Üniversite öğrencilerinin genel İngilizce başarıları ile İngilizce dersine yönelik tutumları, bilişüstü farkındalık ve öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı üniversite zorunlu hazırlık sınıfında yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin İngilizce başarıları ile İngilizce dersine yönelik tutumları, bilişüstü farkındalık ve öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasındaki ilişkiler örüntüsünü ortaya çıkarmaktır. Ayrıca araştırmada öğrencilerinin İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik, bilişüstü farkındalık ve İngilizce dersine ilişkin tutumlarının ne düzeyde olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel yöntem kullanılmış olup ilişkisel tarama modelinden keşfedici korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi 2015 yılında, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda zorunlu İngilizce hazırlık eğitimi alıp final sınavına giren 543 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçekler öğrencilerin tamamına uygulanmış ve değerlendirmeye alınabilecek ölçek sayısının 402 olduğu görülmüştür. Araştırma örneklemi 402 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler üç ölçme aracı ile toplanmıştır. Öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarına ilişkin verilerin toplanması için `İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Tutum Ölçeği`, bilişüstü farkındalığa ilişkin verileri elde etmek için `Bilişötesi Farkındalık Ölçeği` ve öğrenilmiş çaresizliğe ilişkin veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen `İngilizce Öğrenmede Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği` ile toplanmıştır. Ayrıca öğrencilerin İngilizce başarı puanı değişkeni ise öğrencilerin final notundan oluşmaktadır. Tutum ve bilişüstü farkındalık ölçeklerinin geçerlilik ve güvenirliliğinin test edilmesi amacıyla Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmış açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. İngilizce Öğrenmede Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeğinin geçerlilik çalışması kapsamında ilk olarak kapsam geçerliliği, uyum geçerliliği ve yapı geçerliliği test edilmiştir. Ölçeğin güvenirliliği için ise iç tutarlılık anlamındaki güvenilirlik olan KR-20 katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir.Araştırma bulguları öğrencilerin İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin, İngilizce dersine yönelik tutumlarının ve öğrencilerin genel bilişüstü farkındalık düzeylerinin İngilizce akademik başarıları ile yüksek düzeyde ilişkili olduğu sonucunu ortaya koymuştur. Ayrıca İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik, İngilizce dersine yönelik tutum ve genel bilişüstü farkındalık değişkenlerinin öğrencilerin İngilizce akademik başarılarının önemli birer yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, bir yıl zorunlu hazırlık eğitimi alan öğrencilerin hazırlık eğitimi sonunda İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik yaşamadıkları, öğrencilerin genel bilişüstü farkındalık seviyelerinin yüksek olduğu, İngilizce dersine karşı olumlu sayılabilecek bir tutuma sahip oldukları ve İngilizce akademik başarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, araştırma bulguları öğrencilerin İngilizce öğrenmenin önem ve gerekliliğini kavramalarına ve İngilizce öğrenmeye karşı ilgilerinin yüksek olmasına rağmen; öğretmen, dersin işlenişi ve İngilizce konuşmaya karşı yüksek düzeyde olumlu tutumlara sahip olmadıkları sonucunu ortaya koymuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik, bilişüstü farkındalık ve İngilizce dersine yönelik tutumun, öğrencilerinin İngilizce akademik başarılarını önemli derecede yordadığı ve üç değişkenin birlikte başarıdaki toplam varyansın yaklaşık %63'ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. İngilizce akademik başarıyı en fazla etkileyen bağımsız değişkenin İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik olduğu, ikinci değişkenin ise öğrencilerin genel bilişüstü farkındalık düzeyleri ve üçüncü değişkenin ise öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik seviyeleri artarken İngilizce akademik başarıları düşmekte fakat bilişüstü farkındalık ve tutum değişkenlerinin kontrol edilmesiyle iki değişken arasındaki ilişkinin gücü azalmaktadır. Öğrencilerin bilişüstü farkındalık seviyeleri arttıkça İngilizce akademik başarıları düzeyleri de artmaktadır fakat tutum ve öğrenilmiş çaresizlik değişkenleri kontrol edildiğinde iki değişken arasındaki ilişki değeri azalmaktadır. Bununla birlikte, öğrencilerin İngilizce dersine yönelik olumlu tutumları arttıkça, İngilizce akademik başarı düzeylerinin de arttığı fakat öğrenilmiş çaresizlik ve bilişüstü farkındalık değişkenleri kontrol edildiğinde, iki değişken arasındaki ilişkinin gücünün azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularından, İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizliğin İngilizce dersine yönelik tutumun anlamlı ve güçlü bir yordayıcısı olduğu; öğrencilerin İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik seviyesi arttıkça, İngilizce dersine yönelik olumlu tutumlarının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde, öğrencilerin genel bilişüstü farkındalık düzeylerinin, İngilizce öğrenmede öğrenilmiş çaresizlik değişkeninin anlamlı ve güçlü bir yordayıcısı olduğu; öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin artmasında bilişüstü farkındalık seviyelerinin negatif bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The