Ortaöğretim coğrafya dersinin milli bilinç oluşturmasına yönelik öğretmen görüşleri (Çanakkale ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ortaöğretim coğrafya dersinin milli bilinç oluşturmasına yönelik etkisinin öğretmen görüşlerine göre ortaya koymayı hedefleyen bu araştırma tarama modeline dayalı olarak, nicel ve nitel araştırma yöntemlerine göre yapılandırılmıştır.Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Çanakkale ilinde görev yapan 95 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmadaki nicel verilerin dayanağını, Çanakkale ili ve ilçelerinde görev yapan 95 coğrafya öğretmeni arasından küme örneklem yoluyla seçilen 87 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel verilerin dayanağını ise basit seçkisiz örneklem yoluyla seçilen 20 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Coğrafya öğretmenlerin milli bilince ilişkin görüşleri cinsiyet, eğitim durumu, hizmet süresi, çalışılan kurum türü ve lise türü değişkenlerine göre incelenerek elde edilen veriler SPSS 20 istatistik paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Nitel verilere dayalı bulgular betimsel analiz tekniği aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri kapsamında coğrafya öğretmenlerinin, ortaöğretim coğrafya dersinin milli bilinci oluşturmadaki etkisine yönelik ifadelere ve milli bilince ilişkin genel ifadelere katılım düzeylerini belirlemek amacıyla yüzde ve frekans değerleri alınmıştır. Katılımcı öğretmenlerin milli bilince ilişkin görüşleri ile milli bilincin oluşturulmasında coğrafya dersinin etkisine yönelik görüşleri cinsiyet, eğitim durumu, kurum türü, lise türü ve mesleki kıdem değişkenlerine göre karşılaştırılarak t- testi ve tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) teknikleri yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel verileri; katılımcı öğretmenlerin milli bilince ilişkin bilgilerinin oldukça yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. Aynı zamanda coğrafya dersinin milli bilinç oluşumuna büyük bir katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Coğrafya dersinin milli bilince etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, incelenen değişkenler açısından öğretmenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Çalışmanın nitel verilerine göre; coğrafya dersi vatan sevgisinin kökleşmesini sağlayarak, milli bilincin yerleştirilmesinde önemli bir yere sahiptir. Coğrafya dersi, vatan savunmasına olumlu yönde katkı sağlayarak, ülkelerin dünya siyasetinde etkili rol oynamalarında oldukça etkili bir paya sahiptir. Bu bakımdan araştırmanın nitel verileri nicel verilerini destekler niteliktedir. Anahtar kelimeler: Çanakkale, coğrafya, milli bilinç, öğretmen görüşleri. This survey whose aim is to figure out the influence of the high school education geography lesson in forming national consciousness depending on teachers' views, was constructed according to quantitative and qualitative searching methods based on the scanning model. There are 95 geography teachers who study for this research in 2015-2016 year in Çanakkale. In this survey, while the base of the quantitative data consists of 87 geography teachers of 95 geography teachers that were working in Çanakkale province and in its districts by cluster sampling method; the base of the qualitative data consists of 20 geography teachers chosen by random sampling method. The data collected by investigation of the views of teachers on national consciousness according to variables such as gender, educational status, service period, instutiton of employment and type of high school, were analyzed with the helping of SPSS 20 - a statistics packet software. The evidence based on quantiative data was analyzed through descriptive analyse method. In order to identify the agreement level of geography teachers to the expressions about the influence of the high school education geography lesson on forming national consciousness and to the expressions about national consciousness, percentage and frequency values were recorded.The views of the participant teachers about national consciousness and about the influence of the high school education geography lesson in forming national consciousness were analyzed with the help of the t-test technique and one way variant analyse technique (One Way ANOVA) by being compared according to the variables such as gender, educational status, instutiton type, high school type and seniority. Based on the quantitative data of the survey, it seems that the ideas of the participant teachers about national consciousness are at a high level and geography lessons have an important role in forming national consciousness. In the study where the influence of the geography lesson in national consciousness, any significant difference among the participant teachers has not been detected in terms of subject variables.According to the quantiative data of the study; the geography lesson has an important role in forming national consciousness by making patriotism rooted. Geography lesson contributes to defense of the country in a positive way; and has an important role in effectiveness of the countries in politics throughout the world. So, the quantiative data support the qualitative data. Key words: Çanakkale, geography, natioanal consciousness, views of teachers.
Collections