İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin yeterlilik düzeyleri (Kütahya ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancı dil eğitimine erken yaşta başlamanın dil becerilerinin gelişimini desteklediği bilinmektedir. Ana dil edinimi sürecinde çocukların anne babaları nasıl etkili oluyorsa, yabancı dil öğrenmede de öğretmenler o ölçüde önemli olmaktadır. Türkiye'de 2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren çocuklar 2. sınıftan itibaren yabancı dil öğrenmeye başlamıştır. Türkiye'de yabancı dil öğretmeni yetiştirme programları kapsamında ilkokul, ortaokul ve lise İngilizce öğretmeni ayrımı yoktur. Yabancı dil öğretmenleri her seviye ve yaştaki öğrenenlere yabancı dil dersi verebilmektedir. Ancak bu yaş grupları içerisinde özellikle erken yaş grubu olarak tanımlanan anasınıfı ve ilkokul öğrencilerine yabancı dil öğretecek öğretmenlerin sadece yabancı dil pedagojisine değil aynı zamanda ana sınıfı ve ilkokul pedagojisine de hakim olmaları gerekmektedir. Dolayısıyla sahip olmaları gereken yeterlilikler açısından diğer yaş gruplarının yabancı dil öğretmenlerinden önemli ölçüde ayrılmaktadırlar. Bu araştırmada ilkokul düzeyinde İngilizce derslerini yürüten öğretmenlerin erken yaşta yabancı dil (İngilizce) öğretimine ilişkin yeterlilik düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel ilişkisel tarama desenlerinden nedensel-karşılaştırma modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Kütahya merkez ilçesindeki 62 devlet, 8 özel okuldaki 80 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından uzman desteği alınarak geliştirilmiş olan erken yaşta yabancı dil öğretimine yönelik kuramsal bilgiyi ölçen bir başarı testi ve İngilizce öğretmenlerinin çocuklara yabancı dil öğretimi konusunda yeterlik algılarını belirlemek amacıyla Şad (2010) tarafından geliştirilen `Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi Yeterlik Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca araştırmadaki bağımsız değişkenlerle ilgili bilgi toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Elde edilen verileri analiz etmek için istatistik paket programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin genel olarak erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin bilgi ve özyeterlik düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta yabancı dil (İngilizce) öğretimine ilişkin kuramsal bilgi düzeylerinin; cinsiyetlerine göre, mezun oldukları fakülte türüne göre ve erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin bir eğitim alma durumlarına göre benzer olduğu; ancak mesleki kıdemlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı ve 6-10 yıl arası mesleki kıdeme sahip İngilizce öğretmenlerinin bilgi düzeylerinin diğer mesleki kıdemlere sahip öğretmenlere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta yabancı dil (İngilizce) öğretimi uygulamalarına yönelik özyeterlik algılarına bakıldığında kendilerini yeterli gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta yabancı dil (İngilizce) öğretimi uygulamalarına yönelik özyeterlik algılarının cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine ve mezun oldukları fakülte türüne göre benzer olduğu, diğer taraftan erken yaşta yabancı dil öğretimine ilişkin bir eğitim alanların yeterlilik algılarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada İngilizce öğretmenlerinin erken yaşta yabancı dil (İngilizce) öğretimine ilişkin kuramsal bilgi düzeylerinin, erken yaşta yabancı dil öğretimi uygulamalarına yönelik özyeterlik algılarının istatistiksel açıdan anlamlı bir yordayıcısı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçtan yola çıkılarak öğretmenlerin erken yaşta yabancı dil öğretimi uygulamalarına yönelik özyeterlik algılarının kuramsal bilgi düzeylerinden beslenmediği sonucuna varılabilir. Anahtar kelimeler: Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi, Öğretmen Yeterliliği, Öğretmen Özyeterliliği, Öğretmen Başarı Testi, İlkokul İngilizce Öğretmenleri. It is known that starting foreign language education at an early age supports a high level of language achievement. In this process, how parents are important for children to learn their mother tongue, teachers are so important for them to learn foreign language too. From 2012-2013 academic year children in Turkey have started to learn foreign languages from grade 2. In Turkey, there is no distinction between English teachers such as primary school, middle school, high school English teacher; teachers can give foreign language lessons (English) to people of all levels and ages. Therefore, in this study, it is aimed to examine the level of proficiency of teachers who teach English at primary school level at an early age.This study was a quantitative study and was conducted according to the causal-comparison model from the relational screening models. The population of the research consists of 80 English teachers from 62 state and 8 private school in the central district of Kütahya. The data were collected by using an achievement test which checks the theoretical perception of early foreign language teaching developed by the researcher supported by the experts' ideas and `Foreign Language Teaching Proficiency Scale for Children` developed by Şad (2010) in order to determine the competence perceptions of English teachers on teaching foreign language to children. In addition to these, `Personal Information Form` developed by the research was used to collect information about the independent variables in the study. SPSS? software was used to analyze the data. As a result of the analyzes, it was concluded that teachers' level of knowledge and self-efficacy levels were high in general. The level of theoretical knowledge of English teachers about teaching foreign language at an early age; according to their gender, according to the type of faculty they graduated and in terms of getting an education related to foreign language teaching at an early age are similar; however, it was concluded that the level of knowledge of the English teachers with a seniority of 6-10 years is higher than the other seniority.In the study, it was concluded that the English teachers' self-efficacy perceptions towards the teaching of foreign language (English) at an early age were considered sufficient. When the English teachers' perceptions of self-efficacy towards foreign (English) language teaching applications at an early age are examined; according to their gender and their seniority were found to be similar and they perceive enough themselves in high levels; according to their faculty type was found similar and in terms of getting an education related to foreign language teaching at an early age was found to be significantly high. But on the contrary; The fact that teachers have received foreign language teaching at an early age did not appear to make any difference in their level of knowledge.Also, it was concluded that English teachers did not have a statistically significant predictor of the level of theoretical knowledge about teaching English at an early age and their self-efficacy perceptions for early foreign language teaching. Based on this result, it can be concluded that teachers' self-efficacy beliefs are not nourished by their theoritical knowledge. Key Words: Teaching English to Young Learners, Teacher Competence, Teacher Self-Efficacy, Teacher Success Test, Primary School English Teachers.
Collections