarı Testinden elde edilmiştir. Araştırma uygulaması deney ve kontrol grubuna ön testlerin uygulanmasıyla başlamıştır. Daha sonra deney grubuna müfredat konuları araştırmacı tarafından münazara ile işlenmiş, kontrol grubu ise program gereği olan geleneksel yöntemlerle ders işlemeye devam etmiştir. 10 haftalık bir uygulama sonrasında her iki guruba son testler uygulanmış ve böylece araştırma sonlandırılmıştır. Aynı gruba ait tekrarlı iki ölçümün karşılaştırılması için paired samples t test, iki farklı grubun ortalamasını karşılaştırmak için independent samples t test analizleri kullanılmıştır. Son olarak başlangıç düzeylerini eşitleyerek son test puanları arasındaki farkın anlamlılığını karşılaştırmak için kovaryans analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda tartışma yöntemi münazara tekniği ile ders işleyen gurubun geleneksel yöntemlerle ders işleyen guruba göre ders başarısında ve eleştirel düşünme becerilerinde olumlu yönde bir gelişme gösterdiği gözlemlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Münazara, tartışma, eleştirel düşünme, sosyal bilgiler dersi, ders başarısı. The objective of this study is to determine the effect of the debate technique in the primary school 4th-grade social sciences course on the course success and critical thinking. This research is an experimental study, and a semi-experimental paired model with the pre-test and final-test control groupswas used. The reason for using this model is that the groups selected for the research are not selected randomly and the equivalency of the groups is important to reach consistent results in research findings. The study was conducted with the experiment group of 18 people and the control group of 18 people. The research sample consists of the students of the 4-E class of Toros Akdeniz Primary School in Konyaaltı district and 4-A class of Toros Feriha Öpçin Primary School in Kepezdistrict of Antalya in the 2015-2016 academic year. The research universe is 4th-grade students in Antalya province.The researchdata were obtained with the critical thinking – analysis scale, critical thinking – assessment scale, critical thinking – inference scale, and critical thinking – self-regulation scale developed by Demir (2006) and with the 4th-grade social sciences success scale developed by the researcher.The application of the research was started with the implementation of the pre-tests to the experiment and control groups. Afterwards, the curriculum subjects were taught to the experiment group with the debate conducted by the researcher and to the control group with the normal teaching method. Following a 10-week application, the final testswere implemented to both groups and thus the research was concluded.The paired samples t-test was used to compare two repetitive measurements of the same group, and the independent samples t-test analyses were used to compare the averages of two different groups. Finally, the covariance analysis was performed to compare the significance of the difference between the final test points by equalizing the datum levels.As a result of this study, it was observed that the discussion method positively affected the course success and critical thinking skills of the group taught with the debate technique compared to the group not taught with the debate technique.Key Words: Debate, social studies course, course success, discussion, critical thinking.
Collections