purpose of the present study was to investigate the relationship between English achievement levels, attitudes towards English lesson, metacognitive awareness, and learned helplessness levels of undergraduate sudents studying English as a foreign language in compulsory English preparatory classes. In addition, it was also aimed to determine students' level of English achievement, attitudes towards English lesson, level of metacognitive awareness and learned helplessness. In the study, quantitative research method was used with exploratory correlation method of descriptive survey model.The population of the study included 543 EFL students attended compulsory preparatory class at the University of Nevsehir Hacı Bektaş Veli in 2015 academic year. All the students were supposed to participate; however a total of 402 questionnaire forms were completed among the returned forms. Therefore, the sample of the study included 402 students.In the research, three data collecting tools were used. In order to obtain data about students' attitudes towards English lesson `Attitude Scale on Affective Domain in English Classes` was used. `Metacognitive Awareness Scale` was administered to measure students' level of metacognitive awareness. Besides, `Scale of Learned Helplessness in Learning English` was developed by the researcher to gather information about students' level of learned helplessness in learning English. In addition, students' English achievement score was derived from the final grades of the students at the end of the academic year. Cronbach Alpha reliability coefficients were calculated as well as exploratory and confirmatory factor analyzes to test the validity and reliability of attitude and metacognitive awareness scales. Content validity, concurrent validity, and construct validity were first tested in the validity study of the Learned Helplessness Scale in Learning English. For the reliability of the scale, Kuder-Richardson-20 internal consistency coefficient is calculated. The results showed that the scales can be considered as a valid and reliable for preparatory class students.Research findings revealed that students' level of learned helplessness in learning English, their attitudes towards English lesson, and their level of general metacognitive awareness levels of students were highly correlated with their level of English academic achievement. In addition, it was found that students' learned helplessness levels in learning English, attitudes towards English lesson, and general metacognitive awareness levels are important predictors of their English academic achievement. According to the research results, it was concluded that students who completed one year of compulsory English preparatory education were evaluated not to have had learned helplessness in learning English, to have had high level of general metacognitive awareness, positive attitudes towards the English course, and a medium level of English academic achievement at the end of preparatory education. In addition, although research findings revealed that learners were conscious about the importance and necessity of learning English and had high level of motivation to learn English; they did not have high level of positive attitudes towards the teacher, the way they were taught, and speaking English.According to the research findings, learned helplessness in learning English, metacognitive awareness, and attitudes towards English lesson are respectively the most significant predictors of English academic achievement and three variables together account for about 63% of the total variance in achievement. It is found out that the most influential variable in English academic achievement is learned helplessness in learning English; the second strongest variable is the students' level of general metacognitive awareness; and the third variable is the attitudes of the students towards English lesson.Besides, research findings suggest that while English learners' learned helplessness levels increase, their academic achievement levels decrease; however, the control of metacognitive awareness and attitude variables reduced the effect size of the relationship between the two variables. The levels of English academic achievement are also increasing as the students' levels of metacognitive awareness increase, but when the variables of attitudes and learned helplessness are controlled, the value of the relationship between the two variables is decreasing. However, as the students' positive attitudes toward English lessons increased, the levels of academic achievement in English also increased, but when the variables of learned helplessness and metacognitive awareness were controlled, the relationship between the two variables are found out to be decreasing.According to the research findings, it is revealed that learned helplessness in learning English is a significant and powerful predictor of students' attitudes towards English lessons; as the students' levels of learned helplessness increase, their positive attitude towards English lesson is decreasing. Similarly, it is concluded that general metacognitive awareness is a significant and powerful predictor of learned helplessness in learning English; as the students' levels of metacognitive awareness increase, the learners' level of learned helplessness in English is also increasing. Various suggestions were made in line with the results obtained from the research.
Collections