60-72 aylık çocukların duygusal becerilerinin annelerinin empatik eğilimleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 60-72 aylık çocukların duygusal becerilerinin, annelerinin empatik eğilimi, anne-baba-çocuk iletişimi (empati ve sözsüz), anne baba yaşı, anne baba eğitim durumu, ailenin aylık gelir düzeyi, annenin iş durumu, aile yapısı, çocuğun cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası, okul öncesi eğitime başlama yaşı, okul türü, okul dışında düzenli olarak görüştüğü oyun arkadaşı bulunma durumu şeklinde belirlenen bağımsız değişkenlerin, bağımlı değişken olan çocuğun duygusal becerilerine ve bu becerilerin alt boyutlarına (duyguları tanıma, duyguları anlama, duyguları ifade etme) göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu İzmir İli Karabağlar İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bağımsız bir devlet anaokuluna devam eden 60 çocuk ile İzmir İli Konak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı özel bir anaokuluna devam eden 60 çocuk olmak üzere toplam 120 çocuk oluşturmuştur. Tarama modelinde olan bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Dökmen (1988) tarafından geliştirilen `Empatik Eğilim Ölçeği`, Arabacı (2011) tarafından geliştirilen `Anne BabaÇocuk İletişimini Değerlendirme Aracı (ABÇİDA)`, Shultz ve Izard (1998) tarafından geliştirilen, Saltalı, Deniz, Çeliköz ve Arı (2009) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan `Altı Yaş Çocukları İçin Duygusal Becerilerin Değerlendirilmesi Testi kullanılmıştır.Altı Yaş Çocuklarının Duygusal Becerilerinin Değerlendirilmesi Testi'nden elde edilen verilerin sonuçlarını analiz etmek amacıyla `İlişkisiz Örneklemler İçin t Testi`, `Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)` ve `Mann Whitney- U Testi` kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak belirlenmiştir.Yapılan araştırma sonucunda empatik eğilimi yüksek olan annelerin çocuklarının duygusal becerileri, empatik eğilimi düşük olan annelerin çocuklarının duygusal becerilerine göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Ayrıca, anne-baba-çocuk empati ve sözsüz iletişimi yüksek olan ailelerin çocuklarının duygusal becerileri, anne-baba-çocuk empati ve sözsüz iletişimi düşük olan ailelerin çocuklarına göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Diğer bir sonuçta ise, geniş aileden yaşayan çocuklarının duyguları ifade etme boyutunda çekirdek aileden yaşayan çocuklara göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma için belirlenen diğer değişkenlerin çocukların duygusal becerilerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Anne Baba Çocuk İletişimi, Duygusal Beceriler, Empati This research was conducted to investigate empathic tendency of mother, parent-child communication. In addition to this research also, effect of some independent variables like mother's empathic tendency, parent-child communication (empathy and nonverbal), parents age, parents' education level, monthly family income, the mother's employment status, family structure, child's gender, number of siblings, birth order, starting of pre-school education age, type of school, as the state of regularly interviewed school playmate at outside to child's emotional skills and its subscales which are the dependent variable (recognizing, understanding and expression of emotions) were investigated to examine the relationship between dependent and independent variables and evaluation of relations with some variables of emotional skills of children who are 60-72 Months.The sample group of the study contained a total of 120 children with 60 children ongoing to an independent state kindergarten which is dependent on Karabaglar of Izmir Province and 60 children with a private kindergarten which is dependent on Konak of Izmir Province. In this research which is survey model, relational survey model was used . This form consist of `Empathic Tendency Scale` developed by Dokmen (1988), `Communication of Parent Children Assessment Tool (ABÇİDA)` developed by Arabaci (2011), developed by Shultz and Izard (1998), `Assessment of Children's Emotion Skills-ACES` for under six years old children reliability and validity studies done by Saltalı, Deniz, Celikoz and Ari (2009).`Independent Samples t Test`, `Mann Whitney- U Test` and `One-way variance analysis (ANOVA)` were used to analyse results which is obtained evolution test of emotional skills of children for under 6 years old. The significance level was set at .05.As a result of the research concluded that the emotional skiils of the children whose mothers have an higher emphaty level are found to be much higher than those whose mothers have a lower emphaty level. Also, the children whose parents have a higher mother-father-child emphaty and non-verbal communication skills are found to be at a significantly higher emotional skill level than those whose parents have a lower mother-father-children emphaty and non-verbal communication skills. Another result is that children who live in a larger family are found to be much more able to express their emotions than others with a small family. The other variables chosen for the study have been found to have no significant effect on emotional skills of children.Key Words: Emotion Skills, Empathy, Parents and Child Communication
Collections