Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerinde algıladıkları öğretimsel liderlik davranışı ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada okul öncesi yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerinin öğretmenler tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi ve bu algılarının örgüte bağlılıkları ile olan ilişkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Aydın ilinde bulunan 40 resmi bağımsız anaokullarına ve ilköğretime bağlı anasınıflarına, 2015-2016 eğitim öğretim yılında görev yapan toplam 215 okul öncesi öğretmenine ölçekler uygulanmıştır.Şişman (1997) tarafından geliştirilen `Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları Anketi`; duygusal, normatif ve devamlılık bağlılığını ölçmek için ise Meyer ve Allen (1991) tarafından geliştirilen `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Öğretimsel Liderlik Davranışları ölçeği ile Örgütsel Bağlılık Ölçeği alt boyut puanları üzerine demografik değişkenlerin ilişkileri incelenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden aritmetik ortalama (x), standart sapma (s), yüzde (%), frekans (f) işlemleri ile Pearson Moments çift yönlü korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır.Ölçme araçlarının genel ve boyutlar bazında iç tutarlılıkları hesaplanmış, verilerin çözümlenmesinde anlamlı fark gözlenen gruplarda farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının belirlenmesi için Post Hoc – LSD Testi'nden yararlanılmıştır. Karşılaştırmalarda Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Bağımsız İki Örneklem t Testi; öğretmenlerin öğretimsel liderlik rollerine yönelik algıları ve örgütsel bağlılıklarına yönelik algıları arasındaki ilişkinin ve demografik değişkenler ile aralarındaki ilişkilerin tespit edilmesinde Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Elde edilen bulgular, yöneticilerinin öğretimsel liderliklerine ilişkin olarak cinsiyet açısından kadın, medeni durum açısından evli, çalışma statüsü açısından kadrolu çalışan, kurum açısından bağımsız anaokulunda çalışan, mesleği sevme durumu açısından mesleği seven okul öncesi öğretmenlerinin algılarının belirli alt boyutlara göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin yaşlarına ve mesleki kıdemlerine göre de algılarında anlamlı farklılık bulunmuştur.Örgütsel bağlılığa göre ise cinsiyet açısından kadın, medeni durum açısından evli, mesleği sevme durumu açısından mesleği seven okul öncesi öğretmenlerinin bağlılıklarının belirli alt boyutlara göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin yaşlarına, çalışma statülerine, çalıştıkları kuruma ve eğitim durumlarına göre de bağlılıklarında anlamlı farklılık sergilediği saptanmıştır. Kıdeme göre ise öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Yapılan değerlendirmeler sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerinde algıladıkları öğretimsel liderlik davranışı ile örgütsel bağlılık rolleri arasında anlamlı bir ilişki vardır.Anahtar Sözcükler: Öğretimsel Liderlik, Örgütsel Bağlılık, Okul Öncesi Öğretmeni. The Relation Between Instructional Leadership Behavior Perceived By Pre-School Teachers In Their Administrator And Their Organizational Commitments.The objective of this study is to identify how teachers perceive the instructional leadership role of the pre-school administrator and present the relation of such perceptions with their commitments to the organization. In this sense, we have conducted a measures with 215 school teachers in total, who work in the 2015-2016 academic year in nursery class of 40 official independent nurseries and primary schools in Aydın. We have utilized `Instructional Leadership Behaviors of Principals`, developed by Şişman (1997) for identifying to what extent school principals exhibit instructional leadership behavior and `Organizational Commitment Scale` developed by Meyer and Allen (1991) to measure the affective, normative and continuance commitment. We have analyzed the correlation of demographic variables on the sub-dimension scores of Organizational Commitment Scale with Instructional Leadership Behaviors Scale. In analysing data, of descriptive statistic methods, mean (x), standard deviation (s), percentage (%) frequency (f) transactions and also Pearson moments two-tailed correlation analysis are used.We have calculated the internal consistency of the measurement instruments on the general and dimensional basis and utilized Post Hoc- LSD Test to identify the source of difference in groups where significant differences have been observed in analyzing the data. We have utilized One Way Variance Analysis (ANOVA) and Independent Two Samples t Test for comparisons; used Pearson Correlation Analysis for identifying the relation between their perceptions of the teachers on the instructional leadership roles and their perceptions on the organizational commitment and their relations between the demographic variables. According to this result, as the perception of teachers towards factors influencing instructional leadership in pre-primary schools is positive, their organizational commitment increases in the same rate . The results show that the perceptions of the pre-school teachers which are women in terms of gender, married in terms of marital status, permanent employee in terms of working status, teachers working in the independent nursery in terms of the institution, loving profession in terms of loving the profession are higher according to some sub-dimensions. Furthermore, a significant difference has been found depending on the age and professional seniority of the teachers. According to the organizational commitment, commitments of the pre-school teachers which are women in terms of gender, married in terms of marital status and loving her profession in terms of loving the profession are higher for some sub-dimensions. It has been identified that there is a significant difference for teachers according to their ages, employment status, employing institution and educational status. No significant difference has been found for the organizational commitment of the teachers according to the seniority. As a result of the assessments, we can say that there is a significant relation between the instructional leadership behavior, perceived by the pre-school teachers in their principals and their organizational commitment roles.Keywords: Instructional Leadership, Organizational Commitment, Pre-School Teacher.
Collections