Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı (gitar) dersine yönelik güdülenme düzeyleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik öğretmenliği programı bünyesinde yer alan bireysel çalgı eğitimi dersi, öğretmen adaylarının bireysel çalgılarındaki hâkimiyetini en üst düzeye çıkarmayı hedefleyen temel alan dersleri içerisinde önemli bir konuma sahiptir.Müzik öğretmenlerinin çalgı yeterliği isemüzik eğitimi ve öğretimi sürecinde temel becerilerin aktarılması noktasındaolmazsa olmaz öğelerden biri olarak öne çıkmaktadır. Dolayısıyla bireysel çalgı eğitimi dersinde öğrenmenin en iyi şekilde gerçekleşmesinde etkili olan unsurlar ve bu unsurların etki düzeyleriönem taşımaktadır. Öğrenmeyi etkileyen birçok unsur içerisinde, bireyin öğrenme sürecini gerçekleştirirken izlediği yol, biçim ve tercihleri bakımından `öğrenme stili` ve öğrenmeye yönelik istek, arzu, girişim, devamlılık vb. öğeler ile çevrelenmiş bütün çabaları ifade eden `güdülenme` kavramları yer almaktadır. Buradan hareketle, çalışmada, müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı (gitar) dersine yönelik güdülenme düzeyleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkilerin tespit edilmesi amaçlanmıştır.Araştırma; öğrenme stilleri ve güdülenme düzeyleri değişkenleri ile adayların meslek seçimine aitbilgileri,demografik özellikleri ve müzik yaşantıları arasındaki ilişkileri incelediğinden, ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modellerindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarındaöğrenimgörmekte olan ve bireysel çalgı eğitimidersinde çalgı alanı gitar olan müzik öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Örneklemi ise maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi dâhilinde seçilen; Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Programında (n=14) Bireysel Çalgı(Gitar) dersini seçen bütün sınıflardan öğrenciler (n=115) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Gencel (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri III (KÖSE) ile Çalışkan (2008) tarafından düzenlenen Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi Güdülenme Ölçeği ve Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22 istatistik programından yararlanılmıştır. Normal dağılım durumlarının belirlenmesi içinKolmogorov-Smirnov testi sonuçlarına, normal dağılım eğrilerine ve çarpıklık-basıklık katsayılarına bakılmıştır. Verilerin analizinde; Kay-kare testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Welch testi, Scheffe testi, Tukey testi ve Games-Howell testleri uygulanmıştır. Etki büyüklükleri için Cohen's d değeri, omega kare (ω²) ve tahmini omega kare (est. ω²) değerleri belirlenmiştir.Araştırma sonuçlarına göre;öğrencilerinöğrenme stillerinin dengeli bir dağılım gösterdiği, en yüksek dağılımın yaparak ve düşünereköğrenen ayrıştırma stili alanında olduğu görülmüştür. Öğrencilerin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik güdülenmelerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bireysel çalgı eğitimi dersi toplam güdülenme, eğitim ortamı ve mesleki beklenti puanlarının öğrenme stilleri alanlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği, yaparak-hissederek öğrenen yerleştirme alanındakibireylerin bütün güdülenme ölçeği puanlarının diğer öğrenme stili gruplarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Aktif deneyim öğrenme biçimi iletoplam güdülenme, eğitim ortamı ve mesleki beklenti puanları arasında pozitif yönde, zayıf düzeydeilişki saptanmıştır. Bireysel çalgı çalışmaya ayrılan günlük ve haftalık süre arttıkça,bireylerin güdülenme düzeylerininde artış gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalgı ve meslek seçimlerini isteyerek yapanların güdülenme düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. One of the music education program courses, the individual instrument training course aims to maximize the competence of teacher candidates in their individual instruments. The success of teachers in musical instruments is the greatest help in music education and teaching process.Therefore, it is good to know which factors are effective for learning in the best way.Although there are many factors that affect learning, learning style and motivation are among the important ones. Therefore, in this study, it was aimed to investigate the relationship between motivation levels and learning styles of music teacher candidates towards individual instrument (guitar) education course. The research is in the causal comparative and relational screening model since it examines the relationships between motivation levels and learning styles of the candidates as well as their musical experiences, the choice of profession and their personal and demographic characteristics.The universe of study consist of music teacher candidates studying in Music Teacher Education,Fine Arts Education Department, Faculty of Education in Turkey's 2017-2018 academic year.The sample of the study was selected within the maximum diversity sampling method; students (n=115) who choose the Individual Instrument (Guitar) course in the Music Teacher Education Program (n=14). As a means of collecting data, Kolb Learning Styles Inventory III (KÖSE) adapted to Turkish by Gencel (2006), Individual Instrument Training Course Motivation Scale by Çalışkan (2008) and Personal Information Form were used. In order to analyse the data, SPSS 22 statistical program was used.To determine the normal distribution of the data, normal distribution curves, Kolmogorov-Smirnov test results and skewness-kurtosis coefficients were examined. Chi-square test, Pearson Product-Moments Correlation coefficient, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Welch test, Scheffe test, Tukey test and Games-Howell tests were used to analyse the data.According to the research results; it was found that the learning styles of the participants showed a balanced distribution and the highest distribution was in the style of accommodating.It has been determined that students have high motivation towards individual instrument education course.It was observed that the total motivation, educational environment and occupational expectation scores of the participants in the individual instrument training course showed a significant difference according to their learning styles, and all motivation scale scores of the participants in the accommodating group were higher than the other learning groups. In particular,positive relationships were found between the active learning experience and total motivation, educational environment and occupational expectation scores.The increase in time devoted to individual instrument study positively affected learning styles and motivation.In addition, it was concluded that the motivation level of those who made the choice of instruments and occupations at own request were higher.
Collections