Cahit Zarifoğlu`nun masallarının değerler eğitimi ve söz varlığı açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Edebiyat insanları güzele yönlendiren, estetik haz uyandıran bir sanattır. İnsanları güzele yönlendirirken aynı zamanda, insanları eğitme görevini de yerine getirir. Edebiyat sadece yetişkinler için değil, çocuklar için de var olan bir sanattır.Çocuk edebiyatı sayesinde okuma, yazma, konuşma, dinleme temel becerilerinin yanı sıra kişilik gelişimi de olumlu yönde etkilenir. Bu edebiyatın ürünleri içerisinde masallar önemli bir yere sahiptir.`Cahit Zarifoğlu'nun Masallarının Değerler Eğitimi ve Söz Varlığı Açısından İncelenmesi` başlığı altında hazırladığımız bu çalışmada Cahit Zarifoğlu'nun seçilme sebebi, çocuğa verdiği değeri eserlerine yansıtmasıdır. Zarifoğlu, çocuk eğitiminin çok küçük yaşlarda verilmesinin daha etkili olacağını düşünen yazarlarımızdandır. Bu araştırmada Yürekdede ile Padişah, Motorlukuş, Ağaçkakanlar, Katıraslan, Serçekuş, Küçük Şehzade ve Kuşların Dili isimli masal kitapları çalışılmış, bu eserler değerler eğitimi ve söz varlığı ile çocuklara aktarmak istediği mesajlar ve ele aldığı değerlerin çocuklara katkısı açısından incelenmiştir.Çalışmamız beş bölümden oluşmaktadır. Çalışmamızın birinci bölümünde çalışmanın amacı ve öneminden bahsedilmiştir. İkinci bölümde, çalışmanın konusuyla alakalı kuramsal bilgiler ve ilgili çalışmalar verilmiş, yazar tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde, çalışmanın yöntemi hakkında bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde Cahit Zarifoğlu'nun seçilen kitaplarının özetleri verilmiş, masallar değerler eğitimi ve söz varlığı açısından incelenmiştir. Çalışmanın beşinci bölümündeyse sonuç ve önerilerden bahsedilmiştir.Zarifoğlu, 1960 kuşağı ve sonraki zamanlar içinde kendi adından söz ettirmiştir. Hemen hemen her türde eser veren şair ve yazarımız, çocuk edebiyatı alanında başarılı ürünler ortaya koyarak kendinden sonraki sanatçılara örnek olmuştur. Şair yönüyle tanıdığımız Zarifoğlu, şiirin yanı sıra hikâye, günlük, roman, deneme, tiyatro, masal, konuşma, radyo oyunu, mektup ve inceleme türlerinde de eser vermiştir. Özellikle çocuklar için yazdığı eserlerinde, şairlik özelliği sayesinde çocuk diline daha yakın ve daha akıcı bir dil kullanmıştır. Böylece çocuklar tarafından çok sevilmiş ve beğenilerek okunmuştur.Cahit Zarifoğlu, genellikle sevgi, yardımlaşma, alçakgönüllülük, Allah inancı, sabır, merhamet, çalışma, duyarlılık gibi temaları ele almıştır. Ayrıca aile sevgisi, misafirperverlik, sorumluluk bilinci, dürüstlük, gelenek ve göreneklerimize bağlılık gibi konulara önem vermiştir. Bu temalar ışığında bireysel ve toplumsal değerlerimiz ele alınmıştır. Bütün bu duyarlılığına rağmen, çocuklar için kitap yazmaktan tarifsiz mutluluk duyduğunu dile getiren şair ve yazarımızın masalları üzerinde değer eğitimi ve söz varlığı çalışması bulunmamaktadır. Bu çalışma ilktir.Anahtar Kelimeler: Çocuk, çocuk edebiyatı, masal, Cahit Zarifoğlu, değer eğitimi, söz varlığı. Literature is an art that arouses aesthetic pleasure, directing people to beauty. It also carries out the task of educating people while at the same time directing people. Literature is an art not only for adults but also for children.Children's literature, as well as basic skills in reading, writing, speaking, listening, and personality development are also affected positively. Tales in literature have an important place in their products.In this study, Cahit Zarifoğlu is chosen because he reflects on the works he gives to his children. Zarifoğlu is a writer who thinks that giving children's education at very young ages will be more effective. In this research, Yürekdede and Sultan, Motor Bird, Woodpeckers, Hinny-Lion, Sparrow, Little Prince and Bird's Language books were studied and these works were examined in terms of values education and vocabulary.Our work consists of five parts. In the first part, the aim and importance of our work has been mentioned. In the second part, related theoretical knowledge and related works are given on the subject of work and the author is introduced. In the third chapter, information about the method of working is given. In the fourth chapter, summaries of selected books of Cahit Zarifoğlu were given and the tale values were examined in terms of education and vocational existence. Results and suggestions are mentioned in the fifth chapter of the work.Zarifoğlu, in the 1960's and later in his time, talked about his name. Our poet and writer, who gave almost all kinds of works, has been an example of the artists who succeeded himself by putting out successful products in the field of children's literature. In addition to poetry, Zarifoğlu, whom we know poetically, has also dealt with stories, diaries, novels, essays, theater, fairy tales, speeches, radio games, letters and analyzes. Especially in his works written for children, he has used a language that is closer and more fluent to the child's language thanks to the poetry feature. So it was loved and enjoyed by children.Cahit Zarifoğlu has dealt with such issues as love, cooperation, modesty, God belief, patience, compassion, work, sensitivity. We also paid attention to issues such as family love, hospitality, responsibility awareness, honesty, commitment to tradition and customs. In this theme, our individual and social values are discussed. Despite all this sensitivity, there are not enough studies about the poet and the writer who expresses the indescribable happiness of writing books for children.In the work we prepared under the heading `Cahit Zarifoğlu's Study of Children's Literature in terms of Values Education and Assumption of Values`, Zarifoğlu's contributions to children and the messages he or she wants to convey to children are examined. Keywords: Children, Children's Literature, Cahit Zarifoğlu, Values Education, Vocabulary
Collections