Eğitimde teknoloji uygulamalarına ilişkin ortaokul ve lise bilişim teknolojileri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı eğitimde teknoloji uygulamalarına ilişkin BilişimTeknolojileri Öğretmenlerinin görüşlerini değerlendirmektir. Değerlendirmeleresnasında genel tarama türünde betimsel bir çalışma modeli kullanılmıştır.Araştırmanın örneklemini Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde (Haliliye, Karaköprü,Eyyübiye) 2017-2018 eğitim-öğretim yılı devlet okullarında görev yapan 209Bilişim Teknolojileri Öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın aydınlatılmasıamacıyla öğretmenlere yönelik bir anket uygulanmış ve bu anket iki bölmedenmeydana gelmektedir. Bu öğretmenlerin 66'sını (%31,57) kadın, 143'ünü(%68,43) ise erkekler oluşturmaktadır. Oluşturulan anket 5'li likert tipişeklinde hazırlanmıştır. Anketin güvenirlik analizi Cronbach Alpha katsayısıdeğeri ile hesaplanmıştır. Hesaplanan Cronbach Alpha değeri ise 0.82 olarakbulunmuştur. Araştırmada BT öğretmenlerinin eğitimde teknolojiuygulamalarına ilişkin bulguları ile cinsiyet değişkenine göre `öğretme–öğrenme sürecine etkisi` kategorisi `Okul Türü` değişkenine ile `Okuldakullanılan altyapı` kategorisine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir ilişkisaptanmıştır. Mesleki kıdem değişkenine ile `derse hazırlık/öğrencigüdüsünün artırılması, öğretme–öğrenme sürecine etkisi, öğrencinindersteki başarısına etkisi, öğretmenlerin teknolojiye bakış açıları veteknolojiyi işe koşmaları, okulda kullanılan altyapı, eğitimde kalitestandartları` kategorisine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir ilişkisaptanmamıştır.Anahtar Kelimeler: Eğitimde Teknoloji, BT, MEB, Ortaokul, Lise The purpose of this study is to evaluate the point of view of InformationTechnology teachers by using a descriptive survey model. The research samplegathers 209 Information Technology teachers who work in public schools in thecentral districts of Sanliurfa (Haliliye, Karaköprü, Eyyübiye) in 2017-2018academic year. The number of teachers consists of 66 women (%31,57) and 143men (%68,43). The scale of the data collection tool consists of two parts: onepart is related to demographic variables of the Information Technologies teachers(gender, experience, school type); the second part includes 34 items related tothe application of technology in education. Prepared items are separated into subcategories in data analysis. These sub categories cover the following areas:preparation to lesson, increasing motivation, effect of the teaching–learningprocess, effect of the students' successes in the lesson, teachers' points of viewregarding Information Technologies and school infrastructure and facilities.The prepared scale is 5.The scale reliability analysis is calculated with theparameters of Cronbach Alpha. It was created in 82. After data collection,progress SPSS is used for analysis. In order to identify Information Technologyteachers' points of view, various methods are used such as frequency, percentagearithmetical average, standard deviation, unpaired test, one way analysis ofvariance and K-S test. It is not mentioned that there is a correlation between results of teachers'application of InformationTechnologies and the effect of InformationTechnologies on the teaching–learning process according to the gender variable.Besides, there is a correlation between teachers' points of view according to theschool type variable and the school facilities and infrastructure. Finally, it is notedthat in the paper, there is a meaningful link between teachers' points of viewwhich are increasing motivation of the students, the effect of the teaching andlearning process, the effect of the students' successes in the lesson, teachers'points of view regarding technology, school infrastruture and facilities, qualitystandards of education according to the variable of professional experience.Key Words: Technology in education, information technology, ministry ofnational education, middle School.
Collections